Humlepåsar
Hädanefter kommer jag att dela in mitt bryggarliv i "före och efter humlepåsen"!
SÅ mycket smidigare det blev. Hoppas bara att det inte påverkar smaken!
/Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humlepåsar
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hädanefter kommer jag att dela in mitt bryggarliv i "före och efter humlepåsen"!
/Mats
/Mats
Hej
Tänk på att humle sväller mycket, så lösa samt stora påsar är att föredra. Jag bryggde ett test öl med hårt åtdragna påsar. Det var ingen rolig syn att öppna påsarna efter koket, enormt mycket humle som var kvar, samt en beska mindre än hälften av den beräknade.
Bo
Tänk på en annan sak också... innan ni använder påsen så KOKA den ordentligt, slå av vattnet och KOKA den igen, slå av vattnet och sen KOKA den lille jäveln minst en gång till...
det gjorde inte jag, utan kokade bara en gång sen i med humle och torrhumlade på fatet, plötsliht smakar ölet pulveraktigt äckligt, först kunde jag inte fatta vad det var... men efter att ha kört ner nosen i bland dessa muslin-påsar så vet jag...
det är väl faan att man alltid ska behöva lära sej av sina misstag...
får väl se om det ger sej, men det känns mörkt..
Damstrumpor expanderar och är mkt lämpade för humle.
Jag kör med tvättpåsar som min fru använder för att tvätta sina bh i tvättmaskin . De är tillverkade i nylon , de är väldigt tåliga , de rymmer väldigt mycket humle , de öppnas med dragkedja , är lukt och smaklösa och tål jätte många kokningar , dessutom är de relativt billiga och finns ipraktiskt taget alla stora varuhus .
Kanongrejer med andra ord :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humlepåsar