spontanjäsning kan vara en bra grej och åtminstone roligt:-)

Hej!

Jag kan föreställa mig att ni är många därute som skulle vilja göra en spontanjäsning, men hållar igen pga om det kommer i för mycket skit är det massor av arbeta som är gått åt skogen/helvete. Jag testade en grej tillsammans med min kompis och det har visat sig vara en bra idé. Ideén handlar visst inte om öl, men med vin (Aroniavin - http://www.wideum.se). Grejen kom hellt plötsligt. Jag hade lagat en ukrainsk maträtt som innehållar bär (variniki heter det), och jag hade en del bär (röda & svarta vinbär kvar) kvar efter matlagningen. Jag hade ingen aning vad jag skulle göra åt de, men jag kom senare på kvällen att  - "hey - jag kan ju fan göra ett spontanjäst vin på dem". Inte att det skulle bli så seriöst men liksom bara för att testa - det skulle liksom fånga min intressa för spontanjäsning, eller döda den, beroende av vilken jäst jag skulle få i det. Jag krossade bären, tillsatta socker (som jag vet man inte borde göra, men det var ju ett experiment) och pastöriserade allt. När de var kylld ned, ställde jag den ut över natten. Själva "bryggningen" tog drygt ca. 30 minuter (liten 5 liter sats). Jag syrasatta det och lär det stå över natten och tog in det nästa morgon. Jag tog in det och ställde det på samma plats där jag brukar låta öl jäsa (dryggt 19 gradar). Jag lät det stå öppet i kastrullen som jag hade lagat det i. Efter 4 dygn kom jäsningen igång, och det doftade som satan - vilken härlig fruktig luft....doften var helt underbar.

Samma dag som jäsningen kom igång, hade jag min kompis på besök. Vi kom överens att vi skulle brygga vin tillsammans, som skulle spontanjäsas. Vi kom dock snabbt på den idé att istället för att risikera några timmers arbeta, att använda min spontanjäsning som förkultur. Vi fixade intet mindre än 30 liter bär, som vi krossade, syrasatta det, och tillsatta det "vinet" som redan jäsar och alltså använde det som förkultur, som jag nämnde. Idag har jag plockat 25 liter bär till, som vi kommer krossa på fredag och avsila på direkten, och tillsättar det till det jäsande vinet, när bären ska avsilas från saften - dvs vi får minst 20 liter ren fruktsaft till vinet - inget med att spädda på med vatten och tillsätta massor av socker för att få upp procenterna.

Grejen är, att kör på med spontanjäsningen. Vem sägar att man måste ställa ut en hel bryggd, när man vill spontanjäsa. Gör osm vi - göra en förkultur, eller flera och ställa de på olika plats utanför. Ta in de på morgonen och låta jäsningen komma igång. Låt det jäsa ut, eller åtminstone flera dagar, för på det sättet kan ni ha koll på hur många olika mikroorganismer som är kommit i förkulturan - om det är för mycket, eller om det är en bra jäst/jäsning ni har fått igång. Gör sedan en ny förkultur (om den första är utjäsat), med samme jäst och när jästens aktivitet är på sitt högsta är det bara att sätta igång. Sedan är det bara att tillsätta sin egen jäst, och vupti, simsalabim - en spontanjäsning med en vis kontrol är igång. Har man haft en dårlig spontanjäsning är det bara att hälla ut den, och göra en ny.

