1 Senast ändrad av scaryeyes (2009-10-28 14:45:29)

Brewhouse Efficiency

Hur vet man vilken %-sats man ska räkna på i beersmith? 75% är default verkar det som. Men jag kommer nog inte upp i 60% skulle jag tro. Vet inte.

Ska man gissa på 60% å bara köra på det när man bygger recept å hoppas på att det blir bra å sen lära sej efter erfarenhet hur bra det blir eller?

Annars får man tillsätta spraymalt för att komma upp i OG.... hör gör ni???

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Brewhouse Efficiency

Jag har gjort så här.
Bryggt öl, mätt utbyte, bryggt öl, mätt utbyte osv.

Lärt mig vilket utbyte jag har med mina processer och vilken typ av öl.
Justerat pH, mäskschema osv för att förbättra utbytet.
Nu vet jag att jag ligger på c:a 80% så nu kan jag räkna på hur mycket öl det blir med visst OG.

Jag har accepterat lägre OG eller mindre volym i min lärandeprocess.
Oftast spelar det väldigt liten roll.

Vill jag verkligen pricka OG exakt så brygger jag lite starkare och späder till det OG jag vill ha.

+1.  Jag har bryggt och med hjälp av Promash kollat efteråt vad det blev.  Sedan har jag successivt blivit bättre och fått högre effektivitet, vilket ´gör när det händer att ölet antingen blir starkare än förväntat eller får mindre bitterhet (tack vare utspädningen).

Jag ligger generellt på 60%, men hamnade överraskande på 72% när jag bryggde min Doppelbock härsenast.  Det berodde sannolikt på en längre proteinrast än vanligt beroende på att mannen från Anticimex överraskande kom förbi - borde inte varit överraskande eftersom det var planerat med fuktinspektion sedan länge.  Så det blev 30 minuters proteinrast istf 15 minuter.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Dom 2 senaste brygderna jag gjorde i helgen hade jag 30 min proteinrast. Tidigare så körde jag endast 60 min på 68 grader allt som allt. Sen sakta urlakning med 90 graders vatten.
Enligt all-grain guiden på bryggforum.nu

Men jag lär mej fortfarande... he he

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

För att helt säkert veta effektiviteten så är det ganska noga med att ha koll på vätskevolymen du tillsätter
och justera in den samt vara säker på hur mycket vört som blir kvar i mäskkärlet efter avslutad lakning.

Sedan är det bara att ta ett rejs med hydrometern i vörten när den svalnat till temperaturen din hydrometer är
kalibrerad i. Innan koket så klart.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

6 Senast ändrad av scaryeyes (2009-10-28 20:42:10)

Thomas Fransson skrev:

För att helt säkert veta effektiviteten så är det ganska noga med att ha koll på vätskevolymen du tillsätter
och justera in den samt vara säker på hur mycket vört som blir kvar i mäskkärlet efter avslutad lakning.

Sedan är det bara att ta ett rejs med hydrometern i vörten när den svalnat till temperaturen din hydrometer är
kalibrerad i. Innan koket så klart.

Jo jag går efter hydrometern. Sen får mängden bli som den blir. Har lite svårt att få ut all vätska ur lakkärlet. Så tillsätter kanske lite för lätt extra vatten. Skulle kanske låta lakningen ta några timmar extra så man får ut allt i stället? Använder ju tygpåse som filter numera. Missar nog ett par liter vört pga att man har lite för brått. Hänger man upp påsen så droppar det ner fint. Men som sagt.... tar ju tid.....

Tog ut nu sista gångerna 13 liter vört till 10 liter batch. Lät drygt 3 liter vatten koka bort. Hällde ihop vörten efter en halvtimme (då jag bara har en 13liters kastrull)

För att få rätt värde så måste du ta reda på hur mycket vätska du förlorar, dvs. som du inte kan laka ur utan
blir kvar i kärlet. Utan exakta nivåer och mängder är det omöjligt att säga vilken effektivitet man har.

Lyssnar du på Brew Strong?
Dom hade precis en episod som handlade just om mäskning (mash efficiency) - http://thebrewingnetwork.com/shows/564
Kolla den så tror jag du får ett par bra ideer om hur du ska gå till väga.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag gör generellt sett bara brew in a bag, så jag får 80+

Lyssna även på Basic Brewings avsnitt om mäsktjocklek och effektivitet. Man kan göra mycket med mäskningen för att kontrollera sockerutbytet, kropp och torrhet etc. - inte bara genom temperaturer. De gjorde också ett avsnitt på videosidan om samma sak, mycket intressant..

