Perkarbonat-baserade rengöringsmedel liknande PBW
Ok, först måste jag erkänna att jag är ute på tunn is med det här inlägget då mina kunskaper i kemi är mindre bra samt att jag inte har någon helst erfarenhet av de kemikalier nedanstående text handlar om.
Då vi fortfarande inte har tillgång till PBW så kanske det finns andra produkter på svenska marknaden som innehåller natriumperkarbonat och som går att använda på liknande sätt. Om jag förstått rätt så namnges ibland natriumperkarbonat såsom "bleksalt" eller "fläcksalt" och är ett miljövänligt alternativ till klorin, dessutom ingår det ofta som blekmedel i diverse tvättpulver. Frågan är då om man kan använda dessa "salter" till grovrengöring av bryggutrustning, ex rostfritt, om man måste leta vidare bland tvättpulvren eller om inget av dessa medel duger?
Jag har hittat en del produkter med denna kemikalie och jag undrar naturligtvis om någon provat dem.
Märkta som miljövänliga:
Coop Änglamark Bleksalt
Grumme Blek & Fläckmedel
Ecobrite oxy e
Ocean blektillsats
Tvättex tvättförstärkare
Miljövänliga?
Vanish oxi action multi
PLS Fläcksalt
Jag såg ett inlägg på ett irländskt bryggforum där någon använde "Vanish oxi action multi" till att rengöra sin utrustning.
PBW innehåller även natriummetasilikat - som förutom att det gör produkten mer effektiv tydligen också förhindrar korrosion av metaller såsom koppar och aluminium.
Jag har ingen aning om denna kemikalie även finns i ovanstående produkter.
Finns det någon här med ett uns kunskap som kan sprida lite klarhet över detta ämne innan min hjärna exploderar? ![]()