Första lagern

Hej,
Då var det dax för min första lager. En variant av "Basic basement beer" ett recept jag hittat på SHBF. Då jag bara har 4kg pilsnermalt så tänkte jag lägga till 1kg pale ale malt (bra eller dåligt)
Bryggplanen ser ut såhär.
1. Värm 13,5 liter vatten till 79°.
2. Häll i mäsk/lakkärlet (kylväska)
3. Rör ned 4kg pilsnermalt och 1,0 kg pale ale malt.
4. Kolla temp ca 72°
5. Mäska 60 min
6. Häll på 6 liter kokande vatten och rör om ordentligt allt ska upp till 76°
7. Låt vila 15min
8. Tappa ur 1 liter och återför till mäsken
9. Upprepa tills vörten är blank (4-6 liter)
10.Börja tappa ur, först sakta 2 liter, och sedan full fart tills mäsken är tömd
11.Börja värma på den första sötvörten
12.Häll på 13,5 liter 76° vatten på mäsken och rör om
13.Låt vila 15  min
14.Upprepa punkt 8-10
15 Häll på mer 76gradigr vatten (som vid flödeslakning) till önskad mängd (ca 27L)

Tar gärna emot åsikter, vad är bra vad bör jag ändra på.

//Ingemar

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: Första lagern

En liten fråga. Punkt 4 mäsktemperatur 72° låter väldigt högt. Vad är tanken med det? För övrigt har jag aldrig gjort lagers eftersom jag inte har ett tomt kylskåp eller någon jordkällare.

Håller med Cabrón. Över 68 grader är det först och främst dextriner som bildas, och då dextriner inte jäser riskerar du att få en vört som aldrig jäser ut.  Om man ska mäska vid en enda temperatur brukar man göra det vid 67 grader, en bra kompromiss mellan maltos och dextrin.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för era synpunkter.
I receptet står det
hela mäsken    Inmäskning        62     1.0 min
hela mäsken    Försockringsrast        72     60.0 min
hela mäsken    Utmäskning        76     15.0 min
Som novis tänkte jag som så, att 62 i 1 minut hoppar jag över!?!

Efter era inlägg så kommer jag sikta på 68 grader (som jag tidigare gjort på mina ale)

Tack Ingemar

Portugisen skrev:

Håller med Cabrón. Över 68 grader är det först och främst dextriner som bildas, och då dextriner inte jäser riskerar du att få en vört som aldrig jäser ut.  Om man ska mäska vid en enda temperatur brukar man göra det vid 67 grader, en bra kompromiss mellan maltos och dextrin.

Men det är väl det man vill åt i en pilsner?

"Det är viktigt att få ganska mycket dextriner så att det inte jäser ut för mycket. Ett FG på 1015 ger en kropp som passar till tjeckisk pilsner."

källa: http://shbf.se/wiki/index.php/Pilsner

Megen. Det är riktigt att i dextriner ger den kropp som man är ute efter i all lager, inte bara bömisk pilsner, men att bara mäska vid 72 gör att det blir för mycket dextriner som inte jäser.  En timmes mäskning vid 72grader och inget annat än inmäskning och utmäskning, skulle gisningsvis ge en öl som slutar att jäsa vid 1.025 eller högre.  Och då är det ingen vidare öl, en zumobrottarkropp men ingen vidare öl.

Ingemar, det är vanligt med två försockringsraster vid lagerbryggning och vad du har råkat ut för i ditt recept är sannolikt ett stavfel/typo.  Ett "klassiskt" rastschema för försockring är 45 minuter vid 62/63 och 45 minuter vid 70/72. 

Genom att variera längden på de båda rasterna kan man skifta balansen mellan utjäsning och kropp, längre rast vid 62/63 - kortare rast vid 70/72 ger ett mer utjäst och torrare öl med medium eller tunn kropp.  Vice versa ger ett maltsötare och mindre utjäst öl med större kropp. 

Att göra en enkel infusionsmäskning vid 67/68 är ett alternativ till stegmäskningen och ger ungefär samma typ av kompromiss som två raster vid 62-72 ger.  Personligen föredrar jag stegmäskning just för att det ger möjlighet att laborera mera, men det är nog mest en smakfråga.  Själv skulle jag dock öka tiden på din försockringsrast till 80-90 minuter för att säkra ett högt utbyte. Bömisk pilsner är dekoktionsmäskad (i regel) och varken enkel infusionsmäskning eller stegmäskning kan ge den smakpåverkan på vörten som dekoktionsmäskning gör - så är man ute efter en "äkta" bömisk pilsner finns det egentligen bara en väg att gå.

