Hej.
Kan inte uttala mig så mycket om receptet i sig, men jag tycker kanske att du verkar ha lite väl lite maltextrakt för att få en starkare bryggd. Nu har jag inte möjlighet att mäta, vilken OG hade du tänkt dig?
När det gäller dina frågor är lättare. Eftersom du använder torrjäst behövs ingen förkultur, definitivt inte om du gör en bryggd på under 1.050 (höftar lite). Du kokar upp vatten, låter det svalna till kroppstemperaturen och strör i torrjästen. Med en decinfiserad sked rör du om tills det bildas små bubblor i blandningen. Låt den därefter (under lock) få svalna till cirka 20grader. Då kan den användas.
Ser ingen orsak till att du inte skulle kunna använda en 10l damejeanne. Jag antar du menar en sån i glas? Det enda trubblet med glasdamejeanne är att de är så jobbiga att rengöra i jämförelse med brygghinkar, men det är inget fel på varken damejeannen eller den storlek du tänkt dig.
När det gäller kastrullen borde en 10 liters kastrull bli bra, eftersom du siktar på 7,5 liter vört. Tänk på att du får ett visst svinn under koket till avdunstningen. Om du ska nå 7,5 liter borde du ha ungefär 10 liter vört att börja med. Alternativen är att kontinuerligt fylla på med kokande vatten för att kompensera avdunstningen så att du fortfarande når de 7,5 litrarna.
Det blir nog bra. Men kolla upp det där med vilken OG du tänkt uppnå.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.