Dålig sötma/maltighet

Vi är ett gäng som nu bryggt en hel del gånger, med varierat resultat. En sak som dock varit genomgående i alla öl, har varit en dålig sötma och maltighet. Alla öl har blivit rätt smaklösa, förutom humlen och eventuella andra kryddningar.

Vi har varierat mäsktemperatur, mäskningstid, och koktid. Det har inte påverkat nämnvärt. Vi har haft i mycket karamellmalt etc, men det har inte gett något speciellt utslag heller.

De saker som inte varierat är t.ex jästemperatur. Vi bor alla i lägenheter, och har därför haft rätt höga jästemperaturer, runt 24 grader. Hur mycket påverkar det?
Vi har inte använt några tillsatser, som vattenavhärdare, mjölksocker, etc. Kan det vara något att prova?

V har inte haft möjlighet att stegmäska, utan enbart gjort infusionsmäskning med varierade temperaturer. Så länge vi kompenserar med mer malt, och får rätt OG, påverkar det här något?

Har försökt leta lite efter information, men har inte hittat något. Det här är något som jag märkte på hembryggar-SM också, (som jag gick på innan jag hade börjat brygga själv) att de flesta ölen, även om de var goda, var något blaskiga och för torra.
Så, är det ett allmänt problem som är svårt att åtgärda, eller kan vi ordna det på något vis?

Sv: Dålig sötma/maltighet

Kolla upp vattnet du använder, och fundera på om det behöver justeras. I detta fallet kanske det kan vara intressant att kika på klorid/sulfatkvoten, om den lutar åt mycket sulfat och lite klorid kan det vara del av problemet. I så fall kan du justera vattnet med t.ex. kalciumklorid (eller natriumklorid, vanligt koksalt) för att balansera sulfat.

Men du måste kolla upp ditt vatten först. Har du kommunalt vatten kan du få det från ditt lokala vattenverk.

Mer bra info finns här:

http://www.howtobrew.com/section3/chapter15.html

Think globally. Drink locally.

Hej,
Hade också samma problem, ölen var lite syrliga och smakade lite blaskigt. Gjorde en porter med FG 1016 men även den var lite blaskig och saknade något. Kollade upp vattnet och det var förklaringen, extremt mjukt och saltfattigt. Efter vattenjustering är det en helt annan öl. Första ölen med justering var en amerikansk IPA (FG 1009) med enbart amarillohumle som skulle dra mer åt det bittra hållet men den har även mycket mer maltig smak än portern plus att sulfaterna från gipset ger en enormt bättre och krispigare humlekaraktär. Har använt John Palmers excelark för att räkna ut tillsatserna. Gjorde sen också en ESB mer åt det maltiga hållet med gott resultat tack vare vattenjusteringen. Portern var tjockare men inte mer maltig, upplever att vattnet spelar stor roll för smaken.

Starzinger och andra.

I en annan tråd noterade Starzinger att vi har samma problem men åt olika håll.  Jag bor och brygger i Stockholm och har inte noterar problem förän nu.  Kanske är det vattnet som ändrats - kontaktar jag Stockholm Vatten och frågar?  Låter lite som jag har lite av Lifvens problem - var brygger ni?

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Känner igen mig ganska så exakt i det som starzinger skriver. Har också problem med att få till maltighet och sötma i mina öl och även andras hembryggder tycker jag ibland kan ha samma problem.

Mailade mitt vattenverk igår och fick en rapport idag.

PH vid 25 grader celsius: 8.1
Alkalinitet HCO3: 66 mg/l
Hårdhet tyska grader: 1.3
Kalcium: 6.7 mg/l
Magnesium: 1.4 mg/l

Dessvärre så angavs inte natrium, sulfat och klorid i rapporten som jag fick på mailen och de verkar ju också spela stor roll vid vattenjustering.
Vad kan man dra för slutsatser av de värden jag fick? Väldigt mjukt vatten antar jag? Kan man på nåt sätt uppskatta ungefärliga värden för natrium, sulfat och klorid i mitt vatten.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

6 Senast ändrad av svensson.lu (2010-01-08 17:35:13)

Du bor i Göteborg va?
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=5934

Annars finns en hyggligt färsk analys här, för båda vattenverken på www.goteborg.se

Alkaliniteten är angiven i mmol HCO3/liter, men omräknat till mg/l blir det värdet du har där. (66 mg/l)

...fast det var nog samma som svensson tipsade om därovan.

