Avsteg från rek. jästemperatur

Jäser mina lageröl i ett varmgarage som jag håller 8-10 grader.
Jag undrar hur jäsningen/ölet påverkas om jag skulle sänka temp. till 5 grader som ligger utanför rekommenderad jästemp. för de lagerjäster jag känner till.

Kommer jästen att "somna in"? Räknar ialla fall med att jästiden behöver förlängas.

Är det någon som har erfarenhet av att jäsa vid ca 5-8 grader? Någon jäst som är mer lämplig än andra att jäsa i detta temp. intervall?

Sv: Avsteg från rek. jästemperatur

Lite för kallt är det

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej Limpan.

Jag har jäst lageröl vid 4-8 graders temperatur i garaget och det har gått bra. Jäsningen tar längre tid bara.  Jag använde Wyeasts Bavarian Lager.  Väldigt viktigt är dock att man använder rikligt med aktiv jäst, på 20 liter öl minst 4st väl svällda Wyeast paket, en pålitlig jästslurry från en lyckad jäsning eller en ordentlig förkultur (kolla med MrMalty för rekommendationer) och se till att syresätt ölet ordentligt när du tillsätter jästen.  Får bara jästen en god start så går det säkert bra.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för svaren.
Då prövar med en Bavarian Lager och ökar på jästgivan.

5 Senast ändrad av Techno (2009-12-15 00:03:03)

Portugisen skrev:

Hej Limpan.

Jag har jäst lageröl vid 4-8 graders temperatur i garaget och det har gått bra. Jäsningen tar längre tid bara.  Jag använde Wyeasts Bavarian Lager.  Väldigt viktigt är dock att man använder rikligt med aktiv jäst, på 20 liter öl minst 4st väl svällda Wyeast paket, en pålitlig jästslurry från en lyckad jäsning eller en ordentlig förkultur (kolla med MrMalty för rekommendationer) och se till att syresätt ölet ordentligt när du tillsätter jästen.  Får bara jästen en god start så går det säkert bra.

Mvh
Pål

Hej

Jag håller med det Pål säger, ordentliga jästgivor är oerhört viktigt med den låga jästempen.

Brukar jäsa lager/pilsner på balkongen 1 gång/år i början av Oktober . För det mesta så är tempen i början av okt där jag bor helt ok ca 9-13 c. Alla år utom 1997 som blev väldigt kall samt i år som oxså blev kall (2009 års Pilsner/Lager fick jäsa i badrumet med vid öppet fönster, mycket mysigt att komma in där på morgonen)

1997 blev kall, som sagt var trots en förkultur så stoppade jästen vid 5 c. Fick sedan bära in den men det årets Lager blev rent ut sagt USELT.

Enligt M. Jackson så höll Pilsner Urquell en jäs temp mellan 4-6 c. Sedan så lagrades ölen i ca + 1 c i ca 3 månader. Detta var innan väst bryggerier la klorna på bryggeriet.

Ja det skall gå att jäsa i 5 c. Nu vet jag inte hur mycket jäst dom hade /100 liter men att jäsa i dom låga temperaturerna det fungerade samt blev oxså en alldeles underbar öl

Bo

P.S. Kan någon verifiera att lager jäst rent generellt klarar bättre att jäsa en dextrinrik vört (om den får tid) än en överjäst.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20