gnuttas skrev:jaså? ok, där ser man. Jag var mest nyfiken att testa bara för att se om det är någon större skillnad i smak, men vad är det för smakpåverkan du syftar på? Blir det någon bismak eller något liknande?
Jag har märkt att både färgen och smaken påverkas. Vid ett tillfälle primade jag halva batchen Munich Helles med DME och andra hälften med sockerlag. DME-ölet blev aningen mörkare och tog längre tid att klarna. Smaken föreföll också mer karamellig och full i kroppen. Överlag blev både sockerlags-ölet klarare och renare, samtidigt något tunnare i kroppen. I slutändan påverkade detta inte den smakpoäng jag gav ölen vid en ölprovning några månader senare. Faktum är att DME-ölet fick 2 poäng högre i denna provning än sockerlags-ölet.
Men detta experiment betyder egentligen mycket lite för varför jag valde att använda socker vid primningen. De största orsakerna är att det går snabbare (både att prima och att få kolsyra), det är lättare att beräkna hur mycket socker skall användas än DME (tycker jag) och jag vet vad jag kan förvänta.
Med DME är själva kokningen av DME't en källa till resultatskillnader. Kokar man med för lite vatten eller för länge karamelliseras något av DME't, troligtvis orsaken till att jag fick ett något mörkare och mer karamelligt öl i experimentet ovan. Men det är säkert bara en vanesak.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.