9 Senast ändrad av scaryeyes (2009-11-02 23:23:20)

Gjorde en dekok på 10 liters batch

Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Dough-In           Add 6.12 L of water at 21.1 C      21.1 C        15 min       
Acid Rest          Add 4.25 L of water at 74.2 C      40.6 C        20 min       
Protein Rest       Decoct 1.99 L of mash and boil it  50.0 C        10 min       
Dextrinization RestDecoct 4.58 L of mash and boil it  68.3 C        20 min       
Mash Out           Decoct 3.29 L of mash and boil it  76.7 C        5 min         

MEN! Hade bara 50-60% på den enligt beersmith när jag la in siffrorna

Ganska dåligt.

Jo har kollat en hel del på videos å läst en del

http://www.homebrewtalk.com/f36/decocti … deo-59872/

10 Senast ändrad av scaryeyes (2009-11-02 23:19:31)

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Black Santa
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Chrismas Brew
TYPE: All Grain
Taste: (0.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 11.45 L
Estimated OG: 1.077 SG
Estimated Color: 46.0 EBC
Estimated IBU: 34.1 IBU
Brewhouse Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.87 kg       Müncher malt (18.0 EBC)                   Grain        47.2 %       
0.55 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        13.9 %       
0.50 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        12.6 %       
0.29 kg       Crystal 100 (100.0 EBC)                   Grain        7.3 %         
0.03 kg       Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain        0.8 %         
0.02 kg       Black malt (1500.0 EBC)                   Grain        0.5 %         
12.00 gm      Northern Brewer [10.50%]  (60 min)        Hops         26.8 IBU     
15.00 gm      Saaz [3.30%]  (20 min)                    Hops         6.4 IBU       
15.00 gm      Saaz [3.30%]  (2 min)                     Hops         0.9 IBU       
0.70 kg       Honey (2.0 EBC)                           Sugar        17.7 %       
2 Pkgs        Saflager (Fermentis #S-23)                Yeast-Lager               

Mash Schedule: Decoction Mash, Triple, Lager
Total Grain Weight: 3.26 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Dough-In           Add 6.12 L of water at 21.1 C      21.1 C        15 min       
Acid Rest          Add 4.25 L of water at 74.2 C      40.6 C        20 min       
Protein Rest       Decoct 1.99 L of mash and boil it  50.0 C        10 min       
Dextrinization RestDecoct 4.58 L of mash and boil it  68.3 C        20 min       
Mash Out           Decoct 3.29 L of mash and boil it  76.7 C        5 min         

Notes:
------
Kryddning;

10 st enbär,
  10 st kryddnejlikor
    1 st kanelstång
   0.5 tsk kardemumma

50% blev det, för hade ju i honung åxå.
Mäskade ut 12.5 liter å efter jag kokat ur vatten till 9.5 liter vört låg jag på nästan 80.... men då var den lite varm vörten, så minst 80 låg den på. Denna ölen blir då inte så stark som jag hade hoppats. Kunde hällt i spraymalt åxå, men ser i detta fallet det som fusk! Honungen är ju åxå tillsatsmedel, men det är lite för smakaen jag använder det i detta ölet.

Sen blev inte färgen till närmelsevis som i programmet, så jag kallmäskade in mer svartmalt för färgens skull enbart. Men hade mäskningen funkat, så skulle nog färgen bli bättre åxå.

De e ju fan!

Satte en vienna i dag, men det är ju som förgjort!

Hade bara 55% effektivitet!

Fick i panik tillsätta strösocker.

Hade 70% som default när jag räknade på receptet.

Men när jag lakat ur så hamnade jag 50% Därför öste jag i socker.

