1 Senast ändrad av Techno (2009-12-28 20:40:17)

Lager kulor

Hej

Jag har kommit över 3 st kulor från ett enormt rull lager. Kulorna väger ca 400 g/st.

Jag "tror", vet ej alltså, att dom är förkromade, ser så ut. Jag hade tänkt mig att ha dom som sänke i en humle påse vid vört kokning men kanske mest att användas till torrhumling, som sänke, alltså.

En undring? Är det säkert att använda dom? Vill ju inte bli förgiftad, räcker så gott med "dagen efter"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lager kulor

Tja... det är ju nickel, Men nickel fäller inte ut metallen i såna mängder. Nu vet jag inte hur länge torrhumlingen pågår, men skulle själv inte tveka att använda dom.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Gör ett "lageröl" som test---offra en eller ett par stop och låt en kula ligga i en skål övertäckt med öl i ett par dar. Smaken och utseendet på kulan torde nog avslöja eventella reaktioner. Vid vörtkoket är det väl inte så noga men  pH sjunker ju  efter jäsningen så vid torrhuming kanske den kan påverka.

Johannes

en syrafast mutter i lagom storlek är ju inte fel
kostar nog 30-50:-

Jag kör med finmaskiga tvättpåsar av nylon  och en rund sten  på ungefär 200 gr inuti varje påse , tillsammans med humle . De kostar ingenting , ger ingen smak och avger  inga farliga ämne eller .
Tvättpåsar är suveräna ,de är billiga , de är jätte tåliga och man kan koka pellets i dem .

Glaskulor av olika format går väl att få tag på både här och där ex. leksaksaffären.