1 Senast ändrad av megen (2009-11-13 00:46:12)

Rochefort 8

Jag har en favorit bland ales och det är just denna. Har dock inte druckit så väldigt många trapist (tipsa gärna) Men jag gillar styrkan i ölet som göms undan lite med en fantastisk smak.
Och jag undrar såklart om det går att påta ihop något liknande själv. Jag är inne på delmäskning nu så om ni vill ge mig tips så tänk på det. Jag har två kastruller 15 och 10 liters.

Har förstått att man använder kandisocker för att få upp styrkan. Kan tänka mig lite lägre styrka. Har för mig att jag har sett Rochefort 6 förut men hittar den inte nu.

Sv: Rochefort 8

kan tipsa om 10an också big_smile

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Ja den är bra, men för stark. Jag tycker åttan är snäppet för stark också.

Orval är min favorit bland munkarna från Belgien. Mycket pga den extremt snygga och stilrena flaskan.

Belgare är ganska lätta att göra med gott resultat tycker jag. Jag gjorde en del innan sommarn med mycket trevliga resultat. Belgisk jäst gör mycket av jobbet med en trevlig smak och karaktär. Den lämpar sig väl att brygga när det är lite varmare inomhus eftersom estrarna inte är något negativt i det här sammanhanget (givetvis till en viss del).
Caravienne är dessutom en maltsort jag uppskattar och som ger en fin färg på ölet.

5 Senast ändrad av megen (2009-11-13 11:59:22)

Ok. Låter bra. Men hur är det med stykan? Är det lätt att få till ett starkt öl som smakar bra? jag vill ha mellan 7-8%

Jag läste på ett annat forum att man kan göra en förkultur på opastöriserad sytemöl. Låt oss säga en rochefort 8. Blir det bra? Jag har aldrig läst att någon gjort så på detta forum.

Man kan ta jästen från en eller flera flaskor Rochefort.
Den är levande och går att odla upp så att man kan jäsa sin egen öl med den.
Jag brukar oftast använda Chimayjäst från flaska nör jag brygger belgiska öl.

Det går utmärkt att göra starka öl som smakar gott.
För det mesta behövs dock en rejäl lagring för att ett starkare öl ska mogna och vara på topp. Till skillnad från en svagare öl som mognar fortare och inte behöver så lång lagring.

OK. Låter riktigt fint. Lagring gör mig ingenting då har man nåt gött att vänta på.

Jag skulle köpa två påsar Wyeast 1762 alt. 1 påse och göra en förkultur.
Jästen är key till dessa skönheter. Själv är 10:an min favorit, har alltid ett par flaskor hemma.

Det går oftast skitbra att odla upp jästen från flaskor, men det är inte säkert att den levererar det du beställer.
Beroende på tid och omständigheter flaskan vart med om så kan jästen vara i dåligt skick.

Stress pga. hög alkoholhalt och efter att ha flaskjäst.
Detta är faktorer som gör att ursprungsprofilen förändras.
Man kan ex. få problem med flockning, prestanda och biprodukter från fermenteringen.

Men testa, det är det roligaste.
Se till att ha ungf. 1 - 1,5 liter förkultur till en 8:a

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Fegis wink

Någon som har ett recept på en rochefortkloning?

Jag är en riktig fegis själv och vågar inte kopiera något från en bok här på nätet.
Jag kan dock rekommendera en väldigt bra bok:
- "brew like a monk"
där finns det bra recept på belgiska klosteröl.

megen skrev:

Någon som har ett recept på en rochefortkloning?

Här är en länk till Herman Holtrops Rochefort 8 klon, ett av de mest kända och bästa klonrecepten på nätet.

I övrigt håller jag med Kenneth om Brew Like A Monk...

Rochefort 10 är ett av mina favoritöl, jag är inte så förtjust i 8:an.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-13 18:55:57)

Instämmer, Brew like a monk är en väldigt trevlig bok, en av mina favoriter.
Om du vill brygga klosteröl så är det verkligen boken för dig.

Där kan man läsa hur allting é o hur det står till med både munk o fä...
Dessutom får du en bra beskrivning om varje bryggeri och deras arbetsgång och teknik
vilket kanske kan få en att förstå vad de är ute efter och på så vis kanske hamna i närheten smakmässigt.