Wiener
Brew Type: All Grain Date: 2009-11-27
Style: Vienna Lager Brewer: Mange
Batch Size: 10.00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 11.45 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 55.0 %

Brewing Steps Check Time Step
2009-11-27 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare 14.04 L water for brewing
--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
2.58 kg Vienna Malt (6.9 EBC) Grain
0.01 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBC) Grain

--  WARNING: Preheat Mash Tun - No equipment adjustments made!
2 min Mash Ingredients
Mash In: Add 6.75 L of water at 74.7 C
90 min - Hold mash at 68.0 C for 90 min
--  Drain Mash Tun
--  Batch Sparge Round 1: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Batch Sparge Round 2: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 11.45 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1.045 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Start to Boil
Amount Item Type
11.00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4.30%] (60 min) Hops
7.00 gm Tettnanger [4.10%] (60 min) Hops
0.30 kg Beet sugar (0.0 EBC) Sugar

40 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (20 min)
40 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (20 min)
55 min into boil Add 0.25 tsp Yeast Nutrient (Boil 5.0 min)
59 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (1 min)
59 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (1 min)
--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 10.00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
--  Add Ingredients to Fermenter
Amount Item Type
1 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

2009-11-27 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1.051 SG)
2009-11-27 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 10.00 L)
4 days Ferment in primary for 4 days at 20.0 C
2009-12-01 Transfer to Secondary Fermenter
7 days Ferment in secondary for 7 days at 20.0 C
2009-12-08 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1.015 SG)
--  Bottle beer at 15.6 C with 56.7 gm of corn sugar.
4.0 Weeks Age for 4.0 Weeks at 11.1 C
2010-01-05 Sample and enjoy!

Taste Rating (50 possible points): 35.0

Hej Scaryeyes.

Hur mäskar du och lakar du?  Kör du i kylbag?  I kastrull får man gärna hotspots och det är viktigt att röra om med jämna mellanrum så att vämen distribueras ordentligt.  Rör jag inte om får jag heller inte ut mer än 50%.

Sedan kan man ju även kolla hydrometern - det är väl inget fel på den? 

Till sist kan ju hur du krossar malten påverka utbytet.  För grovt eller för fint ger sämre resultat.

Ibland händer det att världar kolliderar, ibland händer det att liknandwe topics diskuteras i olika trådar på samma forum!  lol

I BrauMeister-tråden under Utrustning diskuteras just nu mäsken tjocka och dess påverkan på smak, effektivitet och utjäsning.  Det finns interessanta saker att läsa där - här är ett utklipp som kanske är intressant för just dig:

"A significant difference was however found in the efficiency. The brewhouse efficiency of the tick mashes remained almost constant between 58 and 60% over the temperature range of the experiments, but the brewhouse efficiency for the thinner mash showed a strong dependency on the temperature and was always better than the efficiency of the tick mash. That leads to the conclusion that thinner mashes perform better and allow for better extraction of the grain. Briggs also reports that thinner mashes can convert more starch but that most of the conversion potential is reached at a water to grist ratio of 2.5 l/kg [Briggs, 2004]"

Jag hade oxå haft dåligt utbyte på senaste bryggningarna. Jag har slutat mäta mäskvattnet och kör på "kronans ärtsoppa" konsistens.
Men tydligen så hade jag i för lite vatten. Jag provade att köra en minibryggning till förkulturen på 200 g pilsnermalt. Mätte upp motsvarande 2,5 l/kg malt. Fick exakt beräknat utbyte. Så förra måndagen så bryggde jag en ESB och gjorde ordentligt mycket lösare mäsk och fick rätt utbyte. Kändes så jävla skönt!

Hur beräknar ni "Brewhouse Efficiency"? Hur skall det definieras enl. boken?

Jag är osäker på vad termen innefattar. I min värld var det den mängd producerad Vört
i förhållande till använd malt...

Jag brukar räkna hur mycket malt jag tillsätter i kilogram multiplicerat med 300 Öschel
för att få fram teoretiskt max. Sen mäter jag vörten som jag kokat färdigt för att få
fram effektiviteten.

Ett exempel:
I recept 2,3 Kg Malt ->  690 Öschel (teoretiskt maximum)
Mätning av kokad vört (vid 15C) 1.057 med volym 8,3 liter -> Ger 8,3 * 57 = 473

Min "Brewhouse Efficiency" -> 473 / 690 * 100 = 68,5%

Hur räknar ni?

Skulle vörten nu vara för stark kan man sen spä den med vatten.  Jag har ju även en
massa mellan värden (SG) som jag följer på vägen under mäskning och lakning och
innan kokning, men dessa använder jag ju inte för bestämmande av brewhouse efficiency....

