Microbryggeri

Sugen på att starta ett bryggeri. Men vet inte i vilken skala å problemet är ju att kunna sälja ölen. Att få tillstånd å grejjor.

Man skulle kunna starta i mycket liten skala med en 50 liters boiler. Då skulle man ju klara 2000 liter öl i månaden. Visst, mycket jobb, men måste ju börja nån stans. Å sen tror jag inte det är lätt å sälja så mycket öl om man ska få betalt för det. Men visst bör man kunna förhanla sig till ganska mycket bättre priser på råvaror.

Men hur stor är alkoholskatten eg?? Å sen utskänkningstillstånd... va kostar det? 12% moms på öl va?

Så frågan är vad man skulle kunna tjäna per liter. Visst, inget man kan bli rik på, men hyran måste ju betalas......

Nån som har lite siffror??

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Microbryggeri

Vill du starta ett bryggeri eller en bryggpub?
Dina frågor spretar lite åt olika håll.

Om man kollar på bryggerier:
Jag tror att det är "omöjligt" att få lönsamhet med en 50 liters utrustning.
För att brygga 2000 liter/månad så behöver du brygga minst 40 gånger i månaden!
Ska du också ha 40 olika jäsningar och lagringar på gång?
Du skulle få jobba dygnet runt och ändå inte få någon lönsamhet.

Jag skulle tro att du snarare behöver ha minst en 500-liters utrustning.

Försäljning och marknadsföring är minst lika viktigt som själva bryggningen.
Ölet säljer inte sig självt. Det gäller att få ut produkter till försäljning från dag 1.
Lokala pubar o restauranger verkar vara bland det vanligaste att starta på.
Sedan ut till pubkedjor, till exempel Bishop Arms som ska ha all heder för att de satsar på svenska småbryggerier.
Förhoppningsvis också komma in på systembolaget, beställningssortimentet först och sedan om det går på ordinarie sortiment.
Fast om du ska hamna på ordinarie sortiment måste du kunna leverera en viss kvanitet kontinuerligt.

Ska man titta på investeringskostnader så kommer det att bero på hur mycket du kan göra själv, priser på lokaler, utrustning m.m

Vad man får per liter öl om man säljer till pubar och restauranger har jag inte en aning om.
Ska jag gissa så ligger det kanske på runt 10-20 kronor/liter.

De rörliga kostnaderna, malt, humle och energiåtgång behöver du också titta på.
Där tror jag att du kan få tag på malt för kanske neråt 3-5 kr/kg om du köper stora mängder.
Humle blir också billigare ju större mängd du köper.

Nu sitter jag mest och spekulerar eftersom jag inte har något eget kommersiellt bryggeri.
Jag skulle råda dig till att kontakta en eller fler svenska mikrobryggerier för att få lite tips och råd.
Även Svenska Bryggareföreningen kanske kan hjälpa till.

Kanon! Det var ett sånt här svar jag tänkt mej! smile
Jag spånar givetvis bara. Men visst hade det varit kul att starta en bryggeripub! Dit man kan gå å ta en pilsner å se hur det funkar i bakgrunden ju.

Greejen med att starta 50 liters, är ju för att det i princip inte kostar nåt. Å sen 2 kok om dagen är väl ingen konst?

Men till början måste man ju åxå veta att man säljer ölen man brygger. Visst går det att brygga små batcher i ett stort bryggeri åxå....

Men detta är inget som kommer att ge pengar, så mycket fattar jag åxå. Men kan det gå runt av sig själv har man ju vunnit!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Personligen tror jag att det är ett bra sätt att förlora glädjen med ölbryggning, men det gäller ju såklart bara mig. Hur du fungerar och vad du skulle tycka om det vet du nog bäst själv!

Nja... Jag gillar nog mer att försöka effektivisera.

Samma som när vi kör dragracing faktiskt. Den som kör fortast med skit, eller mest hästar per krona. Most bang for the buck!
Samma gäller för mej här. Ett bryggeri i liten skala som går att effektivisera utan miljon investeringar.
Jag tror det går. Flasktappningsmaskin blir det inte. Men däremot frakta öl på bulk till ett större bryggeri som flasktappar.

Men Ett lokalt öl på fat kanske kan locka pubarna. Räcker med 2 sorter som är gångbara, sen får resten hamna på flaska.

Såg en intervju en gång med spendrups... Det handlade om privatimporten från tyskland och att dom ville ha ner skatten på öl. Dom hade ölen i 2 kr per liter och resten skatt. Dom kan inte sänka tillverkningskostnaden mer. Räknar man på det literpriset, så tror jag man skulle komma i närheten, kanske lite högre, men kommer ju inte ha stora investeringskostnader.

Men så klart måste man ändå först göra många studiebesök på bryggerierna som finns.....

Räknar du din timlön som 0kr/timme då? Annars brukar det ju dra upp literpriserna till runt 50lappen om man ska ha en vettig timlön

Ja minst 500 liter/batch, men då skriker det.
1200 liter vid normal OG skulle jag satsat på.

