1 Senast ändrad av purjo (2009-12-20 00:40:12)

erdinger klon

någon som har en sjyst klon?
har weissbier dålig hållbarhet?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Sv: erdinger klon

1. Nej, jag har inte något klonrecept på Erdinger. Däremot har jag en del recept på tyska veteöl om intresse finns

2. Ja, det kan man säga. Veteölskaraktären har en förmåga att minska relativt fort.
    Vet inte varför, men det verkar som de typiska smakerna och dofterna bryts ner och kvar blir ett tämligen trist öl.
    Inte dåligt men inte kul heller.
    Alla veteöl, tyska o belgiska beter sig likadant.
    Dessutom brukar de klarna och bli "Kristall-klar" efter ett par månader på fat.
    Möjligen håller de lite bättre om man tappar på flaska.

Att tillsätta lite vetemjöl förhindrar att ölet klarnar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av Techno (2009-12-22 00:42:41)

Kenneth skrev:

1. Nej, jag har inte något klonrecept på Erdinger. Däremot har jag en del recept på tyska veteöl om intresse finns

2. Ja, det kan man säga. Veteölskaraktären har en förmåga att minska relativt fort.
    Vet inte varför, men det verkar som de typiska smakerna och dofterna bryts ner och kvar blir ett tämligen trist öl.
    Inte dåligt men inte kul heller.
    Alla veteöl, tyska o belgiska beter sig likadant.
    Dessutom brukar de klarna och bli "Kristall-klar" efter ett par månader på fat.
    Möjligen håller de lite bättre om man tappar på flaska.

Hej K

Du kunde inte ha sagt det bättre. Det verkar gå väldigt snabbt med nedbrytningen.

Det blir exakt som du säjer inget spec dåligt öl men ungefär som en Bud, det är rent tekniskt inget dåligt öl, jag dricker hellre en Bud än en Sofiero.

Dom klarnar väldigt snabbt, det kan jag intyga. Jag sätter alltid oberonde av vilka öl jag brygger direkt 2 flaskor direkt efter tappningen i kylskåpet.

På så sätt kan jag se om det blir skillnad mellan/ rumstemp angående kolsyra rumstemp>kylskåp
. Köldgrumlar ölen samt hur lång tid tar det?

Veteöl klarnar oftast väldigt snabbt även på flaska i kylskåp.

Max 4 veckor på flaska i kylskåp sedan så tycker jag märka en liten ok liten men ändå märkbar ändring i smaken, drick veteölen väldigt snabbt.

Min senaste vete öl, en dunkel tappad på flaska 091127 är redan helt färdig.  Den har kanske 1 månad till på sig sedan så går tappet snabbt.

Jag provade en gång en  4 månader gammal normal i alc vete öl, den var träig i smaken, hade tappat all fräschör  som är så viktig med vete öl

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av Techno (2009-12-22 00:54:11)

purjo skrev:

någon som har en sjyst klon?
har weissbier dålig hållbarhet?

Hej igen

Ingen klon men du kan få ett rescept på en vete som jag gjorde i somras, den blev helt ok, passade alldeles ok till midsommar grillningen (medans kolen samt elden kom)

MALT

2000  G    PILSNERMALT           KROSSAD         WEYERMAN

2000  G    VETEMALT                  KROSSAD         WEYERMAN

HUMLE

45 G HALLERTAUER TRAD. 2006 KOTTAR  4,5 % A. 60 MIN 202 Alfasyra  BU 27

Om du vill ha hela proceduren så får du höra av dej så kan jag mejla allt.

Bo

Beskan blev nog inte riktig så hög som det står i humle receptet. Men dra av ca 15 % på humle mängden så blir det ok.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-12-22 21:21:10)

Thomas Fransson skrev:

Att tillsätta lite vetemjöl förhindrar att ölet klarnar.

I koket. 2-3 tsk gör susen för grumset

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio