Första brygget, tid till jäsning?

Hejsan, igår bryggde jag min första sats utan att ha en aning om vad jag gör wink
Jag mäskade på malt och vete, totalt 2kg och hade i totalt 12liter vatten (inklusive lakning)
Detta resulterade i 9liter vört efter kokning.
Jag kylde till 22°
Jag hällde över vörten till en jäshink.
I detta tillsatte jag 80gram av wyeast laboratories "activator" som "smackades" 4timmar i förväg (rumstempererad redan vid smackning)

Nu har det väl gått 12h sedan dess och jag kan se att vattenstapeln i låset har rört sig, men jag har inte bevittnat någon bubbla och jag ser inget skum genom hinken.
Är jag otålig eller borde det vara mer fart?
Jäshinken står i en garderob som får anses vara rumstempererad 20°.

Sv: Första brygget, tid till jäsning?

Vet att det låter lite dumt, men det har hänt här ett par ggr tidigare, kontrollera att locket på jäshinken är på ordentligt.
Skaka hinken kraftigt under 30-40 sekunder för att syresätta vörten. Under koket drivs allt syre bort, det är därför viktigt
att man syresätter vörten igen så att jästen trivs.

Paketet med jäst svällde upp som det skulle också?

Jag tror det börjar bubbla snart.
Det brukar vara mycket som ska gå galet innan det blir fel.
Är det dessutom första bryggningen så är man rätt otålig wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Paketet svällde inte till en ballong, det vore synd att säga, men jag anade att det var lite med motstånd när man tryckte på det, dvs mer tryck i paketet.
Jag körde all vört genom en sil när jag hällde över i hinken, så jag antog att det blev syresättning där, men det kanske kan skakas lite till. Tack för tipset.
Otålighet kan man lungt säga, jag tittade till hinken tre gånger i gårkväll. roll

det tar längre tid före det börjar jäsa kraftigt om jästen inte riktigt "vaknat till liv" på mina 3 senaste jäst paket har det tagit en väldig tid innan paketen svällt upp ordentligt. I två av fallen valde jag att dumpa ner dem i förkulturen innan de svällt eftersom jag inte orkade vänta. I båda fallen kom jästen i gång  och ölen blev bra. I tredje fallet tänkte jag att nu fan väntar jag tills det sväller upp. Det tog ca 12 timmar eller mer innan det var tjockt och fint.
Har för mig att det brukar svälla upp på ca 3-4 timmar. Börjar undra vad detta beror på? Har de stått för länge i rumstemperatur hos posten före jag hämtat ut dem. Förvara ju dem i kylskåpet hemma och varit ca 3- 2 månader efter "tillverkningsings" datum

ideer?

Mitt paket var ju iofs  precis 6månader gammalt, men jag utgår från att alla tillverkare har sådana marginaler att om de skriver att "efter 6 månader kan det ta längre tid" så borde Svensson inte märka någon skillnad på ytterligare ett par månader.
Hur många dagar är accepterat att behöva vänta?

Igår tänkte jag att nu har det inte hänt något på 24h, när jag har jäst vin har det varit bra mycket mer fjutt i hinken, så jag hällde i lite torrjäst av liknande kultur som enligt paketet bara ska vara att hälla i. Sen skakade jag lite då och skakade lite till i morse.

Nåja, blir det inte öl så blev det åtminstonde jäkligt bra bröd på de överblivna kornen efter mäskningen. big_smile

Tiden det tar tills ett Wyeast-paket sväller upp kan variera en hel del - från några timmar upp till några dygn eller mer. Det beror på temperaturen jästen har förvarats vid, på temperaturen paketet får svälla vid, på hur ny jästen är och i viss mån på jäststammen.

3 timmar kan det ta om jästen är nypackad (datum står ju stämplat på framsidan). Har det gått någon månad så tar det normalt längre tid.

Sedan behöver man inte vänta tills paketet är helt uppsvällt. Har paketet börjat svälla lite så vet man att jästen är på gång.

-- Svante

Ah, men om vi bortser från paketets svällande, hur tidigt bör jag ha uppenbart jäsande i hinken?
Och i andra änden, om det inte kommer någon jäsning, när är det för sent?