Here we go again - brygglogg Tistel Julbock

Hejsan.

har kommit igång igen med bryggningen och nu är det dags att göra öl för jul och nyår. Det planerades en Traditionell mörk Bock denna gång.  Jag har dragit ut på det lite men idag hade jag tid och lust och drog igång.

Min Julbock skall vara mörk med röda toner, maltig och karamellig.  Några rostade chokladiga smaker vill jag inte ha.  Och humlen skall bidra med beskedlig bitterhet, men ingen arom eller mycket till smak.  Efter lite receptplanerande blev dagens brygd följande:

Namn: Tistel Julbock
Typ: Traditionell Bock
Mängd: 10 liter + 1 liter som jag sparar till sekundärjäsningen
OG 1.069
IBU: 23
EBC: 46
Est FG 1.017
Est ABV 6.88%

27% 1000gr Münchenermalt
35% 1300gr Munich Amber (Münchenermalt) LME Weyermann
20% 750gr Pilsner malt
7% 250gr Melanoidin malt
5% 200gr CaraVienne
3% 100gr CaraMunich
2% 80gr CaraAroma

Malten mäskades i följande steg: 53C: 20 minuter; 65C: 50 minuter; 72C: 15 minuter; 76C: 10 minuter.

I koket tillsattes:
FWH - 4gr Saaz kottar (2,1%)
60 minuter - 8gr Magnum kottar(10,9%) - whole
10 minuter - 0.25ml Protafloc
10 minuter - 1gr Wyeast Nutrition

Jäst: 2 paket torrjäst Saflager 34/70
Jag jäser i mitt lagerkylskåp vid cirka 8C.

Lovar att återkomma vid jul med hälsning och avsmakning.
Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Here we go again - brygglogg Tistel Julbock

Vad är FWH?

Come to the Dark Side, we have cookies.

3 Senast ändrad av jrm (2009-10-05 08:17:51)

FWH = First Wort Hopping
Jag vet inte om det finns en svensk översätning..

Lite om FWH på engelska ->http://brewery.org/library/1stwort.html

vad sägs om FVH=Först Vört Humling?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Eller FKH, Före Kok Humling

Att tillsätta humle redan vid uppkoket har enligt Greg Noonan en positiv effekt då den bryter ytspänningen och minskar mängden proteiner som bildas på ytan (så kallat gojs) - så har jag förstått det.  Dessutom påverkar FWH humlen ölet med viss arom.

Kan man säga trottoar(fr) så kan man säga first wort hopping wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

8 Senast ändrad av Portugisen (2009-12-21 18:55:20)

Hejsan.

Nu är det strax jul och min Julbock börjar närma sig punkten för sin bejublade entré.  Sedan 18:de november har Julbocken kallagrats vid 0-2C på flaska.  Lagringen är kanske i kortaste laget och ett sexpack eller så sparar jag nog till slutet av den tråkiga månaden januari, då det i regel är ebb i kassan och i kylskåpet.  :wink:

Trots de "bara" fem veckorna i kallagring får vi inte glömma att den hade 4 veckor i sekundären också, så ölet är så gott som klart.  Och det är underbart, och precis vad jag var ute efter smakmässigt. Kanske hade jag hoppats på en lite större utjäsning, bwtf. Lite data:

Tistel Julbock
Typ: Traditionell Bock
OG 1.069
IBU: 23
EBC: 46
FG 1.020
ABV 6.5%

Framförallt är jg nöjd med färegen.  Rödbrun till färgen, vacker att se på.  Som vanligt får jag inte mycket till smkumkrona på mina öl, så fortfarande lägger sig ölen rätt platt kort efter att den tappats på glas.  I näsan är det karamellmalt och i smaken ännu mera maltigt.  Münchnermalten gör sig gällande på en gång, den fyller ut gommen, sedan kommer snällare karamellmalt och mjukar upp med sötma tills humlen kommer och avslutar med lite bitterhet.  Smaken slutar torr och kryddig.  Möjligen lite för låg kolsyra men annars helt okey.

Skulle jag ändrat något skulle det kanske varit att använt lite mer jäst så att jag fått högre utjäsning.  Oavsett blir den här perfekt till julmaten.  Mmmmmm.

God jul.
Pål

Hej samt Grattis Pål

Min Homage till PM 6 (egentligen en modern lager), en BU över 40, hade ju oxså 14 dagar på sekundär innan kallagring fån 091109.

Om jag får "skryta" så brukar jag få en bra skumkrona på mina lager. Skummet hänger många gånger ner till slutet på glaset, skumt! (kunde inte hålla mej)

Får du slöjgardiner på dina lager?

Grattis till din Julbock.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Slöjgardiner?

När ölet är så här ungt blir ytan helt blank, utan några "ränder" vid sidan av. Men i regel när mina öl fått lite mer tid på sig, två-tre månader, då brukar det ligga kvar ett tunt tunt lager med skum efter det att kronan satt sig.