Annakanna

Hej!

Annadagen börjar ju närma sig (9:e december), och det var uppenbarligen dagen då man traditionellt skulle brygga julölen. Uppenbarligen vågade man på den tiden inte lita på sin bryggarhygien så mycket att det var värt att tro att ölen skulle hålla längre än två veckor.

Nåväl, med min egen bryggarprocess tar det åtminstone 5-6 veckor innan det är läge att börja dricka ölen (1 vecka primär, 2 veckor sekundär och åtminstone 2 veckor på flaska), och det är med den kalkylen jag normalt brukar tajma mina julöl.

Nu till själva frågan. Är det möjligt att med de råvaror vi som hembryggare har tillgång till, och med den generella standard för vad som är ett drickbart öl vi har i denna moderna tid åstadkomma en drickbar öl på så kort tid som 2 veckor?

Jag tänker någonting i linje med den "real ale" jag druckit i England (alltså det där som CAMRA kallar för real ale, någon variant på bitter/pale ale, bussigt humlad), och det skall ju vara väldigt färskt, uppenbarligen fortfarande jäsande i sina stora påsar där på bardisken. Personligen tycker jag det är jättegott.

Vad tror ni? Snabb och högflockande jäst, ingen sekundär, ingen kolsyra? Någon som testat? Skulle vara schysst att ha ett sådant här recept i rockärmen när man skulle vilja trolla fram en god öl på kort varsel...

Think globally. Drink locally.

Sv: Annakanna

Jag blev inspirerad när jag såg nån på sm 09 som bryggt en öl 6 dagar innan tävlingen. Jag bryggde en bitter på 5 dagar som jag skakade ner kolsyra i. Den  blev riktigt god. Jag trodde inte man kunde brygga öl så snabbt, men tydligen.

AnnaKanna?
Så heter mitt vattenfilterhttp://www.humle.se/punbb/images/upload/annakanna.jpg.
Använde den när jag gjorde pilsnern, mycket koppar i vattnet.

(vilket meningslöst inlägg detta är smile )

Hej

I vissa delar av landet så skulle man smaka av julölet på Anna dagen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

thobbe skrev:

Jag bryggde en bitter på 5 dagar som jag skakade ner kolsyra i. Den  blev riktigt god. Jag trodde inte man kunde brygga öl så snabbt, men tydligen.

Precis någonting sådant jag är ute efter. Du kolsyrade den i fatet? Använde du någon särskild jäst, för att undvika alltför mycket grummel?

/P

Ja, jag kolsyrade i fatet. Jag använde Safale s-04, men grumligt blir det ju eftersom ölen hinner ju inte klarna. Men öl blir det ju iaf. Den var ju inte superkolsyrad, men det ska ju inte en bitter va heller.

Jag läser på webshopen att S-04 skall vara högflockande, så det låter som ett bra val av jäst. Är det vettigt att ha i någon form av klarningsmedel när man kör med såhär snäva marginaler? Eller hinner den inte ta effekt mellan jäsningen och kolsyrningen?

Jag tror inte det hinner göra nån effekt med klarningsmedel.

Gelatin klarnar ölet snabbt.
Tillsättes efter att ölet jäst ut.
Lös upp gelatinet i varmt vatten.
Rör ner lösningen försiktigt i ölet.
Låt stå ett par dagar.
Tappa upp ölet på fat och kolsyresätt.

Perfekt, tack för det, Kenneth. Då får vi se om jag helgar traditionen och brygger på Annadagen (har egentligen tillräckligt med öl för helgen redan), eller om jag spar det som ett äss i rockärmen till ett senare tillfälle.

Jag lovar att återkomma med rapporter när jag väl provar.

/Per