maltextrakt för kolsyran

Nu är min jäsning klar och skall tappas över till en ny hink för att tappas på flaska. Nu är det alltså dags att tillsätta socker för att få kolsyra. Då tänkte jag prova att tillsätta torkat maltextrakt i stället för socker. Om man skall tillsätta socker skall man väl koka nån slags sockerlag antar jag.

Min fråga: Är det likadant med maltextrakt? Skall man koka den med lite vatten också? Hur mycket vatten i så fall (till 300ml maltextrakt)?

Sv: maltextrakt för kolsyran

Så lite vätska som möjligt. Det du eftersträvar är att du ska få vätskorna att blanda sig och således fördela sockret jämnt.

Du skriver 300 ml maltextakt. Ska du använda flytande? Isådanfall får du väl koka sirapen och spä med vatten tills den antar en mycket blaskigare form.

Nej, det är torkat maltextrakt. Men en blandning av 50/50 kanske är lagom eller?

Varför vill du använda maltextrakt istället för socker?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

gnuttas skrev:

Nu är min jäsning klar och skall tappas över till en ny hink för att tappas på flaska. Nu är det alltså dags att tillsätta socker för att få kolsyra. Då tänkte jag prova att tillsätta torkat maltextrakt i stället för socker. Om man skall tillsätta socker skall man väl koka nån slags sockerlag antar jag.

Min fråga: Är det likadant med maltextrakt? Skall man koka den med lite vatten också? Hur mycket vatten i så fall (till 300ml maltextrakt)?

Skall man använda sockerlag? Funkar det inte att blanda i strösocker dierkt?  Vad blir skillnaden?

Hej !

Om du använder 33 cl flaskor så är det perfekt med en mockasockerbit direkt i varje flaska.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag brukar koka upp 20cl vatten och blanda i bryggsockret i denna. Efter kylning tappar jag över sockerblandningen i primningskärlet och rör om noga. 

Jag har använt maltextrakt (torrt) några gånger och tycker inte det är värt det.  Maltextraktet ska koka i cirka 20 minuter innan det kan användas och jag tycker den smakpåverkan som sker med användningen sker på bekostnad av ölens naturliga smak.  Så för mig är det bryggsocker som gäller.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

jaså? ok, där ser man. Jag var mest nyfiken att testa bara för att se om det är någon större skillnad i smak, men vad är det för smakpåverkan du syftar på? Blir det någon bismak eller något liknande?

Kör också på bryggsocker. Det ger ingen märkbar smakpåverkan och brukar gillas av jästen, dvs det brukar aldrig bli problem med att få kolsyra i flaskan.

Raasken skrev:

Hej !

Om du använder 33 cl flaskor så är det perfekt med en mockasockerbit direkt i varje flaska.

Mvh Raasken

Som stoppas ner hel som den är direkt i flaskan?

megen skrev:
gnuttas skrev:

Skall man använda sockerlag? Funkar det inte att blanda i strösocker dierkt?  Vad blir skillnaden?

Well det finns ett par anledningar till att använda sockerlag -

1. Socker har nästan alla hemma
2. Socker är 100% förjäsbart till skillnad från ex. maltextrakt. Således enklare att räkna ut önskad mängd/vikt.
3. Socker är billigare än Maltextrakt

Anledningen till att man ska koka sockerlagen är att man på så vis lättare får den fördelad i hela vörten.
Samt att sockret löser sig snabbare än om man tillsätter det i fast form.

Är man snitsig så kan man ju dessutom tillverka sitt eget invertsocker (googla) med vanligt strösocker. DET gilla jästarna.

Dessutom dödas bakterier och annat skit som kan finnas i sockret, till skillnad från ex. carbonation drops och sockerbitar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

gnuttas skrev:

jaså? ok, där ser man. Jag var mest nyfiken att testa bara för att se om det är någon större skillnad i smak, men vad är det för smakpåverkan du syftar på? Blir det någon bismak eller något liknande?

Jag har märkt att både färgen och smaken påverkas.  Vid ett tillfälle primade jag halva batchen Munich Helles med DME och andra hälften med sockerlag.  DME-ölet blev aningen mörkare och tog längre tid att klarna.  Smaken föreföll också mer karamellig och full i kroppen.  Överlag blev både sockerlags-ölet klarare och renare, samtidigt något tunnare i kroppen.  I slutändan påverkade detta inte den smakpoäng jag gav ölen vid en ölprovning några månader senare. Faktum är att DME-ölet fick 2 poäng högre i denna provning än sockerlags-ölet.

Men detta experiment betyder egentligen mycket lite för varför jag valde att använda socker vid primningen. De största orsakerna är att det går snabbare (både att prima och att få kolsyra), det är lättare att beräkna hur mycket socker skall användas än DME (tycker jag) och jag vet vad jag kan förvänta. 

Med DME är själva kokningen av DME't en källa till resultatskillnader.  Kokar man med för lite vatten eller för länge karamelliseras något av DME't, troligtvis orsaken till att jag fick ett något mörkare och mer karamelligt öl i experimentet ovan. Men det är säkert bara en vanesak.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag har testat att prima med vört ifrån ursprungliga koket till en veteöl. Eftersom mitt experiment var en veteöl kan jag inte säga hur det påverkar klarningen, men grejen är enligt dom som vet att man då inte ändra på vörten alls när man primar då man tillför vört av samma sammansättning som det som jäst.

Jag tror man kallar det "speise" när det bara är sötvört man tillsätter, men annars är kraeusening ju en möjlighet där man tillsätter färsk, aktivt jäsande vört. Jag har hittat lite information här -> http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Kraeusening