Mvh
Pål

7 Senast ändrad av IngemarJ (2009-11-11 23:18:07)

Bryggdes igår.
Mäskade i 67-65grader, 70min i kylväskan. Nästa gång ska jag rasta.
Flöt på bra tills det var dax för pitch, hur gör ni?
Jag har läst att jästen inte ska utsättas för temperatur höjningar/sänkningar så jag smackade påsen och lät den svälla i kylskåpet. Gjorde förkultur och lät den vara i kylskåpet.
Efter bryggningen så kämpde jag ner vörten till 20grader med min kopparspiral, här var jag less på att stå i tvättstugan så jag blandade vört 20grader med förkulturen 11grader och ställde sedan in allt i kylskåpet. hur bör jag göra nästa gång?
Nåja, efter utspädning så landade jag på 24 liter OG 1055.

Ps, det har inte börjat bubbla efter 24timmar men det kommer väll.

//Ingemar

8 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-12 11:10:23)

Hej Ingemar.

Du säger det inte i dit inlägg men jag förmodar att det är en Wyeast lagerjäst du använder?  Smackandet och svällandet av Wyeast paketet brukar man göra i rumstemperatur.  Den skall helst gå så snabbt som möjligt och tror inte det är risk för någon känslighet gällande temperatur här.

När det gäller förkultuten kan det här lätt bli ett väldigt långt inlägg om förkulturer, jag kommer att försöka undvika det, det finns redan mycket skrivet om förkulturer på forumet, och jag är ingen expert heller.  Jag har för mig att även förkulturer med lagerjäst kan jäsas i rumstemperatur, men jag kan ha fel.  Däremot reagerade jag på att du använde den så snabbt - hade du någon aktivitet i din förkultur när du tappade den i vörten?  Oftast låter man en förkultur jäsa ut helt, sedan häller man bort det mesta av den flytande delen och använder endast den jästkaka som skapats i förkulturen.  Att bara tappa i förkulturen innan den hunnit komma i gång är samma sak som att hälla i Wyeastpaketet direkt i jäshinken.  Lugn.  Det kommer säkert att gå bra, men lagtiden innan jäsningen kommer igång kommer ta längre tid.  Kanske 3-4 dagar innan du ser tecken på jäsning, i värsta fall.  Hela poängen med förkulturen är att använda en jäst som redan multiplicerats och aktiverats, så att så många levande aktiva jästceller kommer igång så fort som möjligt. Nog om förkulturer.

När det gäller jäsning av lager, brukar ledande experter rekommendera att vörten kyls till 6-7 grader innan jästen tappas i, och att man därefter sakta ökar temperaturen till 9-10 grader under jäsningens första dygn.  Det beror på att jästen är som mest aktiv på att producera diacetyl och andra udda smakämnen under jäsningens första fas. Genom att hålla nera temperaturen då minskas denna utveckling och man skall inte behöva en diacetylrast i slutet av primärjäsningen då.  Dessutom kortar det ned tiden som det färdiga ölet behöver kallagras efter jäsningen. Detta förutsätter emellertid en perfekt jäst och perfekt mängd.  När jag själv har försökt har detta oftast medfört mycket långsam aktivitet eller ingen alls, och jag har sedan höjt temperaturen till 10grader innan något hänt. 

En helt annan skola, kanske mer riktad till hemmabryggare, rekommenderar att lagerjästen hälls i vid 15-17 grader och att temperaturen sedan sänks till önskad jästemp, cirka 10-12 under jäsningens första dagar.  Detta garanterar i regel att jäsningen kommer igång, både fortare och aktivare.  Däremot brukar detta också garanterat leda till utveckling av diacetyl och en diacetylrast i slutet av primärjäsningen blir ett måste, likaså längre kallagring av det färdigtjästa ölet.  Blir man dessutom hängande för länge vid dessa högre temperaturer kommer ölet utveckla estersmaker som inte passar i en lager.  En annan nackdel är att jästen kan få en chock när temperaturen sänks till 10grader och att den då stannar eller tappar sugen.  Då måste man evt ta till första hjälpen och tappa i ytterligare en sats med jäst.

För att summera, förkulturens/jästens temperatur är relativt oväsentlig när den skall tillsättas vörten.  Däremot är vörtens temperatur av stor vikt och den temperatur som vörten/ölet har under höga kruessen (jäsningens höjdpunkt) är allra viktigast.  Kolla vad din jäst har för optimal jästemperatur och se till att jäsningen åtminstonne har den temperaturen efter cirka tre dagars synlig jäsning.

I ditt fall kan det bli en viss tids väntan på att se aktivitet i jäsröret och du bör sannolikt planera in en diacetylrast i primärjäsningens slutfas. 

Lycka till - skriv gärna en rapport när det börjar hända nått.
Pål