Jag vet att man inte helt kan veta förjäsningsgraden i förreväg, det är därför jag föreslår att den första förkultur låtar man jäsa ut för att kunne bedömma det bättre. Det är en kul grej att hålla på med, och när man som jag med framgång har provat spontanjäsning (vinet doftar helt underbart, och det jäsar just nu riktigt bra - som ett vin ska, med en lugn, men stabil jäsning - låt det ta den tid det behövar för att bli bra - inget med snabbvin att göra) får man riktigt blod på tanden. Jag och min kompis har bestämt att nästa år, det första ölet vi kommer att brygga tillsammans, är spontanjäst öl, efter samma princip - göra förkultur, låt det jäsa ett tag för att bedömma hur bra jästen vi har fått är, och sedan sätta i gång med brygningen. Jag tycker nu att den enda anledning att köpa vildjäst nu är om man vill brygga en öl med äkta belgisk karaktär (som jag själv har gjord) - om man bara vill göra en spontan/vildjäsat öl med framgång - gör som vi gjorde. Bättre att få en dårlig förkultur som man bara hällar bort, än en hel brygd som är gått åt skogen......

När vi har avsilat bären kommer jag lägga ut receptet under dets rätta tråd.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: spontanjäsning kan vara en bra grej och åtminstone roligt:-)

Traditionellt vin pastöriserar man väl inte ens? Det finns ju lämplig vildjäst på bären redan från början.

Det stämmar, men jag pastöriserade bären från början för att se vilkan jäst jag kan få in i brygden från luften (vad angår om man senare kanske skulle få lust att göra en spontanjäst öl - jag är ju ölbryggara egentligen). Det var ju ett experiment jag gjorde från början, som blev till av en tillfälldighet. Nästa sats bärsaft jag tillsättar måste jag ändå patörisera eftersom jag inte är intreserat av att få en ny jäststam när man redan har en som är bra........

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Vin får väl oftast en mindre påverkan av bakterier då jästen kan jäsa ut mer totalt. Finns det inget kvar att äta kan ju inte bakterierna ge så mycket karaktär.

I öl har man ju problemet att det finns föda för bakterier kvar efter avslutad jäsning. Men det har man ju lite kontroll över.

Ska någon gång göra en lambic hur som helst.

När man spontanjäsar är det ju i och för sig också meningen att det ska vara bakterier i brygden - särskild om man ¨¨ar till riktig kärva Gueze:-) (om man inte får vinättikesyra i brygden - då går gränsen dock......;-). Här var syftet liksom: Vilken smaksprofil får man av jästen här (brettanomyces Umeåsis;-) ) och hur det luktar/doftar, förjäsningsgrad osv.

ALBA GU BRATH

Vem vet. om det är en bra kultur får ni allt odla upp lite extra och skicka ut till andra nyfikna bryggare.

Har precis satt en experimentsats med äpple som skall få spontanjäsa under nogrann övervakning. Skall bli spännande att se hur det blir! Med lite inskolning borde det dessutom kunna bli en prima levain till bröd.

Think globally. Drink locally.

Spännande experiment smile Själv satte jag en kål och fruktblandning från någon månad sedan. Experimentet består väl i att se vad som händer först. Om det ruttnar eller möglar eller om det blir mjölksyra.

Jag tycker det är kul att spara på gammalt snusk och se vad som händer smile Hade förresten en flaska ofullständigt utjäst sockerlösning som stårr med aluminiumfolie nu minst en månad som nu är befolkad med ett par små "banan" flugor. Fascinerande hur det små rackarna tar sig in. De måste känna lukten och söka sig till små springor och krypa under folien. För vörten vart kokt innan så det var garanterat inga fluglarver i den från början smile Larverna är snabba också! Medans jag suttit och skrivit detta har en liten rackar krypit flera centimeter på insidan av flaskan. Dags att häll bort det här smile

/Fredrik

9 Senast ändrad av jan_johansen (2005-09-12 23:47:34)

Lund skrev:

Vem vet. om det är en bra kultur får ni allt odla upp lite extra och skicka ut till andra nyfikna bryggare.

