Planer på ny utrustning, kommentarer?
Jag bor i en liten studenttvåa och har därför inte plats med några stora grejer, så jag funderar lite på att börja göra satser på runt 10-12 liter. Har lite funderingar angående utrustning och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig lite. Såhär ser planerna ut:
* Ska skaffa en gryta på runt 15 liter om jag inte får en i julklapp. Annars har farsan en som jag nog kan låna. Jag tror att min spis kan klara av det, annars får jag väl skaffa en doppvärmare eller liknande.
* Som mäsk/lakkärl hade jag tänkt använda två hinkar med hål i bottnen på den ena. Har dock hört att det kan bli lite sådär med utbytet, någon som kan bekräfta/dementera detta?
* Jäskärlet lär nog bli en dunk på 15 liter, kanske tar och skaffar något mer avancerat lite längre fram.
Det som jag undrar mest över är egentligen lakkärlet. Jag vill gärna ha ett bra (och framför allt jämnt) utbyte av malten, även vid öl med högt OG. Sen så verkar det vara svårt att hitta hinkar i rätt storlekar. Det verkar inte gå att hitta en vanlig hink med lock som är större än 10 liter och mindre än en vanlig jäshink. Har även funderat lite på den metoden som beskrivs i "Helmaltsbryggning med minimalt bryggverk", men jag känner mig inte helt säker på utbytet där heller.
Någon som har några idéer? Hur låter det förresten med samma storlek på kokkärl, MLT och jäskärl?