spontanjäsning kan vara en bra grej och åtminstone roligt:-)
Hej!
Jag kan föreställa mig att ni är många därute som skulle vilja göra en spontanjäsning, men hållar igen pga om det kommer i för mycket skit är det massor av arbeta som är gått åt skogen/helvete. Jag testade en grej tillsammans med min kompis och det har visat sig vara en bra idé. Ideén handlar visst inte om öl, men med vin (Aroniavin - http://www.wideum.se). Grejen kom hellt plötsligt. Jag hade lagat en ukrainsk maträtt som innehållar bär (variniki heter det), och jag hade en del bär (röda & svarta vinbär kvar) kvar efter matlagningen. Jag hade ingen aning vad jag skulle göra åt de, men jag kom senare på kvällen att - "hey - jag kan ju fan göra ett spontanjäst vin på dem". Inte att det skulle bli så seriöst men liksom bara för att testa - det skulle liksom fånga min intressa för spontanjäsning, eller döda den, beroende av vilken jäst jag skulle få i det. Jag krossade bären, tillsatta socker (som jag vet man inte borde göra, men det var ju ett experiment) och pastöriserade allt. När de var kylld ned, ställde jag den ut över natten. Själva "bryggningen" tog drygt ca. 30 minuter (liten 5 liter sats). Jag syrasatta det och lär det stå över natten och tog in det nästa morgon. Jag tog in det och ställde det på samma plats där jag brukar låta öl jäsa (dryggt 19 gradar). Jag lät det stå öppet i kastrullen som jag hade lagat det i. Efter 4 dygn kom jäsningen igång, och det doftade som satan - vilken härlig fruktig luft....doften var helt underbar.
Samma dag som jäsningen kom igång, hade jag min kompis på besök. Vi kom överens att vi skulle brygga vin tillsammans, som skulle spontanjäsas. Vi kom dock snabbt på den idé att istället för att risikera några timmers arbeta, att använda min spontanjäsning som förkultur. Vi fixade intet mindre än 30 liter bär, som vi krossade, syrasatta det, och tillsatta det "vinet" som redan jäsar och alltså använde det som förkultur, som jag nämnde. Idag har jag plockat 25 liter bär till, som vi kommer krossa på fredag och avsila på direkten, och tillsättar det till det jäsande vinet, när bären ska avsilas från saften - dvs vi får minst 20 liter ren fruktsaft till vinet - inget med att spädda på med vatten och tillsätta massor av socker för att få upp procenterna.
Grejen är, att kör på med spontanjäsningen. Vem sägar att man måste ställa ut en hel bryggd, när man vill spontanjäsa. Gör osm vi - göra en förkultur, eller flera och ställa de på olika plats utanför. Ta in de på morgonen och låta jäsningen komma igång. Låt det jäsa ut, eller åtminstone flera dagar, för på det sättet kan ni ha koll på hur många olika mikroorganismer som är kommit i förkulturan - om det är för mycket, eller om det är en bra jäst/jäsning ni har fått igång. Gör sedan en ny förkultur (om den första är utjäsat), med samme jäst och när jästens aktivitet är på sitt högsta är det bara att sätta igång. Sedan är det bara att tillsätta sin egen jäst, och vupti, simsalabim - en spontanjäsning med en vis kontrol är igång. Har man haft en dårlig spontanjäsning är det bara att hälla ut den, och göra en ny.
Jag vet att man inte helt kan veta förjäsningsgraden i förreväg, det är därför jag föreslår att den första förkultur låtar man jäsa ut för att kunne bedömma det bättre. Det är en kul grej att hålla på med, och när man som jag med framgång har provat spontanjäsning (vinet doftar helt underbart, och det jäsar just nu riktigt bra - som ett vin ska, med en lugn, men stabil jäsning - låt det ta den tid det behövar för att bli bra - inget med snabbvin att göra) får man riktigt blod på tanden. Jag och min kompis har bestämt att nästa år, det första ölet vi kommer att brygga tillsammans, är spontanjäst öl, efter samma princip - göra förkultur, låt det jäsa ett tag för att bedömma hur bra jästen vi har fått är, och sedan sätta i gång med brygningen. Jag tycker nu att den enda anledning att köpa vildjäst nu är om man vill brygga en öl med äkta belgisk karaktär (som jag själv har gjord) - om man bara vill göra en spontan/vildjäsat öl med framgång - gör som vi gjorde. Bättre att få en dårlig förkultur som man bara hällar bort, än en hel brygd som är gått åt skogen......
När vi har avsilat bären kommer jag lägga ut receptet under dets rätta tråd.
/Jan
ALBA GU BRATH