Men det är en BRA kultur. Doften när den jäsar är mycket fruktig och knappt någon syrlig doft alls. Ej heller någon rutten stank alls. Det är sant när jag skrivar att vi har fått en bra kultur. Du kan ju komma till Umeå och prova om du inte tror på det:-) Varför skulle jag annars skriva om det?:-) Förresten kul att krossa bären på samma sätt som de i Italien krossar duvar (trampa med fötterna) http://www.humle.se/punbb/images/upload/86_PICT2545.jpg

ALBA GU BRATH

Jag spontanjäste en cider för några år sedan. Det blev väl helt OK, men den sedimenterade jästen var väldigt fluffig. Numera jäser jag min cider med vinjäst och då blir det ett betydligt mer kompakt bottensediment. Utbytet av cider är avsevärt bättre.
R.A.

Men här kommer jästen oavsett allt att sidementera ordenligt eftersom vinet ju inte ska jäsa vidare på flaska. Jäststop...........döda jästen och det sidamentera.Dessutom kan det ju vara ren tur att vi fick en bra kultur.......men det är fortfarende en kul grej tycker jag:-)

ALBA GU BRATH

Lund skrev:

Om ca. en månad omtappar vi. Du ska få lite jäst av oss. Om du vill ha, maila din adress till mig: j_n_johansen@yahoo.dk Då ska vi skicka till dig.

/Jan

ALBA GU BRATH

13 Senast ändrad av jan_johansen (2005-09-30 12:53:44)

Senaste nytt: Har just tillsatt det sista sockerlag, och vinet om blir utjäst ordenligt, som jag förväntar blir ca. 10,5% alk för nu att prata procent-strunt prat. En intresant grej har händt: Man kan nu lukta och smaka att det är spontanjäst. iNTE att det har blivit dårlig, för det har det inte alls, men det har fått mer typiskt vildjäst karaktär efter det är blivit mer utjäst. Men fortfarande är det gott, men lite annorlunda i jämförelse med vin som man köpar:-)

ALBA GU BRATH

Spännande experiment! och kul att läsa om det! smile Jag är lite nyfiken på vad du menar du men "vildjäst karaktär"?

/Fredrik

du vet - ganska syrlig, lite "gammal" -  - -- typ samma lukt som med vissa Gueze - lite halvrutten doft, som några kallar för "svettig hest"....så det øä lite nuancer jag trivs bra med eftersom jag älskar en bra Gueze (Heja Boon & 3 Fonteinen!!!!) Det sista sockerlag bestod av en blanding av fruktos och Mörk Muscovado. Dessutom har jag tillsatt lite hallonsaft som jag själv framställde av -----ja - hallon (och ingenting annat). Jag har bestämd ¨mig för även att göra det "förbjudna". Jag har hälld i 50 gram Pors (som jag plockade medan jag var hemma i Danmark - det växar ju inte här i Umeå - tyvärr - älskar Pors) - liksom "torrhumlat" - fast med Pors istället för humle. Lite Rosin har jag även hälld i. Nu återstår bara resultatet om några månader. Nästa uppdatering kommer när jag och Urgusinka (min kompis) omtappar om en månad eller 2. Bra blir den med 99,9% säkerhet - det ska verkligan gå helt år helvete för inte att bli det, men annorlunda pga jästen:-)

ALBA GU BRATH

16 Senast ändrad av jan_johansen (2005-10-04 09:59:18)

Har idag tillsatt jästnärring som jag borde ha gjord samtidigt med det andra sockerlaget. Jag var sjuk och kunde därför inte köpa själv. Urgusinka skickade det till mig istället (finns i en affär nära honom) men pga posten inte alltid är lika snabb fick jag det först idag. Men nu borde jäsningen i allafall inte stanna pga närringsbrist.
Innan jag tillsatta närringen, smakade jag på vinen (en matsked - steraliserat självklart). Det är tydigt att det nu hållar på att utveckla sig en positiv riktning. Porsen som jag kryddade med har haft en skit bra effekt på smaken, och det fanns inte mycket smak av vildjäst alls.....rolig hur det kan förändra sig. Som det ser ut verkar det att bli en riktig bra debut med vinbrygning.....ska testa den på mina föräldras granne som älskar vin (till sommar), utan att berätta att den är spontanjäst:-). Efter idag tror jag ännu mer på den här vin.

