Bitter på 60-talet

Hej

Jag läste en artikel, har nu glömt var, givetvis, att fram tillen mitten på 60 talet så smakade Fullers samt dom flesta öl vi tycker om från UK helt annorlunda än vad dom gör nu.

UK var väl i stort sett fram till mitten av 60-talet egentligen ett "stängt" land från inflenser utifrån. det var väl både bra och dåligt.

Fram till mitten av 60-talet så var Englands konsumtion samt produktion nästan till 90 % överjäst.

På den tiden överhuvudtaget i Europa så var ju inte öl något "häftigt" som det dom senaste 20 åren allt mer har blivit.

Alla länder hade sina egna produkter som dom stolt bryggde.

Europa i mitten på 60 talet var ju inte som EU nu direkt.

Jag har läst att den engelska alen, bitter, eller vad vi skall kalla den nu, då i mitten på 60 talet smakade helt anorlunda än den nu gör.

I mitten på 60 -talet så var den normala engelska bittern/pubölet enormt mycket mera fruktigt än den nuvarande är. Det var mycket mer vanligt med öppen jäsning än i dag

I mitten på 70 -talet så var alen för att överhuvudtaget att överleva tvungen att gå från mera fruktighet till att närma sig lageröl

Det kanske är utveckling, vad vet jag eller att frångå sitt arv?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Bitter på 60-talet

Om du med "öppen jäsning" menar öppna jäskar så hade faktiskt Åbro öppna jäskar åtminstone fram till slutet av åttiotalet (då jag var där) - för lagerjäsning givetvis. Huruvida och på vilket sätt detta skulle kunna ha påverkat kvaliten vet jag inte.

Intressant läsning om engelsk ale Bo, som lite kuriosa så besökte jag fullers i början av november ifjol och fick äran att kika på de gamla öppna jäskaren. Våran guide berättade bl.a. om att när dom skule rengöra så fick man först elda i karet för att försäkra sig om att det inte fanns farliga gaser kvar, samt att personen som rengjorde var tvungen att vissla hela tiden medan var nere i karet för att rengöra för om det blev tyst så visste man att man snabbt var tvungen att dra upp personen i fråga innan han dog.

Om jag inte missminner så tror jag att öppna jäskar är förbjudna i engelskbryggning nu förtiden på grund av hygien skäl, (vet dock inte hur de kommit fram till det) jag tror att jag fick det berättade för mig ifjol på Great brittish beer festival. Dock var min källa inte speciellt nykter men i övrigt trovärdig för sitt engagemang i CAMRA.

Ha det
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Att öppna jäskar skulle vara förbjudna i UK är kvalificerat STRUNTPRAT!
Majoriteten av engelska bryggeier använder öppna jäskar. De använder dessutom jäststammar som efter att jästen skördats, från ytan, lägger sig som en pannkaka på ytan och skyddar grönölet.
mvh
Christer

Då är jag den första att be om ursäkt, och får väl skylla på bristande språkkommunikation i min missuppfattning.
Ha det
anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Ingen fara. Ville bara försvara "mitt" UK:-)
mvh
Christer

Hej

En UK ale, bitter i mitten på 60 talet skulle absolut i dag anses som en felbrygd öl.

Detr var detsamma med den tyska Weissbier, den var enormt mer fruktig i mitten på 60.-talet

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20