Malt krossning vs Utbyte

Hej på er bryggare!

Jag har införskaffat mig en maltkross och börjat använda den.
Och det visar sig att jag får så taskigt utbyte på malten som jag har krossat själv.
Utbytet blir endast runt 65-70%.

Har någon annan erfarenhet av detta? Kan det vara så att jag har krossat malten för grovt?
Har någon erfarenhet i ämnet? Eller till och med någon rekommendation på hur man skall krossa malten för att få optimalt utbyte (t.ex. inställningar av krossvalserna).

Vore tacksam med lite kunskap från kloka bryggare.

/Rune

Sv: Malt krossning vs Utbyte

70% är faktiskt ett bra utbytte som hembryggare - jag brukar själv ligga på 70% vanligvist, men har enkelta gånga varit uppe på runt 80....men det är undentag. Fast det skulle ju vara kul med ett riktigt bra utbytte på proffesionelt nivå. Hur länge har du bryggat? Om du är nyböjare vill jag hellre gratulera dig med ett så bra utbytte.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hur mycket pengar sparar man om man ökar utbytet från 70% till säg 80% eller 85%? Inte mycket. Jag tror att man inte bör ställa överdrivna krav på sig själv att åstadkomma högt utbyte. I alla fall inte så länge man är hembryggare.
R.A.

Håller med Jan och R.A. ovan. Eller för att citera Denny på Northernbrewer: it's not a contest. När jag började brygga var jag heldeppig över att min först brygd bara (!) hade ett utbyte på 77%. Sedan dess har jag aldrig haft så bra utbyte (måste ha mätt fel första gången). Och som sagt, malt är inte så dyrt. Dessutom blir småfåglarna glada för det som är kvar i draven.

Think globally. Drink locally.

Jag bruka inte heller bry mig om utbytet. Ibland har jag haft dålig kross (hemkrossad) men ölen har blivir god ändå. Det som är långt tycker jag viktigare är förjäsbarheten. Har man riktigt dåligt utybytet kan det dock hänga ihop, och då är det ett problem. Det är iofs alltid roligt att kunna vara reproducerbar, men förutom det spelar det mindre roll om jag har 60 eller 70 utbyte, så länge det inte påverkar vörten nämnvärt.

Jag gör alltid så att jag lakar ur en starkare vört, och toppar av med lite vatten när jag vet jag slut OG i uppsamlad vört är.

Med den tekniken är mitt OG är alltid exakt det som det ska vara, oavsettt om jag får lite sämre eller lite bättre utbyte. Det har det varit varje gång. Skillnaden är bara om jag får 20 liter eller 22 liter öl.

Normalt brukar jag ha kring 65-70 % utbyte. lite beroenede på. Ibland högre. Men ibland har jag haft halvtaskig kross och strulat med annat så det blivit jättelågt, under 50%, men det har blivit gott ändå eftersom jag parerar detta genom spädningsmarginalen.

Ibland ser man folk som har uppåt 90-100% utbyte, och då undrar jag egentligen hur de räknar och mäter.

Dessutom så mäter jag ovan alltid mitt "total utbyte" i form av mängd vört jag får i jäskärlet. Jag brukar dekantera bort någon liter vört ibland för att få bort grums etc. Så jag tror att min faktiska mäsk/lak utbyte är lite högre, och jag skulle nog lätt kunna öka på det om jag ville men jag tycker det ar mindre betydelse.

/Fredrik

Frågan är också hur man mäter utbytet av malten.
Jag har märkt att det finns massor av olika sätt att mäta och vad man mäter.
Jag själv brukar mäta efter att bryggningen är klar, humle frånsilad och vörten kyld. Dvs ett slags effektivt utbyte.

Andra mäter direkt efter lakningen och innan kokning, humling. Då får man en högre siffra men risken för fel är uppenbar om man mäter varm vört och inte kompenserar för att volymen är större i en varm vört än en kall dito.
Det gäller sålunda att dels kyla provet till den temp som hydrometern är kalibrerad för och omräkna totalvolymen av vörten.
Jag tror att en del missar det sistnämnda och får väldigt höga siffror (>100%!)

