Franken och riktiga lageröl

[Varning : långt inlägg.]

Nyss hemkommen från en resa till Bamberg vill jag dela med mig av några intryck från det traditionella lagerölets Mekka.

Först och främst: det finns gott lageröl! Ja, det vet ju alla hembryggare som själva har bryggt riktigt lageröl. Men ölentusiaster som inte brygger själva drar efter en genomprovning av det som finns kommersiellt tillgängligt i Sverige ofta slutsatsen att det är ale som gäller om man vill ha gott öl. Jag är själv ale-älskare, men det finns ju fantastiskt goda lageröl också. Problemet är att det inte är lätt att få tag på dem i Sverige (annat än att brygga dem själv...).

Industriella lageröl dominerar det globala flödet av kommersiell öl. Men det finns på sina håll fortfarande traditionellt bryggd lageröl. Denna konsumeras mest lokalt, och finns därför nästan inte att få tag på här hemma (det finns undantag, tack vare vissa svenska småbryggerier). Kvalitetsmässigt är det som natt och dag. Färskheten är en viktig faktor. En lageröl från ett svenskt storbryggeri kan smaka fantastiskt i lagertanken, men när den är pastöriserad, filtrerad och kolsyresatt smakar den industriöl.

En lysande region för traditionella lageröl är Franken i Tyskland, och särskilt trakten kring Bamberg. Här finns fortfarande en levande tradition med många små bryggerier som producerar för den lokala marknaden, och folket dricker de lokala ölen på traditionella utskänkningsställen. I Bamberg finns cirka 10 bryggerier, och i bygden runtomkring finns minst ett bryggeri i varje by. Ölen serveras ofta som "riktig lager" från fat med självfall, utan kolsyra som drivgas.

Några tips i Bamberg [drick ölen på fat, och prova särskilt Lager, Vollbier och Ungespundet (låg kolsyra), Pils och Export kan också vara bra] :

Spezial
Deras rökta Lagerbier är väl bland det mest delikata som finns i ölväg. Den orökta Ungespundet går heller inte av för hackor. Nu fanns också Märzen (kraftigare rökt) på fat. Alla är fullpoängare.

Schlenkerla (Brauerei Heller)
Det mest kända ölet och det som drar flest ölturister. Men på fat på ölstugan (bryggeriet ligger utanför stan) är det vanliga kraftigt rökta Lagerbier fantastiskt gott.

Mahr's Bräu
Ölstugan på Mahr's Bräu är nog den mysigaste av dem alla. Ölet är oftast mycket bra, både Ungespundet och Lagerbier.

Keesmann
Ligger snett över gatan från Mahrs. Deras Herren Pils är mycket god.

Fässla
Ligger mitt över gatan från Spezial. Mysig ölstuga, god öl och hyfsat många gästrum.

Spezial och Mahr's Bräu har också Keller på berget ovanför stan, förutom Brauereiausschank. Den traditionella tyska Keller, eller Felsenkeller, är ett kapitel för sig, och det får vi återkomma till i ett annat inlägg.

Trots den höga kvaliteten är ölen otroligt billig i Franken. Drygt 2 Euro för en halvliter på ölserveringarna i Bamberg och knappt 2 Euro på landet runtomkring. (Har man med sig eget krus kan man få en halvliter för under 1 Euro i en lucka i korridoren utanför serveringslokalen!) Maten kostar oftast klart under 10 Euro för en huvudrätt. Specialiteter är Haxe (grillad fläsklägg) och Schäuferla (grillad bogbladsstek). Smårätter kan man få betydligt billigare.

Antalet bryggerier är fortfarande stort, men sjunkande. Åk till Franken och bidra till efterfrågan! Det är en insats för att bevara en folklig kultur, och samtidigt både angenämt och utvecklande för oss ölbryggare.

-- Svante

Sv: Franken och riktiga lageröl

Tackar för denna informativa reseskildringen!

Härligt dedär med att ha med sig eget krus smile

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Helt enig med det du skriver: Det finns fantastisk lageröl men de såkallade entutiaster vägrar prova de för lageröl smaker som carlsberg eller anderson starköl.....men om all lager är lageröl är likedan då smaker en quadrappel likadan som en bitter för ale är jo ale...... Tack för resonationerna också:-)

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hmmm vilket bra tips för en kommande semester! smile

Blev otroligt sugen på att testa Spezials Lagerbier. Jag har själv funderat på att göra ett rökigt lageröl till de ljusa ölens högsäsong (sommaren). Någon som bryggt något sådant?

Går det att beställa genom sytsembolaget?

Kenneth skrev:

Jag har bryggt denna Spezial "klon" som jag tyckte blev mycket lyckad och väldigt lik originalet.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=425

Kanske kan du göra en "privat-import", men jag vet inte hur det går till.
Fast känslan på plats i Bamberg kan man tyvärr inte importera sad

Nä det är klart. Ska övertala sambon till en tysklandsresa i sommar. Hon är flygrädd så en europatripp är helt ok.

Man kanske ska testa att brygga själv, beställa lite och sen åka dit.

