En riktigt mörk julporter.

Hej, har tänkt tillverka en julporter till helgen.

Satte ihop följande recept som jag gärna vill ha lite kommentarer på, har inte bryggt någon porter innan. Det jag är ute efter är en riktigt fyllig porter med lite krydda samt fruktighet i jästen.



BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Santa fell off the sledge (dark Porter)
Brewer: Magnus Karlsson
Asst Brewer:
Style: Porter/Sweet Stout
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 56,78 L     
Boil Size: 56,68 L
Estimated OG: 1,071 SG
Estimated Color: 67,1 EBC
Estimated IBU: 26,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
13,00 kg      Pale Ale Malt (6,0 EBC)                   Grain        73,03 %       
2,50 kg       Munich Malt (17,7 EBC)                    Grain        14,04 %       
1,00 kg       Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                 Grain        5,62 %       
0,70 kg       Carafa I (663,9 EBC)                      Grain        3,93 %       
0,60 kg       Carafa II (1150,0 EBC)                    Grain        3,37 %       
100,00 gm     Pearle [8,00 %]  (60 min)                 Hops         26,9 IBU     
50,00 gm      Goldings, East Kent [5,00 %]  (30 min) (ArHops          -           
50,00 gm      Goldings, East Kent [5,00 %]  (5 min) (AroHops          -           
0,75 tsp      Irish Moss (Boil 10,0 min)                Misc                       
3,00 gm       Anise, Star (Boil 30,0 min)               Misc                       
2 Pkgs        Windsor Yeast (Lallemand #-)              Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 17,80 kg
----------------------------
Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
30 min        Protein Rest       Add 46,42 L of water at 54,0 C      50,0 C       
30 min        Saccharification   Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
10 min        Mash Out           Heat to 75,6 C over 10 min          75,6 C       


Notes:
------


-------------------------------------------------------------------------------------

2 Senast ändrad av DrKarma (2009-11-17 23:09:37)

Sv: En riktigt mörk julporter.

Tilläggas bör att den kommer att hamna på runt 7%
Egna funderingar:
-Stjärn anis, 3 gram blir ungefär 6 stjärnor. Vet att kryddning ibland kan bli lite väl starkt men i en sats på nästan 60 liter så borde det vara ok?
- Munich Malten. Gillar smaken som denna ger, men misstänker att svartmalten och chokladmalen blir dominerande så att man inte kommer att smaka just Munich malten. Ersätter eventuellt denna med pale malt istället.
- Skulle ett par burkar honung hjälpa eller stjälpa?

Sv: En riktigt mörk julporter.

Hej Dr K

Jag är själv ganska dålig på receptbygge!
Men funderar lite ändå:
Vilket förväntat FG blir det?
Ser ut att bli riktigt högt, eller?
med så hög temp och kort tid vid försockringen?
Skulle nog själv provat typ 66-67°C och längre tid...

Betr Stjärnanis så sitter jag just nu på fikarasten
och skickar runt den burk med extrakt
som jag satte på sprit för 2v sedan.
Jösses! vad kraftfullt den doftar.

Torgny och jag tog lite av den julöl vi nyss bryggde
satte till en droppe extrakt och doftade och smakade,
Våra tindrande blickar möttes och vi utbrast:
Det räcker med vanilj-extraktet, vår julöl tål inte denna
smak och arombomb.
Nu är jag ju redan frälst på det här med extrakt men,
vi är glada att vi fick möjlighet till en "förhandsgranskning".
Däremot kommer det nog en snaps eller likör till jul...
och mycket tyder på att den kommer att innehålla stjärnanis.

Däremot tror jag att honung i mörka öl har väldigt lätt för att
göra succé.
Mitt tips är att pasteuörisera ~70° och sedan tillsätta i sekundären.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: En riktigt mörk julporter.

Hmmm känns som jag ska skippa stjärnanisen då.
Känns lite dumt att riskera en sådan stor batch.
Fast vanilj...det kanske vore något att prova.

När ni körde vanilj i er julöl, gjorde ni då extraktet på brännvin och vanilj?
Har annars sett att man tar själva vanijlefröna i sekundären.

Sen själva tiderna...det är mest för att jag var bekväm och tog en profil direkt från beersmith.
När jag stegmäskar med så pass stor batch som detta blir så blir temperaturökningen en bra bit långsammare så det ligger i spannet 64-68 grader i ungefär 45 minuter.

5 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-11-18 12:05:03)

Sv: En riktigt mörk julporter.

behåll munich-malten är mitt tips, tycker att det ger en skön moffighet som kommer att passa fint i detta öl..
vaniljen kan du nog pasteurisera, om du är orolig för "snusk", endera i en skvätt vatten, eller en skvätt av ölen, inte för att jag tror att det behövs. klyv stången på längden och släng i sek bara.
ser smaskigt ut tycker jag, spec. om oron för alltför högt FG är överdrivna.God Jul!!

edit: kom på en grej till, kanske du skulle fundera på att skippa 5-min givan med EKG, tror du får bättre chokladighet i aromen...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: En riktigt mörk julporter.