James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Hej James.

Jag är rätt kass på matematiska beräkningar och låter min Promash göra beräkningen åt mig.  Formeln du använder ser helt riktig ut, men det maximala utbytet räknas fram genom att inkludera max utbyte per maltsort.  Som du säkert vet har vissa maltsorter har högre utbyte (typiskt basmalt), medan mörkrostade malter och karamellmalter har betydligt lägre. 

Använder man Promash eller liknande räknas effektiviteten fram automagiskt. Du använder i stället ett teoretiskt värde, vilket kan vara mer eller mindre riktigt. Skulle dock gissa på att du hamnar rimligt nära verkligheten med din beräkning.

James skrev:

Hur beräknar ni "Brewhouse Efficiency"? Hur skall det definieras enl. boken?

Jag är osäker på vad termen innefattar. I min värld var det den mängd producerad Vört
i förhållande till använd malt...

Jag brukar räkna hur mycket malt jag tillsätter i kilogram multiplicerat med 300 Öschel
för att få fram teoretiskt max. Sen mäter jag vörten som jag kokat färdigt för att få
fram effektiviteten.

Ett exempel:
I recept 2,3 Kg Malt ->  690 Öschel (teoretiskt maximum)
Mätning av kokad vört (vid 15C) 1.057 med volym 8,3 liter -> Ger 8,3 * 57 = 473

Min "Brewhouse Efficiency" -> 473 / 690 * 100 = 68,5%

Hur räknar ni?

Skulle vörten nu vara för stark kan man sen spä den med vatten.  Jag har ju även en
massa mellan värden (SG) som jag följer på vägen under mäskning och lakning och
innan kokning, men dessa använder jag ju inte för bestämmande av brewhouse efficiency....

James

Hej James

Exakt så räknar jag bortsett från tempen 20 c som är vad min hydrometer är kalibrerad till.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Har du kontrollerat Ph på vattnet?
Detta påverkar hur mycket man får ut ur malten.
Optimalt verkar vara runt 4,5 - 5.5.

19 Senast ändrad av scaryeyes (2009-12-16 13:04:53)

Portugisen skrev:

Hej Scaryeyes.

Hur mäskar du och lakar du?  Kör du i kylbag?  I kastrull får man gärna hotspots och det är viktigt att röra om med jämna mellanrum så att vämen distribueras ordentligt.  Rör jag inte om får jag heller inte ut mer än 50%.

Sedan kan man ju även kolla hydrometern - det är väl inget fel på den? 

Till sist kan ju hur du krossar malten påverka utbytet.  För grovt eller för fint ger sämre resultat.

Jo det är i kylbag. Det har hänt att jag haft nästan 80% effektivitet nån gång. men tror detta beror på att jag haft för tjock mäsk när det inte blitt så bra.
malten är krossad redan, köper från maltmagnus

har testat double decoction, single decoction, tripple decoction single infusion, temperature mash å andra innovativa mäsknings program.....

men att köra en mäskning i 70 min på 68 grader i kylbag å sen laka ur är nog bästa sättet....

Maltmagnus? Det var något nytt för mig - kollade just deras sida.  Vet du om det är Vikings maltsortiment dom säljer, eller varifrån kommer malten?

/Pål

Om jag inte missminner mig så är det viking malt. Du kan ju höra med Magnus även kallad ludentass

/Hans

jo det är viking. tillverkas i halmstad och i finland. det fina är att han tar hem ur humles sortiment, så frakten blir samma, behöver inte beställa från 2 olika lev. tycker det är kanon. Just att man kan köpa krossad malt förenklar saken betydligt.

Men jag tror i alla fall att man skulle kunna bygga om en tvättmaskin till mäsk och lakninsmaskin. problemet blir att kunna ta ur malten efter användning.....

man hade säkert kunnat styra temperatur och tider på ett bra sätt med lite grundläggande kunskaper. tänk vilka fördelar med mäsken i rörelse.

drömmer vidare........

tänk va smidigt att bara starta centrifugeringen för att laka smile

25 Senast ändrad av svantide (2010-01-02 15:31:06)

Börjar alltmer luta åt att prova brew in a bag. Vilket material är det i påsen? Beer Smiths sida om detta talar om att man skall använda swiss voille. Är det bomull eller något konstmaterial?