Kolla här, en bekant som bygger och konstruerar system - http://jtmbrew.com/

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det billigaste för ett bryggeri är råvarorna. Köper man malt och humle med framförhållning i hyfsade kvantiteter (pallvis med malt och humle i 5kg-påsar) kan man brygga normalstarkt och normalhumlat öl av hög kvalitet för under två kr per liter.

Råvarorna i en flaska öl kostar mindre än en krona. Bara tomflaskan kostar däremot flera kronor...

Den som tjänar mest på fatölet är krögaren. Sedan kommer staten. Därefter distributören. Alla andra (bryggaren, råvarugrossisten, mälteriet, kornbonden och humlebonden m fl) kommer långt ner på listan.

Att få det att gå runt om man brygger 50 liter i taget förutsätter nog att man inte behöver ta ut någon lön själv eller att man har en egen pub där man själv är krögaren och samtidigt har intäkter från annat än sin egen öl. Jag var faktiskt för ett år sedan på en bryggeripub i Berlin som bryggde mer eller mindre kontinuerligt med ett 50-liters bryggverk! De höll samtidigt på och installerade utrustning med större kapacitet...

Gör studiebesök på småbryggerier och prata med bryggare. Kolla gärna med Sveriges Småbryggerier, en rätt nystartad intresseorganisation. Berith Karlsson på Närke Kulturbryggeri är ordförande.

-- Svante

9 Senast ändrad av Kenneth (2009-10-27 20:07:52)

En annan kontakt kan vara Christer Sehlstedt som driver en bryggpub i Sundsvall.
Han är en före detta hembryggare som tagit klivet till kommersiell verksamhet.
Hemsida: http://www.irishpub.se/index.php

Jag vet att han slitit som sjutton för detta.
I början var det en annan ägare och Christer bara bryggde öl.
Sedan tog han över hela verksamheten.
Christer är en mycket sympatisk person som säkerligen delar med sig av sina erfarenheter med att brygga öl och driva en bryggpub.

Nu vet jag inte var herr Scaryeyes håller till.
Ibland kan det vara lättare på en mindre ort än en storstad eftersom att utbudet och konkurrensen är mindre.
I Stockholm finns det väl bara en enda bryggpub, Monks Café, där Charles Cassino (också gammal hembryggare) huserar.
Mycket märkligt egentligen eftersom kundunderlaget borde räcka till många fler.

BTW att göra två kok per dag kommer att knäcka dig fullständigt. Du får räkna med att jobba 14-16 timmar per dag, minst sad

Så mycket jobbar jag redan.... men nog om det.

Intressanta vinklar här! Spånar som sagt bara ännu. Kommer inte att hända nåt än på nåt år i alla fall. Men tack för alla tips!

Jo hässleholm, mitt i skåne är det. Här finns knappt några pubar, så visst kunde det tillkomma nån mer......

Fundera på vad det är för öl du vill brygga och skaffa utrustning till det.
Är du inne på imperial stouts så är det kanske bra att ha lite svängrum i mäskkärlet osv.

Jag drömmer om ett eget bryggeri och skulle jag starta ett skulle jag lägga mig på runt 10 barrel (nästan 1200 liter)
Iom att jag gillar att brygga lite starkare öl så blir det ändå inte mer än max 800 liter/batch om man inte använder en massa socker
vilket inte alltid är så bra.

Drömscenario nr1:
1. Ett framhousebryggeri inrymt i en gammal stenladugård/lada. Brygger på höst, vinter och tidig vår.
    Sommaren är man ledig och har lite besök från bussresenärer och ölentusiaster. Samt klipper gräsmattan och dricker öl wink

Scenario 2:

En gastro brewpub i stan med öl som inte är så polerad och tråkbalanserad och med riktigt bra mat till den.
Köra 4-5 rätter med ölmeny. Det behöver inte vara så dyrt, det räcker att det är genomtänkt wink

Åk över till köpenhamn och snacka med grabbarna på nörrebro och brewpub och kanske Amager brygghus.
Dom har kanske inte koll på svenska skatteregler, men dom ligger ändå 5-10 år före sverige i microbryggeri.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Mmm bra tanke. Hade själv tänkt en meny till ölen i form av mexikansk mat. Inte eldorado å santa maria, utan riktig mex mat som dom flesta svenskar inte smakat.
Å då även brygga öl som passar till det. Ganska mörka wiener tex.
Men tråksverige... då krävs tillstånd för det åxå å en massa utbildning för att servera mat.....

Din tanke är god Hässleholm behöver en riktig pub men tänk riktigt på det och starta inte upp något förhastat...

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

14 Senast ändrad av Portugisen (2009-10-28 09:35:21)

scaryeyes skrev:

Mmm bra tanke. Hade själv tänkt en meny till ölen i form av mexikansk mat. Inte eldorado å santa maria, utan riktig mex mat som dom flesta svenskar inte smakat.

Synd att du bor i Hässle (eller synd att jag bor i Stockholm). Jag har faktiskt exakt samma idé, min Oscura passar grymt bra till mexikansk mat.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:
scaryeyes skrev:

Synd att du bor i Hässle (eller synd att jag bor i Stockholm). Jag har faktiskt exakt samma idé, min Oscura passar grymt bra till mexikansk mat.

He he... ja, frun är ju bra på det med maten....

Du får leta upp en bostad här då. Så drar vi igång.....