Dålig sötma/maltighet
Vi är ett gäng som nu bryggt en hel del gånger, med varierat resultat. En sak som dock varit genomgående i alla öl, har varit en dålig sötma och maltighet. Alla öl har blivit rätt smaklösa, förutom humlen och eventuella andra kryddningar.
Vi har varierat mäsktemperatur, mäskningstid, och koktid. Det har inte påverkat nämnvärt. Vi har haft i mycket karamellmalt etc, men det har inte gett något speciellt utslag heller.
De saker som inte varierat är t.ex jästemperatur. Vi bor alla i lägenheter, och har därför haft rätt höga jästemperaturer, runt 24 grader. Hur mycket påverkar det?
Vi har inte använt några tillsatser, som vattenavhärdare, mjölksocker, etc. Kan det vara något att prova?
V har inte haft möjlighet att stegmäska, utan enbart gjort infusionsmäskning med varierade temperaturer. Så länge vi kompenserar med mer malt, och får rätt OG, påverkar det här något?
Har försökt leta lite efter information, men har inte hittat något. Det här är något som jag märkte på hembryggar-SM också, (som jag gick på innan jag hade börjat brygga själv) att de flesta ölen, även om de var goda, var något blaskiga och för torra.
Så, är det ett allmänt problem som är svårt att åtgärda, eller kan vi ordna det på något vis?