fresta skrev:Jag postade denna fråga på SHBF:s forum men har inte fått nåt svar, men det verkar vara fler som läser detta forum så kanske nån har nåt tips? Här är frågan:
Är det någon som vet nåt om Till spetsat som bryggdes på Tillbryggerier i Östersund? Det var en mörkare öl kryddad med pors, angelika och enbär. Många jämtar verkar ha varit väldigt förtjusta i den och jag har fått frågan flera gånger om hur den gjorts. Den gick i graven när Till köptes upp och lades ned av Falcon, och det är troligen de som sitter på receptet fortfarande. Basölet är troligen en mörkare lager typ bayersk men jag är inte säker. Å andra sidan är det kanske inte den viktigaste delen av ölen. Jag är tacksam för alla tips om mängder och typ av kryddor - malda, torkade, essens?
Hej
Nu kommer ungdomens källa tillbaka. Till. Trodde aldrig att jag skulle höra det namnet igen.
Jag är ledsen fresta hur samt vilka ev kryddor det hade det vet jag inte. Däremot vet jag att det var ett s.k äkta mellan öl, 2B, på max 3,6 viktprocent. (4,5 % vol)
Jag bor i Västsverige, där Falcon hade i stort sett monopol, ja jag vet att Pripps oxså var stora där. Men i vår del, den västra delen av Vänern, där reagerade Falcon.
Vi mellanöls killar hatade allt som inte var Falcon samt spec Till. Vi tyckte väl att Till verkade va lite töntigt, enbär samt pors i ett öl, va in i helvete löjligt.
Våra plast påsar, (fulla med Falcon 2 B) våra Jeans jackor, våra utsvängda jeans, vårt långa hår, vi ägde världen, vi hade jobb, alla hade det. Det var 70 -tal.
Som sagt var fresta jag vet faktiskt inte vad ölet va spetsat med mer än pors , enbär och resten.
Kuriosa: Mellan 670301-670619 (alltså 1967) såldes starköl på prov i Värmland samt Göteborgs län i affärer.
Provförsöket var mening att pågå i ett år men öl försäljningen samt fylleriet ökade så kraftigt att försöket stoppades efter bara 3 månader.
En undring? Skulle Svenskarna klara av en starköl försäljning i affärerna i dag?
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20