9 Senast ändrad av Jonte (2010-01-09 12:25:17)

Har flyttat till Mölndal (lite utanför Göteborg). De har ett eget vattenverk, men man kanske kan anta att vattnet är snarlikt?

Vattenjusterar ni både i mäsken och vid lakningen? Eller hur ska man tillsätta salterna för att det ska bli optimalt?

Är det Londonvattnet man ska ha som mål när man vill brygga bra porter och mild/brown ale? Ska jag försöka få mer klorid och undvika sulfat för att få bättre maltighet? Eller ska det vara ungefär lika mkt av klorid och sulfat?

10 Senast ändrad av limpan76 (2010-01-09 15:02:19)

Vad gäller mängden klorid resp. sulfat så ska du, om du eftersträvar mer maltighet öka förhållandet 2:1 (eller mer) mellan klorid och sulfat. Vad gäller Londonvattnet har du en mer balanserad vattenprofil där klorid och sulfat ligger på samma värden 34 resp. 32 ppm./ml/l

Sitter just nu och försöker förstå mig på Palmer´s spreadsheet vad gäller vattenbehandling. Verkar inte så krångligt, dock förstår jag inte vad jag ska tillföra för att öka magnesiumhalten utifrån detta spreadsheet?

Magnesiumsulfat =Epsom Salt (MgSO4) i fält F-27 i Palmers kalkylblad.

Skulle det här vara en fungerande vattenprofil för en ljusare pale ale där man ändå vill kunna känna en del maltighet i smaken?

Kalcium: 59
Magnesium: 11
Natrium: 30
Sulfat: 99
Klorid: 73
Bikarbonat: 66

Då har det blivit någon bugg i programmet, får räkna ut värdet på magnesium manuellt istället

Det ser jättebra ut tycker jag, kör på den profilen.

Vi provade att göra en öl där vi markant skar ner mäsktiden. En uppskattning om hur lång tid vi mäskade tidigare är nog närmare 2-2½ timmar, vilket vi nu minskade till 45-50 minuter.
Det blev en klar skillnad, mycket bättre. Nästa steg är att prova att justera vattnet! Tack för alla tips!

För att vara lite lat, jag tog reda på vad vi har för vatten, och det går att läsa i den här länken

http://www.norrvatten.se/PageFiles/351/ … vatten.pdf

Om jag nu skulle försöka få till en sydtysk veteöl, hur skulle jag modifiera det där vattnet?
(ja, jag vet att det är lite slött att fråga utan att prova själv...)

Sänk jästemperaturerna till 18-20C för ales. Lagra kallt. Det blir mindre jäsningsbiprodukter som kan övertrumfa maltkaraktären. En tidig temperatursänkning kan minska utjäsningen och ge mera sötma. Testa ex. Scottish-jästen (Wyeast 1728) som kan jäsa vid ännu lägre temperaturer vad beträffar ale och detta i kombination med hög mäsktemperatur 68-70C.

17 Senast ändrad av scaryeyes (2010-03-06 01:50:52)

konstigt... Jag får precis tvärt om... Mina blir otroligt maltiga och söta. Förmodligen måste jag köpa en bättre oechsle vikt, för det verkar ju inte stämma alls detta. Mina öl blir starka, söta och maltiga. Inte alls som man är van vid om man köper en stor stark. Fast kan vara så att jag har ett mycket högre OG än vad som hydrometern vill visa. Och då likaså FG. Kan ju då bli starkt och sött. Men undrar varför det i så fall inte vill jäsa ut bättre. Här är det mycket kalk, så ganska hårt vatten.
Kan det stämma då med tex utjäsningen?