Jag har bryggt nåt liknande (i princip en Helles fast med 100% Weyermanns rökmalt) men jag tyckte den blev för ljus. Har Weyermanns rökmalt blivit ljusare? Jag provade nästa gång att lägga till en rejäl del Caramünch II och det kändes som mer som jag minns att Spezial var. Knäckigheten i karamellmalten gifter sig fint med röksmaken.

Men det var många år sen jag drack Spezial senast. Är den ljus som en helles eller mörkare?

Brauerei Spezial i Bamberg är ett av mina absoluta favoritställen. Hade sommaren 2006 den stora förmånen att få en visning av ägaren/bryggaren själv, Christian Merz.

Fantastiskt bryggeri, speciellt den egna tillverkningen av rökmalt. De mältar och röker i små satser med lagrad boke, 3-4 år gammal.

Deras Lagerbier bryggs med cirka 90% egen rökmalt, resten Caramunich® och Carafa® från Weyermann®. Stamvörtstyrka 12%. Dubbeldekoktion. Christian Merz berättade att de har testat med stegmäskning, men blev inte nöjda så de gick tillbaka till dekoktion.

Humlen är i form av pellets, 50% ekologisk Hersbruck Aroma och 50% ekologisk Hallertau Perle.

Jäsning 6-9 dagar vid 7-9°C. Lagring i 5 veckor.

För färgen, se bilden som Kenneth la upp här i tråden. Det närmaste glaset, som antagligen är fotografens, ser ut att vara Spezial Lagerbier. Kenneth själv ser ut att ha deras veteöl och hans fru Susanne som sitter bedvid honom en Ungespundet.

-- Svante

Kan bara halla med om Bamberg och Spezial. Dock, nar jag var i Bamberg var jag mer impad av staden som sadan an olen, da jag tyckte det blev tradigt med lager, dunkel, weiss och rauch om och om igen. Upplevde det da som lite val lite variation for min egen smak.

Nyligen pa Akkurat och nagra Spezial dar och jag langtar tillbaka till Bamberg och Spezial.
Vilken smak!  Vilken farg! Underbart!

http://www.olprovningar.se/

Tack för högoktanig info Svante! Låter intressant med Carafa, jag ska fundera på det till nästa rauchbier. Hmm, det får nog inte dröja för länge, jag blev jäkligt sugen efter denna tråden! :-)

Någon som känner till Berlin och bra pubar där? Jag ska dit med jobbet på konferens mm 5-6 juni. Är lite sugen på att gå på nån bamberg inspirerad pub.

Tråkigt. Har dessvärre ingen tid att besöka Franken.

Jag bodde i Berlin ett tag för 10 år sedan. Mycket har säkert ändrats, men då fanns det inget frankeninspirerat ställe så vitt jag vet. Däremot ett antal småbryggerier med bayerskt stuk. Jag skrev ner några rader på SHBF:s forum:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … rlin#p6717

Här är några senare trådar med mer uppdaterad info:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … rlin#p8382

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … lin#p10662

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … lit=berlin

Jag ska till bolaget då....den VILL jag testa:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Nä finns inte där jag bor, men sjag ska säga åt dem att ta hem den.
Tack för tipset kenneth

Hej Kenneth - jo jag kollade på system-hemsidan, och ironisk nog är det precis deras märzan jag är på jakt efter, så det passar mig ännu bättre:-) Men jag minns din (rök)lager och den var fanemej god :-)

ALBA GU BRATH

Har avnjutat speziales rauchbier märzen här i kväll och jag får hålla med om att den är riktigt bra, men som rauchbier hade jag nu förväntat lite mera "go" i röken. Men som en lättare rökt märzen, verkligen delikat:-)

ALBA GU BRATH

Jag har också druckit den nu. Vädigt god, men personligen föraedrar jag en kraftigare rökighet. Jag undrar om det går att röka på vanlig pilsnermalt själv. Finns oändligt många sätt att röka, tex med enris. ett öl brygt på enrisrökt malt och kryddat med lite enbär. Det måste jag testa oavsett om jag blir avrådd. Sån är jag. smile

Ps. Röka på
lol

finns rätt många trådar på amerikanska forum om öl med röka i smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Tack, för denna gryma reseskildring!

Drick mer Öl

Mycket intressant läsning.
Själv har jag aldrig varit där, knappt i tyskland alls för den delen på 25 år. men var i Eisenach och gjorde ett jobb åt en dansk firma.
Dansken sa till mej att prova en Schwartzenach. Jag sa att jag gillar inte mörk öl.... (vilket pucko) Men gjorde som han sa..... Smakade och sen var det tomt. Var helt tvungen att beställa in en till direkt för att det var så gott och törstsläckande. Innan jag kom till mexico så var det denna ölen som helt domirade min fantasi. Om ni någonsin har möjligheten att smaka den så köp flera. Dom säljs lokalt på flaska. Men så klart bättre på fat.
Jag har bryggt många schwartzbier, men aldrig fått den ljusa lagerns karaktär i en helt svart öl. Men så klart fortsätter jag tills jag lyckas!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house