Hej igen!

Jodå brännvin och hackad vaniljstång tager man till extrahering!
Ju starkare brännvin desto bättre ;-)
Mitt extrakt från förra julölen vill Torgny inte ta med i år :-((
Jag menar Apelsincest, Kryddnejlika och kanel.
Det doftar Jul lång väg... men demokratin måste få ha sin gång.

Raasken med röda mulen

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: En riktigt mörk julporter.

Hittade beerspices excel dokumentet på BYO.
Så två bönor per 5 Gallon öl.

Vanilla (Vanilla planifolia)    bean, whole extracted in alcohol    2 beans    secondary fermenter

Sv: En riktigt mörk julporter.

Det kan inte skada att ta med mörk karamellmalt (eller Crystal) för att ge lite mer "mumsighet", gärna 5-10%
Bara choklad och svartmalt ger en mer stoutlik (torrare) ton.
Själv är jag svag för Dark Crystal, fast man måste passa sig att inte ha i för mycket, max 5%

Sv: En riktigt mörk julporter.

Sitter här på torsdagskvällen och laddar upp inför helgens bryggning.
Fick leverans från humle idag så nu finns det lite av varje att slänga i bryggningen.

Detta är de justeringar som jag ser mig göra jämfört med receptet jag la in i början:

-Dra ner ett kilo på Munich malten och ersätta det med caraamber...just för den där "mumsigheten"

-Sekundären kommer jag sen att splitta på två damejeanner där jag i den ena har honung och den andra så skippar jag det.

-Gör ett vaniljeextrakt, här kommer jag att köra en metod som jag brukar göra när jag tillverkar julsnapps (och har bråttom).
In med en kvarter eller helflaska i diskmaskinen och låt den ligga med i den dagliga disken till man tycker att det lösts ut tillräckligt med smakgivare i spriten.

-Drar ner lite på Kent Golding givorna är inte humlearomen som jag är ute efter i denna portern.
-Funderar lite på att höja andeln choklad och svartmalt något...fast det är bara en fundering än så länge, vill inte för mycket åt stouthållet.

Passar nog på att göra ett par julsnapsar samtidigt. wink

Ska bli extra roligt att brygga denna gången, nu när jag har lagt klinker i bryggeriet och allt. Plus att jag gjort några små förbättringar i bryggerisystemet också.

Sv: En riktigt mörk julporter.

Och för den som undrar så är länken till excel:et hos byo följande
http://www.byo.com/images/stories/brewspices.xls

Sv: En riktigt mörk julporter.

Sitter här i bryggeriet och har efter en hel del strul (stopp i recirkuleringen) fått igång bryggverket.
Doftar underbart och det ser ut som svart olja som flyter genom slangarna.

En 20 minuter till sen är det dags att börja koka vörten.

Som sig bör så avnjuter jag hembryggd öl under bryggningen.

Sv: En riktigt mörk julporter.

OG hamnade på 1.074.
Jästen (torrjäst) slogs i direkt i vörten som höll 25 grader. Detta gjordes kl 01 igår natt och idag innan vi skulle ge oss iväg och handla vid 16 tiden så satt jag i bryggeriet och lyssnade på 4 minuter konstant bubblande i vattenkärlet där min blow-off tube går ner.

Sv: En riktigt mörk julporter.

Hade en hel del strul med denna bryggningen och även i efterspelet av den samma. Sambons katter beslöt sig för att sent en natt välta ner mätglaset och hydrometern - så jag fick åka iväg till en lokal bryggbutik och köpa ett nytt så jag kunde utläsa FG:t
Med den nya "noname" hydrometern så hamnade FG:t på 1.030.

Misstänkte att jästen hade gjort sitt så jag gjorde en uppblandning samtidigt som jag slog i honungslag i primären.

Tappade upp på sekundär idag och lite bubbel i jäströren har det blivit, men inte speciellt mycket.
Har smakat av produkten och den är jag nöjd med även om den inte når den alkoholhalt som det var tänkt.

Sv: En riktigt mörk julporter.

Resultatet blev bra.
Kollega och jag gjorde en bedömning på skala 0-50. Han gav den 38 och själv gav jag 35.

Slog i 5 cl vaniljeextrakt per keg.
Blev lite smått skrämd när jag provade första glaset...tyckte vaniljen var alldeles för genomträngande.
Men nu när den stått dryga veckan på fat så känns det som den blandat ut sig med övriga produkten och man kan definitivt ana att det är vanilj i, både på doft och smak. Men det är lagom mycket.

Har kollegor som är och jobbar på Madagaskar så jag har beställt hem 80 vaniljstänger...blir att göra lite mer vaniljextrakt nu.