Alltså... sitter och dricker en doppelbock nu (den första i dag) och den skulle blitt 9% men landade på 7.5 enligt mina hembrännarhobbybillighetsprylar. Men efter 3/4 av en 33cl flaska känns det att set susar i kupan lite. Och den smakar me förjävla stark.

Anledning 1. Fel på utrustning alt. jag räknar kroniskt fel

Anledning 2. Har ju druckit öl i mexico i 1.5 månad - massor alltså! Fel på levern, så man blir packad av en lättöl?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

18 Senast ändrad av Weinkeller (2010-03-06 09:00:14)

Scaryeyes:
Anledning ett skulle jag säga är att du tar första ölen 01:45, då har de flesta av oss inte ens lämnat kudden för frukost.
Anledning 2:
Dubbelbock på 7,5% kvalar lätt in i kategorin starköl, i alla fall i min värld.

Angående sötheten i din öl beror nog på hög andel karamellmalter och eventuellt en mäsktemperatur i den högre änden av temperaturintervallet. Vill du minska maltigheten får du väl slänga i lite råfrukt och höja tempen lite mot slutet av jäsningen för att boosta jästen.

den skulle blitt 9% men landade på 7.5 enligt mina hembrännarhobbybillighetsprylar

Mäter du inte OG och FG? då får du ju lätt alkoholprocenten.

starzinger skrev:

En uppskattning om hur lång tid vi mäskade tidigare är nog närmare 2-2½ timmar, vilket vi nu minskade till 45-50 minuter.
...)

There you go

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Weinkeller skrev:

Scaryeyes:
Anledning ett skulle jag säga är att du tar första ölen 01:45, då har de flesta av oss inte ens lämnat kudden för frukost.
Anledning 2:
Dubbelbock på 7,5% kvalar lätt in i kategorin starköl, i alla fall i min värld.

Angående sötheten i din öl beror nog på hög andel karamellmalter och eventuellt en mäsktemperatur i den högre änden av temperaturintervallet. Vill du minska maltigheten får du väl slänga i lite råfrukt och höja tempen lite mot slutet av jäsningen för att boosta jästen.

den skulle blitt 9% men landade på 7.5 enligt mina hembrännarhobbybillighetsprylar

Mäter du inte OG och FG? då får du ju lätt alkoholprocenten.

Jo då jag mäter. Men mena att när man mäter vörten efter lakning så kanske mätvärdena inte stämmer riktigt. Kan skaka fram receceptet på bocken sen. Menar att det framräknade värdet efter FG skulle vara 7.5%, MEN! Det stämmer inte. Den är mycket starkare än så. Snarare över 9%

Så nåt är galet. Samma med min wiener som skulle blitt ca 5%. Den smakar bra men är söt och stark den med. En del av sötman beror på sockret för kolyreprimningen som inte funkade. Finns bara väldigt lite kolsyra efter 1,5 månad. Men nåt är galet. Får nog skaffa lite bättre utrustning. Kan ju åxå vara termometer error. Den ser ut att funka ypperligt. Claes olsson ugnstermometer. Men kan precis lika gärna visa fel.
Men ska ringa min nästkusin och få uppgifterna på kommunvattnet här.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

21 Senast ändrad av Weinkeller (2010-03-06 18:18:28)

Men mena att när man mäter vörten efter lakning så kanske mätvärdena inte stämmer riktigt

Jag antar att du mäter OG efter koket och inte direkt efter lakningen, annars har du felkällan där , 60min kok koncentrerar vörten ca 8grader och 90min 12grader.

22 Senast ändrad av scaryeyes (2010-03-06 23:18:39)

jo jag mäter og efter koket. Men vill ju ha koll på effektiviteten vid lmäskning med.

Men ska göra ett nytt försök nu att brygga en wiener.