Sedan är det frågan om man mäter utbyte av vikten av malten eller om man jämför med det teoretiska maximala utbytet hos malten. Där skiljer sig det också.

Håller med Kenneth. Temperaturen av vörten är oerhört viktigt, det blir lätt mycket större fel än man kanske tror om man inte korrigerar för temperaturen.

Jag mäter som Kenneth, när allt är klart, efter kok & kylning.

Sen är frågan hur man väger. Enkla köksvågar som mäter upp till 3-5 kg kan lätt visa 10% fel. Jag testade en gång av enkel våg och det uppvisade en hysteres på 5-10%. Så det finns många anledningar att inte haka upp sig alltför mycket på utbytessiffrorna. Räknar man varje procent i utbytet, så gäller det man att man har ordentlig koll på hela mätkedjan, från uppvägning av malten, och densitetsmätningarna.

/Fredrik

Egentligen är det inte så viktigt förutom om man får väldigt låga värden. Då måste man fundera igenom sin bryggteknik.
Jag tror att den största enskilda orsaken är hur man lakar.
Inte för snabbt och inte för kallt ger bästa resultat.

Det var många bra råd och synpunkter som har kommit upp.
Jag är väll ingen direkt nybörjare. Har bryggt i ca 10 år.

Vist det är inte dyrt med malt! Men jag blir lite irriterad på att mina uträkningar inte stämmer när allt är klart och man får för lågt OG.
Och när jag tittar på recept i böcker så verkar det som om man räknar med ett utbyte på mellan 80-85%. Vad det gäller lakningen så försöker jag laka både länge och varmt. Har någon erfarenhet hur lång tid man skall laka för 8kg malt? Jag brukar tillsätta mjölksyra i lakvattnet. Men har aldrig mätt vad jag har för PH vid lakningen. Har detta någon stor inverkan?

/Rune

10 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-26 12:56:03)

Visst har pH en stor inverkan på både mäskningen och lakningen.
Frågan är om du har ett hårt eller mjukt vatten?
Dvs om det är så att vattnet du använder gör att mäsken inte hamnar någonstans mellan 5.2-5.5 i pH så kan det vara orsaken till ditt problem!
Jag får helt klart ett bättre utbyte om jag tillsätter en skvätt mjölksyra vid mäskning av enbart ljusa maltsorter. Dvs pH sänkningen ger högre utbyte.

Fast man ska akta sig för att inte ta i för mycket!

Hej Jag håller med om att pH har stor inverkan.
Men det är väl till största delen smaken.
Jag vet inte vad Rune förväntade sig för utbyte, men för att få ett utbyte på ca 10% fel så måste  väl ändå pH vara vansinnigt fel.

Som flera redan har sagt så tror jag mest på lakningen.
Det är viktigt att se till så det inte blir kanaler vid lakningen.
Sprid vattnet försiktigt över hela ytan och för att vara säker rör om i övre delen av mäsken.

/Kjell

Tittade på originalpostningen igen, och det verkar ju som att det verkliga problemet Rune har är att utbytet blir sämre när han krossat den själv än med köpekrossad malt.

Jag har själv ingen kvarn, men vad jag har förstått verkar de flesta uppleva snarare en höjning av utbytet när de krossar malten själva. Är det någon annan med egen kvarn som har några observationer? Går själv i kvarnköpartankar...

Think globally. Drink locally.

Om nu detta är den enda förändringen så är det förstås den egna krossningen.
Troligtvis för grovt krossat.
Jag inväntar att Humlegården ska få hem nya krossar.
Den lilla enkätundersökning jag gjorde för ett tag sen gav vid handen att de flesta som har tvåvalsars maler malten två gånger för att få riktigt bra krossning.
Jag lutar därför mot att skaffa en trevalsars.