Ekkuber

Har länge varit på jakt efter ekkuber.
Gärna amerikansk och fransk medium.

Tror det är en produkt med bra shelflife, kanske ngt för humle att ta upp i sortimentet?
Det verkar vara de två som används flitigast så man kanske inte behöver ha medium plus eller heavy...
Kanske inte heller ungersk. I vart fall inte till en början.

http://www.northernbrewer.com/media/catalog/product/cache/3/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/9/0/9074.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-05 17:39:18)

Sv: Ekkuber

En tanke hade ju varit att höra med thor(s?)lundakagge om de har spillmaterial från ex. burbounfat
att tillverka humlegårdens egna "super-cubes" av wink

www.bryggradio.com

Är det för att efterlikna ekfatslagring, á la engelsk ale, det skall användas, Thomas?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Är du tankeläsare Thomas?

Jag var inne på samma idé härom helgen i Söderbärke när han kom på tal...

Ek finns hursomhelst helt klart på kartan över nya produkter.

-- Svante

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-06 15:24:05)

Jag har på sista tiden druckit ett par riktigt trevliga imperial stouts som haft banankontakt av 3:e graden med ek.
Ek är ngt jag varit nyfiken på länge. Skulle kunna tänka mig att eka mina flandern, stouts, porters och Biere de garde/Saisons.

Har ännu bara testat ekspån i en cider jag ännu inte flaskat.

Kul att det är på gång Svante!
Jag hejar på er!

www.bryggradio.com

Sönderflisade äkta Jack Daniels-fat säljs på påse som grilltillbehör. Jag köpte på Bauhaus.

Engelska real ale-fat av ek är behandlade med vax el.dyl. invändigt för att faten INTE ska ge något smakbidrag

Tjena Svante!

Har inte haft vägarna förbi grillavdelningarna på sista tiden, men jag är rädd att dom packats ner för säsongen.
Så jag tänkte höra med dig lite löst om hur det ser ut med ekkuberna.

Har en öl som vill ha lite ek och funderar på att beställa från amerikatt, men har ni kuber på ingång så
ger jag hellre er mina pengar wink

www.bryggradio.com

Jag var förbi thorslundskagge för inte så länge sedan. Han hade en hel del spill från gamla bourbonfat liggande. Jag fick med mig lite bitar hem, han tyckte väl synd om mig när jag inte hade råd att köpa nåt fat...

Vill bara passa på att säga att jag är väldigt intresserad av ekkuber (eller dito chips).

Jäser: julöl

mans skrev:

Vill bara passa på att säga att jag är väldigt intresserad av ekkuber (eller dito chips).

Nej nej, det är endast ekkuber du är intresserad av wink

Franska och Amerikanska medium och heavy

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:
mans skrev:

Nej nej, det är endast ekkuber du är intresserad av wink

Franska och Amerikanska medium och heavy

Jag finner mig rättad wink

Jäser: julöl

wink

www.bryggradio.com

Ni får ursäkta att jag livar upp en sån gammal tråd.

Jag hade tänkt göra cider nu efter att den första ölbryggningen buteljerats på flaska och läst runt lite granna att vissa använder amerikanska ekkuber. Har letat här och på nätet men det tyck inte finnas om man inte är beredd att beställa från utlandet vilket jag helst inte skulle vilja göra. Är det möjligt att ni på Humlegården skulle kunna ta in denna raritet? smile

Vi skulle gärna ta in det om vi kan hitta en bra leverantör. Tips mottages.

För övrigt är flis av bourbonfat på väg in i sortimentet.

-- Svante

Senaste Zymurgy har en artikel om Honey Comb som gör mig riktigt sugen. Uppsågade fat, tätt genomborrade med magiskt uträknade dimensioner. Fördelen är mer kontaktyta samtidigt som de är mindre känsliga än exempelvis spiraler. Finns i flera träslag, "butternut" lockar: "Buttery, vanilla, light coconut, light nuttyness, additional sweetness in finish. Effective in subduing phenols, moderate tannins."

Tillverkas av tunnbindarna "Black Swan" (www.blackswanbarrels.com) och det är alltså "Barrel Alternative" som de testat. Priset när jag googlar runt verkar ligga på ca 9 dollar för vad som behövs till 5 liter.

Tomma fat är bästa beröm!

16 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-09-29 20:10:11)

Svante skrev:

Vi skulle gärna ta in det om vi kan hitta en bra leverantör. Tips mottages.

För övrigt är flis av bourbonfat på väg in i sortimentet.

Stavin är väl en av de som varit med rätt länge och levererat kuber och replica-kit etc.
Använder deras am. medium och heavy rätt flitigt och kan inte annat än lovprisa kvaliten. 

http://www.stavin.com/

www.bryggradio.com

jcstroh skrev:

Senaste Zymurgy har en artikel om Honey Comb som gör mig riktigt sugen.

Intressant artikel om artikelförfattarens experiment med olika trädslag.

Dock verkar han fått en sak helt om bakfoten - han påstår att tunnbindarna i Norge och Sverige föredrog "white cedar" till sina tunnor.

"White cedar" - Thuja occidentalis - thuja alltså som den kallas här - är bara inhemsk i östra Nordamerika men finns importerad som trädgårds- och parkväxt hos oss. Såvitt jag vet har den aldrig använts till tunnor här och sannolikt inte heller i Nordamerika för livsmedelsändamål. Veden innehåller ett ämne - thujon - som betraktas som ett nervgift. En är dock en växt som är lite besläktad med thuja - kan han ha blandat ihop dem på något sätt? Nämnas bör att han inte har använt thuja i sina experiment.

Däremot (och nu börjar väl OT-lampan snart blinka här) så stod det en förväxt Tuja (utan h i Sverige tror jag) på gården när vi köpte. Jag sågade ned den eftersom den hade fått bruten topp under Gudrun och sågade 1.5"-plank av den som jag sedermera hyvlade ned till att bilda ett bord. Makalöst vackert träslag och hela tiden man jobbar med det så luktar det friskt av citrus - någonstans emellan citron och bergamotte. Däremot känns det väl tveksamt om man ville ha den smaken på ett långlagrat öl.

Jag tror att det används för utebruk eftersom trädslaget är ganska rötbeständigt. Det är ju sällan ett gott tecken i samband med livsmedelshantering.