Perkarbonat-baserade rengöringsmedel liknande PBW

Ok, först måste jag erkänna att jag är ute på tunn is med det här inlägget då mina kunskaper i kemi är mindre bra samt att jag inte har någon helst erfarenhet av de kemikalier nedanstående text handlar om.

Då vi fortfarande inte har tillgång till PBW så kanske det finns andra produkter på svenska marknaden som innehåller natriumperkarbonat och som går att använda på liknande sätt. Om jag förstått rätt så namnges ibland natriumperkarbonat såsom "bleksalt" eller "fläcksalt" och är ett miljövänligt alternativ till klorin, dessutom ingår det ofta som blekmedel i diverse tvättpulver. Frågan är då om man kan använda dessa "salter" till grovrengöring av bryggutrustning, ex rostfritt, om man måste leta vidare bland tvättpulvren eller om inget av dessa medel duger?

Jag har hittat en del produkter med denna kemikalie och jag undrar naturligtvis om någon provat dem.

Märkta som miljövänliga:

Coop Änglamark Bleksalt
Grumme Blek & Fläckmedel
Ecobrite oxy e
Ocean blektillsats
Tvättex tvättförstärkare

Miljövänliga?

Vanish oxi action multi
PLS Fläcksalt

Jag såg ett inlägg på ett irländskt bryggforum där någon använde "Vanish oxi action multi" till att rengöra sin utrustning.
PBW innehåller även natriummetasilikat - som förutom att det gör produkten mer effektiv tydligen också förhindrar korrosion av metaller såsom koppar och aluminium.
Jag har ingen aning om denna kemikalie även finns i ovanstående produkter.

Finns det någon här med ett uns kunskap som kan sprida lite klarhet över detta ämne innan min hjärna exploderar? big_smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Perkarbonat-baserade rengöringsmedel liknande PBW

Vet inte hur mycket info det ger men...  http://www.wlchem.com/template/e-zc1.htm

3 Senast ändrad av Torgny (2009-11-28 22:37:48)

Ok, jag har köpt Grumme Blek & Fläckmedel 500g som kostade runt 30:- hos lokala ICA-handlaren.
Innehåll: Perkarbonat, karbonater (>30%), nanjonisk tensid (<5%) och enzymer.
Har ännu bara testat med med ett par liter varmt vatten i en tioliters-dunk över natten.
Vätskan luktade i princip ingenting. Dunken verkar ha blivit ren. Måste prova på mer smutsig utrustning.
Har köpt tre Corneliusfat som behöver rengöras. Skall nog prova på dom också.

På ett engelskt forum används liknande produkter med bra resultat. Ca 1 msk/L är vad jag sett dom använda.
(Tillägg: har efter mer läsning sett 1-3 msk/20L så 1 msk/L är kanske lite väl mycket.)
Användning på aluminium rekommenderas inte vad jag sett då aluminiumet tydligen oxiderar. PBW innehåller
natriummetasilikat som skall motverka detta om jag förstått rätt (som jag även sa i mitt första inlägg).
Är lite osäker på rostfritt. Över natten kanske är att ta i lite...

Jag kan tänka mig att ren natriumperkarbonat fungerar bättre än det jag använt ovan men det verkar vara
svårt att hitta i mindre mängd (mindre än 25kg säck).

Tanken är väl att ersätta klorinet med ett mer miljövänligt alternativ. När Svante väl börjar sälja PBW så lär
jag nog använda det eftersom det är gjort just för vad vi håller på med. Tills dess så får jag väl experimentera lite smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/grumme.jpg

Lite funderingar i natten kring att göra sin egen PBW....(eller i alla fall nästan...)

Det råder lite delade meningar om hur mycket av varje ingrediens som skall användas
men följande är vad jag kommit fram till:

Enligt Five Star Chemicals "Material Safety Datasheet" på PBW så innehåller det 30%
Natriummetasilikat. Jag har även läst att det innehåller ca 60% natriumperkarbonat
/natriumkarbonat samt surfaktanter (tensider) och sulfat av något slag. Informationen
är hämtad från diverse håll då allt ej står på dokumentet ovan eller på behållaren med PBW.

Vissa menar att man då kan blanda sin egen PBW med 2/3 natriumperkarbonat och
1/3 natriummetasilikat. Det skall fungera även om vissa ingredienser saknas.

Andra blandar helt enkelt 1/3 natriummetasilikat med "oxi clean/oxy clean" som är något liknande
de bleksalter jag nämnt i mitt första inlägg.

Problemet är väl att få tag på natriummetasilikat i mindre mängd än 25kg från swedhandling. big_smile
Jag kan inte hitta något annat inköpsställe så...umm..det kanske är lika bra att lägga ner den idéen. roll

Letar vidare...