purjo skrev:kanske hadde 10-15% av den kolsyran jag skulle ha. vart ett pytte pytte litet pys men inget skum. ska ge flaskorna ett ordentligt omskak och vänta ett tag till
Hej
Ja det är väldigt tråkigt att inte få kolsyra på en öl som man kämpat med och annars kanske är mer än vanligt nöjd med. Denna kunde ju ha blivit en legend, det är då själva fan att stupa på målsnöret.
Jag vet inte om du läser BYO, jag fick jan-feb numret i dag och där är det en kille som har prob med att få kolsyra. Han får svar mycket av de4lsvaren är ju väldigt enkla samt lite till och med konstiga, du måste veta hur mycket öl i liter som du skall kolsyra, vet du inte det då kan du få prob.
Men annars så finns det en del guld korn oxså. Men du vet väl ungefär hur att få kolsyra
115g socker och 1/3 paket scottish gjorde tyvärr inte "the sus
115 /22 lite = 5,2 g/ liter det kan ju va lite för lite men så hade du ju oxså 1/3 pkt jäst du skall absolut ha kolsyra med den mängden jäst samt den primen, jag fattar inte
Mina senaste ÖL med jäst + prime
1. 22 liter Dunkel weissen 8,5 g socker + 3 g torr jäst T-58. Bra med kolsyra
2 21 liter Lager öl 5,4 g socker + 3 g torr jäst T- 58 Bra kolsyra
3 15 liter Ale 7,2 g socker + 1 g torr jäst T-58 Bra med kolsyra
4 10 liter Stout 5,9 g socker + 2,5 g torr jäst T-58 Bra med kolsyra
Alla öl utom Stouten var mellan 5-6 ABV Stouten var på 7,8 %. Det tog ca 1 vecka så var ölen kolsyresatta. Även med den rel. alc starka stouten på ca 8 % så tog det bara ca 1 vecka. Kolsyran på alla ölen har inte varit väldigt kraftig utan normal. Det beteyder ju att ölet har varit utjäst.
Det kan inte vara så att det är dåliga flaskor som inte håller trycket emot kapsylen. Jag byter i bland flaskor, men jag har oxså 1 flaska som är över 10 år den håller kolsyran helt ok.
Innan jag började tillsätta torrjäst till primen så hade jag stora problem med kolsyra allt i från nästan forsande till. kraftig, till mycket, till lagom, till lite, till inget det var ingen struktur.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20