Ska fundera ut hur mäskningen ska gå till här nu
Single infution. Enklast möjliga

2.7 kg malt till 10 liters batch

Noche Buena clone
Brew Type: All Grain Date: 2009-11-26
Style: Wiener Brewer: Mange
Batch Size: 10.00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 11.45 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 65.0 % Equipment: My Equipment 10L
Actual Efficiency: 67.3 %
Taste Rating (50 possible points): 35.0

Ingredients Amount Item Type % or IBU
1.50 kg Wienna (7.0 EBC) Grain 55.6 %
1.00 kg Pilsner (3.5 EBC) Grain 37.0 %
0.10 kg Carapale (8.0 EBC) Grain 3.7 %
0.10 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBC) Grain 3.7 %
10.00 gm Northern Brewer [10.50%] (60 min) Hops 29.0 IBU
8.00 gm Saaz [3.30%] (20 min) Hops 4.4 IBU
8.00 gm Saaz [3.30%] (5 min) Hops 1.5 IBU
0.25 tsp Yeast Nutrient (Boil 5.0 min) Misc 
1 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager 

Beer Profile Estimated Original Gravity: 1.051 SG (1.048-1.056 SG) Measured Original Gravity: 1.053 SG
Estimated Final Gravity: 1.015 SG (1.010-1.016 SG) Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Color: 42.2 EBC (16.0-30.0 EBC) Color [Color]
Bitterness: 34.9 IBU (22.0-28.0 IBU) Alpha Acid Units: 1.8 AAU
Estimated Alcohol by Volume: 4.7 % (4.8-5.6 %) Actual Alcohol by Volume: 5.6 %
Actual Calories: 494 cal/l

Mash Profile Name: Single Infusion, Medium Body Mash Tun Weight: 0.00 kg
Mash Grain Weight: 1.20 kg Mash PH: 5.4 PH
Grain Temperature: 22.2 C Sparge Temperature: 75.6 C
Sparge Water: 7.77 L Adjust Temp for Equipment: FALSE

Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 3.13 L of water at 74.4 C 67.8 C 60 min
Mash Out Add 1.75 L of water at 91.5 C 75.6 C 10 min

Mash Notes
Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).
Carbonation and Storage Carbonation Type: Corn Sugar Carbonation Volumes: 2.4 (2.4-2.6 vols)
Estimated Priming Weight: 56.7 gm Temperature at Bottling: 15.6 C
Primer Used: - Age for: 4.0 Weeks
Storage Temperature: 11.1 C

Sen är det ju fan så konstigt! Så mäter jag OG 70 på denna efter att ha tillsatt 1 liter vatten för att uppnå 10 liter!
Hur fan är det möjligt? Det innebär 89% effektivitet enligt beersmith!
Jag tillsatte en hel påse saflager -s23

Måste jäsa ut helt ju
Skulle den haft mer?

Späd ut den så du hamnar på ditt planerade OG. Har du 10 liter vid 1,070 så borde du få 14 liter vid 1,050. Annars blir det snarare en bock än en Wiener.

scaryeyes skrev:

*2.7 kg malt till 10 liters batch

*Mash Grain Weight: 1.20 kg Mash PH: 5.4 PH

*Sparge Water: 7.77 L Adjust Temp for Equipment: FALSE

*Mash In Add 3.13 L of water at 74.4 C 67.8 C 60 min

*Mash Out Add 1.75 L of water at 91.5 C 75.6 C 10 min

Receptetspecen du postade innehåller lite oklarheter. Hur gjorde du
vid mäskningen och vilken metod använde du? Har du kalibrerat Oechslemätaren mot ditt vatten?
Temperatur vid mätningen?

Å andra sidan fick du en bra effektivitet, grattis!
Är det mycket annorlunda från tidigare kanske du råkat hälla i mera malt, det kan lätt hända att man läser fel ibland.

Jästen klarar du dig nog på om du håller dig i det övre temperaturintervallet i början och mot slutet.