Om du får möjligheten, lägg vantarna på Achel Bruin Extra.
Efter westvletern det bästa trappistbryggeriet enligt mig.

De va tre på raken som lovprisade den, in i humleshopen o köp så du har ngt att läsa i jul.
Så kan Svante köpa julklappar i år också wink Win win

www.bryggradio.com

+1 så blir det 4.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Eller ett köptvång med handgemäng som alternativ wink

www.bryggradio.com

16 Senast ändrad av megen (2009-11-16 00:14:39)

Ska kika lite på böckerna. kanske önskar mig nån i julklapp. Någon som har bryggt denna rochefortklon?

Ska det vara cornflakes i receptet? (flaked corn)

17 Senast ändrad av Torgny (2009-11-16 01:08:01)

megen skrev:

Nej, inga cornflakes. smile
Har ingen aning om varför de använde majsflingor i en belgare men här i Sverige brukar man väl använd Polenta som ersättning (kokas innan).
Rochefort innehåller kornstärkelse om jag inte minns helt fel. För mer information rekommenderas att lyssna på The Brewing network - The Sunday Session
där kocken/hembryggaren Sean Paxton berättar om sin vistelse på klostret Rochefort.
Han har även en PDF-fil med info om bla ingredienserna i ölet.

18 Senast ändrad av megen (2009-11-16 11:32:38)

Eller så använder jag kellogs frosties då behöver jag inte blanda i något kandisocker. 2 i ett! smile haha

Jag hittade iaf majsflingor på humleshopen. Undrar om det är cornflakes iaf.

Vanliga "Kellogs Corn flakes" är saltade och rostade.
Det kanske inte är så roligt att få för mycket salt i sin öl.
Majsflingor som säljs på Humlegården är inte saltade och rostade.

Nä det är klart.

När jag gör en förjäsning kan jag använda kandisocker då? Eller ska jag använda maltextakt?

Hittade bara ljust kandisocker på humlegården. Jag ska ha mörkt. Däremot finns det mörk kandisirap. Funkar det lika bra? Och måste jag räkna om mängden isåfall?
"9.6    325 grams    Dark Candysugar" står det i receptet.

Om du syftar på förkultur när du säger "förjäsning" så är svaret nej, använd alltid maltextrakt till förkulturen.

Jag vet inte hur många procent vatten som finns i sirapen, det får du ta reda på om du ska räkna om.
Såvida du inte använder ex. beersmith och puttar in först kandisocker och kollar dina värden och sedan deletar de
och lägger in sirapen tills samma värden nås...

Ett annat alternativ är ju att väga upp 325 socker i en teflonpanna och göra din egen karamell...

www.bryggradio.com

22 Senast ändrad av megen (2009-11-16 14:46:59)

ok tack för svaren.
Men jag ska nog lägga detta projekt på is tills vidare. Har upptäckt en mängd frågetecken över nästan allting. Så jag ska nog testa ett annat recept där man inte behöver räkna om allting för delmäskning och där alpha-syraprocenten är samma i receptet som i webbutiken.

Torgny skrev:
megen skrev:

Nej, inga cornflakes. smile
Har ingen aning om varför de använde majsflingor i en belgare men här i Sverige brukar man väl använd Polenta som ersättning (kokas innan).
Rochefort innehåller kornstärkelse om jag inte minns helt fel.

Måste rätta mig själv eftersom jag måste fått en smärre hjärnblödning när jag översatte corn starch till kornstärkelse. Det skall naturligtvis vara
majsstärkelse och det får också till följd att jag mycket väl förstår varför de använde majsflingor... Doh!

megen skrev:

ok tack för svaren.
Men jag ska nog lägga detta projekt på is tills vidare. Har upptäckt en mängd frågetecken över nästan allting. Så jag ska nog testa ett annat recept där man inte behöver räkna om allting för delmäskning och där alpha-syraprocenten är samma i receptet som i webbutiken.

Banga inte nu wink

Även om det inte blir en klon så blir de nog gottt ska du se.

www.bryggradio.com

Ja jag har faktisk inte släppt det än heller. Vi får se vad det blir. Men jag är lite snål också, sådär innan jul. Vissa sorter malt fanns bara i 5-kilos säckar, och jag behöver bara en bråkdel av det. Men jag kanske byter ut det mot något likvärdigt som finns i en-kilos säck!