Annakanna
Hej!
Annadagen börjar ju närma sig (9:e december), och det var uppenbarligen dagen då man traditionellt skulle brygga julölen. Uppenbarligen vågade man på den tiden inte lita på sin bryggarhygien så mycket att det var värt att tro att ölen skulle hålla längre än två veckor.
Nåväl, med min egen bryggarprocess tar det åtminstone 5-6 veckor innan det är läge att börja dricka ölen (1 vecka primär, 2 veckor sekundär och åtminstone 2 veckor på flaska), och det är med den kalkylen jag normalt brukar tajma mina julöl.
Nu till själva frågan. Är det möjligt att med de råvaror vi som hembryggare har tillgång till, och med den generella standard för vad som är ett drickbart öl vi har i denna moderna tid åstadkomma en drickbar öl på så kort tid som 2 veckor?
Jag tänker någonting i linje med den "real ale" jag druckit i England (alltså det där som CAMRA kallar för real ale, någon variant på bitter/pale ale, bussigt humlad), och det skall ju vara väldigt färskt, uppenbarligen fortfarande jäsande i sina stora påsar där på bardisken. Personligen tycker jag det är jättegott.
Vad tror ni? Snabb och högflockande jäst, ingen sekundär, ingen kolsyra? Någon som testat? Skulle vara schysst att ha ett sådant här recept i rockärmen när man skulle vilja trolla fram en god öl på kort varsel...