ALBA GU BRATH

Ja, nu när jag fått smaka vinet så har i alla fall mina tvivel suddats ut; det är banne mig en bra jäst du har på bakgården, jan!

18 Senast ändrad av jan_johansen (2005-10-10 00:03:07)

hehehehe - tack så mycket Joel:-) Du ska nog få en flaska när vinet blir klart. Jag tror vinet kan omtappas när som helst nu. Jäsningen börjar gå långsammare, och det blir mer och mer torrt. Kanske en vecka till eller max två blir det dags för omtapning. Joel - jag kommer även odla upp något jäst åt dig som jag kan skicka till dig om du skulle vilja göra en lambic eller något liknande, om du vill?

ALBA GU BRATH

Vinet är nu utjäst. Det stannade vid 3 oechle. Jäststoppet är tillsatt och efter et par dagar visade det sig att detta här kommer att bli ett riktigt bra vin: Let, elegant (hatar tung & stark vin från USA, Sydamerika & Australien), aning stram,  med fin fruktsmak, ceder, tobak, lätt kryddade nyanser och en lätt fruktsyra....det är vin efter min smak (ska jag dricka vin brukar jag föredra Bourdeaux vin). Nu låtar jag det stå ett tag till innan jag tillsättar klarningsmedel och omtappar och ställar till lagring.

ALBA GU BRATH

20

Fredrik skrev:

Spännande experiment smile Själv satte jag en kål och fruktblandning från någon månad sedan. Experimentet består väl i att se vad som händer först. Om det ruttnar eller möglar eller om det blir mjölksyra.

Jag tycker det är kul att spara på gammalt snusk och se vad som händer smile Hade förresten en flaska ofullständigt utjäst sockerlösning som stårr med aluminiumfolie nu minst en månad som nu är befolkad med ett par små "banan" flugor. Fascinerande hur det små rackarna tar sig in. De måste känna lukten och söka sig till små springor och krypa under folien. För vörten vart kokt innan så det var garanterat inga fluglarver i den från början smile Larverna är snabba också! Medans jag suttit och skrivit detta har en liten rackar krypit flera centimeter på insidan av flaskan. Dags att häll bort det här smile

/Fredrik

Hej Fredrik,
jag gör  mjölksurad surkål i tyska krukor med vattenlås. Kanske skulle jag kunna använda vätskan till ett spontanjäst öl isf för Safale S-04. Vad tycks?
/Jürgen

Hej Jurgen, det är en sorts mjölksyrabakterier du har i surkålskulturen. Mjölksyrabakterier bildar ingen alkohol, utan bara mjölksyra.

Det man vill han i en spontanjäst öl är ju vildjäst som bildar etanol, inte massa "vildbakterier".

På sin höjd kan du kanske använda surkålskulturen till att justera mäskens pH (förutsatt att det inte är några fulsmaker i den) förutom syran då. Bakterierna bidrar förutom syra också möjligen med en del enzymer som bryter ned malten bättre. Men då måste du kolla smaken, samt bestämma syra styrkan på kulturen så att du vet hur mycket du ska ta.

/Fredrik

Tråden är lite gammal men högt aktuell för mig just nu så jag postar här i brist på bättre tråd wink
Jag tog 1 dl av min vört från senaste bryggden och lät den stå framme 2 dygn tills den började bli grumlig. Syresatte kraftigt och satt på ett lock svagt.

Nu ett par dagar efter är det väldigt grumligt och luktar som surdeg, väldigt syrligt och nästan mot det unkna hållet. så nu undrar jag såklart om det är värt att prova i en bryggd eller om jag ska starta igen. Verkar iaf produsera kolsyra för om jag stänger locket och skakar så blir det ett litet pys när jag öppnar. men det luktar inte jäst direkt smile

Hur luktar din öl jäst (saccamysis johannesis?) du brukar köra med jan?