Hej Ingemar.
Du säger det inte i dit inlägg men jag förmodar att det är en Wyeast lagerjäst du använder? Smackandet och svällandet av Wyeast paketet brukar man göra i rumstemperatur. Den skall helst gå så snabbt som möjligt och tror inte det är risk för någon känslighet gällande temperatur här.
När det gäller förkultuten kan det här lätt bli ett väldigt långt inlägg om förkulturer, jag kommer att försöka undvika det, det finns redan mycket skrivet om förkulturer på forumet, och jag är ingen expert heller. Jag har för mig att även förkulturer med lagerjäst kan jäsas i rumstemperatur, men jag kan ha fel. Däremot reagerade jag på att du använde den så snabbt - hade du någon aktivitet i din förkultur när du tappade den i vörten? Oftast låter man en förkultur jäsa ut helt, sedan häller man bort det mesta av den flytande delen och använder endast den jästkaka som skapats i förkulturen. Att bara tappa i förkulturen innan den hunnit komma i gång är samma sak som att hälla i Wyeastpaketet direkt i jäshinken. Lugn. Det kommer säkert att gå bra, men lagtiden innan jäsningen kommer igång kommer ta längre tid. Kanske 3-4 dagar innan du ser tecken på jäsning, i värsta fall. Hela poängen med förkulturen är att använda en jäst som redan multiplicerats och aktiverats, så att så många levande aktiva jästceller kommer igång så fort som möjligt. Nog om förkulturer.
När det gäller jäsning av lager, brukar ledande experter rekommendera att vörten kyls till 6-7 grader innan jästen tappas i, och att man därefter sakta ökar temperaturen till 9-10 grader under jäsningens första dygn. Det beror på att jästen är som mest aktiv på att producera diacetyl och andra udda smakämnen under jäsningens första fas. Genom att hålla nera temperaturen då minskas denna utveckling och man skall inte behöva en diacetylrast i slutet av primärjäsningen då. Dessutom kortar det ned tiden som det färdiga ölet behöver kallagras efter jäsningen. Detta förutsätter emellertid en perfekt jäst och perfekt mängd. När jag själv har försökt har detta oftast medfört mycket långsam aktivitet eller ingen alls, och jag har sedan höjt temperaturen till 10grader innan något hänt.
En helt annan skola, kanske mer riktad till hemmabryggare, rekommenderar att lagerjästen hälls i vid 15-17 grader och att temperaturen sedan sänks till önskad jästemp, cirka 10-12 under jäsningens första dagar. Detta garanterar i regel att jäsningen kommer igång, både fortare och aktivare. Däremot brukar detta också garanterat leda till utveckling av diacetyl och en diacetylrast i slutet av primärjäsningen blir ett måste, likaså längre kallagring av det färdigtjästa ölet. Blir man dessutom hängande för länge vid dessa högre temperaturer kommer ölet utveckla estersmaker som inte passar i en lager. En annan nackdel är att jästen kan få en chock när temperaturen sänks till 10grader och att den då stannar eller tappar sugen. Då måste man evt ta till första hjälpen och tappa i ytterligare en sats med jäst.
För att summera, förkulturens/jästens temperatur är relativt oväsentlig när den skall tillsättas vörten. Däremot är vörtens temperatur av stor vikt och den temperatur som vörten/ölet har under höga kruessen (jäsningens höjdpunkt) är allra viktigast. Kolla vad din jäst har för optimal jästemperatur och se till att jäsningen åtminstonne har den temperaturen efter cirka tre dagars synlig jäsning.
I ditt fall kan det bli en viss tids väntan på att se aktivitet i jäsröret och du bör sannolikt planera in en diacetylrast i primärjäsningens slutfas.
Lycka till - skriv gärna en rapport när det börjar hända nått.
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.