Jag bruka inte heller bry mig om utbytet. Ibland har jag haft dålig kross (hemkrossad) men ölen har blivir god ändå. Det som är långt tycker jag viktigare är förjäsbarheten. Har man riktigt dåligt utybytet kan det dock hänga ihop, och då är det ett problem. Det är iofs alltid roligt att kunna vara reproducerbar, men förutom det spelar det mindre roll om jag har 60 eller 70 utbyte, så länge det inte påverkar vörten nämnvärt.
Jag gör alltid så att jag lakar ur en starkare vört, och toppar av med lite vatten när jag vet jag slut OG i uppsamlad vört är.
Med den tekniken är mitt OG är alltid exakt det som det ska vara, oavsettt om jag får lite sämre eller lite bättre utbyte. Det har det varit varje gång. Skillnaden är bara om jag får 20 liter eller 22 liter öl.
Normalt brukar jag ha kring 65-70 % utbyte. lite beroenede på. Ibland högre. Men ibland har jag haft halvtaskig kross och strulat med annat så det blivit jättelågt, under 50%, men det har blivit gott ändå eftersom jag parerar detta genom spädningsmarginalen.
Ibland ser man folk som har uppåt 90-100% utbyte, och då undrar jag egentligen hur de räknar och mäter.
Dessutom så mäter jag ovan alltid mitt "total utbyte" i form av mängd vört jag får i jäskärlet. Jag brukar dekantera bort någon liter vört ibland för att få bort grums etc. Så jag tror att min faktiska mäsk/lak utbyte är lite högre, och jag skulle nog lätt kunna öka på det om jag ville men jag tycker det ar mindre betydelse.
/Fredrik