Forumfunktionen lästa meddelanden

Hej,

jag blir väldigt frustrerad över att alla meddelanden markeras som lästa efter bara några minuter utan att jag läst dem. Det händer gång på gång för mig. Jag hade precis börjat läsa första kategorin på forumet men var tvungen att göra en annan sak. När jag kom tillbaka efter 10 min var plötsligt alla meddelanden markerade som lästa, utan att jag ens gått in i fler än den första kategorin. Är det någon annan som har samma problem?

Annars är funktionen som markerar olästa meddelanden jättebra, den gör det mycket lättare att se vad som är nytt. Det kan ibland ta ett par veckor innan jag har tid att läsa forumet så utan den funktionen är det för jobbigt att leta igenom alla trådar.

Går det att stänga av den automatiska uppdateringen av vilka meddelanden som är lästa och styra den manuellt istället? Det skulle funka bättre för mig, då markerar jag helt enkelt alla meddelanden som lästa när jag lämnar forumet.

Sv: Forumfunktionen lästa meddelanden

Använder du "Show new posts since last visit" uppe i högra hörnet på forumets startsida?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/forum.png

Då får man ju en sammanställning av alla trådar med nya inlägg sedan senaste besöket.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Njae, jag brukar inte använda den så ofta utan gå in direkt i kategorierna. Där är trådar med nya meddelanden markerade i fetstil och man kan klicka på "new posts" för att se de nya meddelandena. Men det spelar ingen roll, problemet är att de nya meddelandena klassas om av systemet till lästa långt innan jag hunnit läsa dem.

Jag kör med Firefox 3 om det nu spelar någon roll.

Detta styrs av en parameter "Visit timeout" [Number of seconds a user must be idle before his/hers last visit data is updated (primarily affects new message indicators)].

Det vore ju trevligt om var och en kunde sätta denna parameter för sig själv, men åtminstone i denna forumversion så är det en och samma inställning som görs av admin och gäller för alla användare. Nu är den satt till 600 sekunder, dvs 10 minuter. Håller med om att det kan vara i kortaste laget.

Jag skulle kunna öka värdet. Finns det förslag på lämplig timeout-tid?

-- Svante

Toppen att det går att ändra! Jag föreslår 2 timmar. Då är det gott om tid att gå och fika, lägga barn, skotta snö, fylla på öl eller vad det nu kan vara som avbryter den trevliga läsningen. :-)

OK, jag ställer om timeout-värdet till 2 timmar tills vidare.

-- Svante

7 Senast ändrad av tio Pepe (2009-11-26 22:21:52)

Går det också att få lästa meddelanden markerade som lästa? Alltså direkt efter att man läst dem?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Jag är rädd att det inte går att sätta detta för enstaka meddelanden. Det finns däremot en funktion "Markera alla trådar lästa".

Som jag förstår det så håller inte forumet reda på vilka meddelanden som är "lästa", bara vilka som är "nya", dvs vilka som har kommit sedan man senast var inne i forumet. För att man ska ha lite tid att hinna hitta och läsa de "nya" meddelandena så försvinner inte markeringen för dessa direkt även om man är "idle", utan det sker först efter en tid ("visit timeout", som vi nu har ökat till 2 timmar). En bieffekt av detta är då att meddelanden kan se "olästa" (dvs "nya") ut i upp till 2 timmar efter det att man har läst dem.

-- Svante

9 Senast ändrad av tio Pepe (2009-11-29 12:02:59)

Kontentan är alltså att det enda som indikeras är att man varit inne på forumet. Två timmar efter att man loggat in så avmarkeras alla inlägg som varit markerade som olästa, oavsett vad man gjorde när man var inloggad.

Kollade upp PunBB som används här. Den saknar ju en del funktionalitet jämfört med phpBB3 som är den vanligaste. Men fördelen är ju att det här forumet är riktigt snabbt.
Jämförelse här: http://punbb.informer.com/wiki/comparis … ion_boards

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Ja, så ungefär, möjligen att det kan ta mer än två timmar om man är aktiv (om det bara är tiden man är "idle" som räknas): "Visit timeout" [Number of seconds a user must be idle before his/hers last visit data is updated (primarily affects new message indicators)]

Tittade på jämförelsetabellen. Verkar konstigt att det står No under Threaded - visst har vi trådar i PunBB! Och Image attachment har vi fixat till. Men just Unread message tracking är ett område där t ex phpBB har mer avancerad funktionalitet.

Vi valde trots detta PunBB istället för phpBB, eftersom det är mindre, snabbare och inte lika utsatt för spambots.

Nu har vi inte uppdaterat forumprogramvaran på länge. Tänkte göra det i samband med en mer allmän uppfräschning av www.humle.se . Det hanns inte med i somras, all tid gick till shop.humle.se och till nya logistiklösningen. Men förr eller senare kommer det nog ett ryck...

-- Svante