Landskamp i Julöl Swe vs. DK

Vi utgick givetvis från smak, men utöver smak så letade vi efter den mest juliga ölen.
Sverige hamnade ganska snart i bakvattnet från våra vänner i ölland.

Vårt score sheet som var högst vardagligt utformat innefattade följande:
Poäng 1-10

1. Defekt
2. Skit
3. Underkänt
4. Knappt godkänd
5. Godkänd
6. Ganska Gott
7. Gott
8. Mycket Gott
9. Extremt Välsmakande
10. Fulländat

Det som bedömdes och lades märke till var -

* Utseende
* Arom
* Smak
* Eftersmak
* Helhetsintryck

Svenska laguppställningen -

Bryggeri    Namn       Poäng

1. Mysingen - Midvinter - 5
2. Oppigård - Winter     - 5
3. Nils Oscar - Kalasjul  - 4
4. Jämtlands - Julöl       - 5
5. Sigtuna - Snowblind  - 6

/ 25

På den danska planhalvan - 

1. Gourmet Bryggeriet - Julebryg - 6,6
2. Fur - Julebryg                         - 7
3. Willemöes - Jule Ale                - 5
4. Skagen - Klitnisse                   - 7
5. Skovlyst - Jule Bryg                - 7

/ 32,6

Skandinavisk utmanare -

Nögne - Underlig Jul                    - 4,9

Europeisk utmanare -

Ayinger Winter Bock                    - 8

Det var alltså tyskarna som under sudden death avgjorde till sin fördel.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av jrm (2009-12-13 23:56:51)

Sv: Landskamp i Julöl Swe vs. DK

Jag var på julölprovning i Hälsinglands Ölfrämjande igår. Vist väger personlig preferens nog tungt när man ska plockat ut den mest juliga ölen, men jag tycker absolut att Snowblind är värt 7 poäng på din skalan. Oppigård håller jag med om 5 poäng, bra öl men inte mycket jul där... Jämtlands skulle jag kunna ge 6 efter minnet, fast jag har inte provat den i jämförelses syfte.

Håller inte heller med om att Underlig Jul hamnar under 5... Mikeller fra-til var med på provningen igår, och jag tycker båda Underlig Jul ock den drar åt samma håll. Mycket jul, men jag är tveksam till om den går att parar med julbordet...

Natten mot lördag dra det mot Danmark, så till helgen får jag prova på lite danska julöl också.

Ayinger Winter Bock är nog en bra bocköl, men inte tycker det var så mycket jul i flaskan att den förtjänar 8, närmare 6 i min bok

Vad en julöl är bör man nog diskutera innan man bestämmer sig att bedömma vilken öl som är bäst julöl.

Innan jag fortsätter vill jag snabbt tillägga att jag förstår att när Thomas och hans kompisar bedömde de 12 olika ölen var det sannolikt först och främst ölen som sådana som man bedömde. Inte huruvida de var representativa julöl eller ej - Thomas kan ju rätta mig om jag har fel.

Jag tänkte däremot spinna lite på det där med vad en julöl är, framförallt baserat på jrm's sista mening.

Det är lustigt men för mig som norsk är just bocköl synonymt med julöl och utav alla de olika julöl jag provat i år så är det just Ayinger Winter Bock som jag själv tycker är det juligaste av alla julöl.  Bocköl (trad bock med en alkoholhalt mellan 6-7%) passar fint till julmaten.  Min egen julöl, en klassisk Högtidsbock, är helt i samma anda och skola.

Det finns en annan tradition där kryddad ale är synonymt med julöl.  Kryddor som nejlika, paradisfrön, korriander m.fl. är en del av smakprofilen. Ölen i sig kan vara lite olika, men alkoholen är i regel högre än vanligt, från 7 till 11%.  Rätta mig om jag har fel, men detta är kanske inte öl som nödvändigtvis passar till julmaten utan är kanske snarare en julupplevelse i sigsjälv?

Finns det någon uttalad svensk julölstradition eller är den helt personlig, tycker ni?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

4 Senast ändrad av jrm (2009-12-14 11:04:57)

Vid mitt svar fästade jag mig vid Thomas inledning: "...men utöver smak så letade vi efter den mest juliga ölen" som troligen beror på egna tradition mer än på ett särskilt öltyp. Men visst, en del julöl är ju bocköl som t.x. Åbro Julbock.

Min egen julölbarndom är dansk och i mitt minne är julöl oftast lite för söt för julmaten om inte man har bra med snaps att skylla ner med. Kanske det är av den anledning att jag numera förknippar dom kryddade ales med jul och snarare som något man dricker på hål av matbordet.

Ja, det är lite lustigt hur olika referenser man kan ha till öl och mat.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja det är högst subjektivt dedär med julöl.
Inte nog med att man har sina smakminnen, man har dessutom sina nyare och utvecklade smakpreferenser att brottas med.

För mig är julöl mörk och vörtig och ska smaka sirap och vörtbröd.
Jag tänker janssons och vörtbröd med köttbullar när jag letar efter en julöl.
Det är den smak jag minns från när jag va ung och bara drack Stella och farsan bjöd på julöl till julmaten,
och precis som "jrm" skriver så hängde den ihop med farsans 3-4 olika aqvavit som åkte fram i samma veva.

Numera så kan jag nog inte säga att den ölen jag drack då var speciellt god öl om jag jämför med de tokigt dyra rariteter jag
lyckats lägga rabarber på mellan varven. Men just då var det en godaste ölen.

Samtidigt så kan jag tycka att den rochefort 10 kan höja julstämningen en mörk kall vinterkväll.

Har precis druckit en Fullers Old Winter Ale, tycker den är kalas, julig, men julig light.
Nu är det dock Ayinger igen i glaset wink

Skål mina vänner!
Härligt att läsa vad ni tycker är julöl för er.
Det finns ju inget rätt eller fel, bara sköna storys.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av Techno (2009-12-15 01:14:24)

Hej

Julöl

För mig är julöl Falcons vanliga 2 B, den bästa av alla julöl.  Jag är väl den enda i hela världen av s.k. seriösa öl smakare samt vi hembryggare som tycker om den som julöl. (Nej så klart det finns många andra)

Ett julöl måste väl inte bara vara att ett visst antal människor tycker om ett visst öl och kallar det för jul öl samt att bryggerierna brygger s.k. jul öl.. Kan det oxså inte bara vara vilken öl du hade i glaset när du första gången hörde Bing Crosby samt Bowie sjunga little drummerboy?

För mig är Falcon mellanöl det bästa julöl som finns för då träffade jag min dotters mor, (det var i jule tider) Sedan efter ett antal stormiga år så gick vi skillda vägar, roligt hade vi många gånger, herregud vilka fester vi hade då och då, många vänner,  men det är en annan sak. jag vet vilket mitt Julöl är.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20