Hjälp med porter

Hallå.
Jag tänkte brygga mig en extraktporter efter detta recept:

För 7,5 liter:

Steepa:
90 gram crystal malt
90 gram chokladmalt
45 gram svartmalt

Till koket:
850 gram ljust maltextrakt (torrt)
250 gram mellanmörkt maltextrakt (torrt)

Humle:
60 min 5 gram Target
40 min 10 gram Target
20 min 5 gram Fuggle

Jästen jag använder är Safbrew S-33.

Tycker ni att jag ska göra en förkultur, och hur ska jag isåfall gå tillväga?
Jag planerade att jäsa portern i en 10l-damejanne, funkar det månne?
Räcker det med en 10l-gryta till vörtkoket?

Tack.

Sv: Hjälp med porter

Hej.

Kan inte uttala mig så mycket om receptet i sig, men jag tycker kanske att du verkar ha lite väl lite maltextrakt för att få en starkare bryggd.  Nu har jag inte möjlighet att mäta, vilken OG hade du tänkt dig?

När det gäller dina frågor är lättare.  Eftersom du använder torrjäst behövs ingen förkultur, definitivt inte om du gör en bryggd på under 1.050 (höftar lite).  Du kokar upp vatten, låter det svalna till kroppstemperaturen och strör i torrjästen.  Med en decinfiserad sked rör du om tills det bildas små bubblor i blandningen.  Låt den därefter (under lock) få svalna till cirka 20grader. Då kan den användas.

Ser ingen orsak till att du inte skulle kunna använda en 10l damejeanne. Jag antar du menar en sån i glas?  Det enda trubblet med glasdamejeanne är att de är så jobbiga att rengöra i jämförelse med brygghinkar, men det är inget fel på varken damejeannen eller den storlek du tänkt dig. 

När det gäller kastrullen borde en 10 liters kastrull bli bra, eftersom du siktar på 7,5 liter vört.  Tänk på att du får ett visst svinn under koket till avdunstningen.  Om du ska nå 7,5 liter borde du ha ungefär 10 liter vört att börja med.  Alternativen är att kontinuerligt fylla på med kokande vatten för att kompensera avdunstningen så att du fortfarande når de 7,5 litrarna.

Det blir nog bra.  Men kolla upp det där med vilken OG du tänkt uppnå.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för det snabba svaret.
Jag är ganska ny med detta, så jag har ingen koll på vad OG är för nåt.
Låter som det kommer funka alltså. Receptet har jag inte gjort själv, så jag kan inte svara för mängderna etc. Tycker du jag borde ändra nåt?

Koka på Lucas... lycka till och tänk på att skilja på äpplen och päron... wink

Mattias E

Hallå igen, jag räknade igenom receptet i Beertools och kom fram till att du kommer till en OG (extrakt halt, Original Gravity.. slå upp i Beer..) på ca 1.060, vilket är ganska högt, du kan ju koka så och sen späda till 8,5 liter innan jäsning så blir det perfekt. Färgen ligger helt rätt för en porter, ca 25SRM. Däremot får du om jag räknar på beskan ca 43IBU (International Bitter Units)vilket är lite högt, dra ner nåt gram på mellangivan och koka den sista givan i 10 min istället för 20min så blir det perfekt.

Om du spar 8,5 liter får du ett OG på 1.053 och ett FG (Final Gravity) på 1,013 om det jäser ut som det ska. Vilket i sin tur ger en alkoholhalt på ca 5,2%

Om du behöver mer hjälp kan du ju maila här eller på FC:n

Mattias E

Lucas, du kan också slå mig en pling vid akut behov!

Rikard R ^^

Haha, alla myser omkring här på forumet alltså. big_smile

Gut, tack för tips, jag rättar mig efter dig Mattias.

Btw, hur mycket vatten börjar jag med i vörtkoket? Jag antar att ganska mycket kommer förångas...

Ja, det här en guldgruva för vetgiriga själar... Börja koket med 9-10 liter och sen reglerar du efter hand.

Matte

Kollade upp ditt OG, alltså hur mycket jäsbar potential du har, och Matte har helt rätt.  Följ hans instruktioner och det blir nog helt OK.  Lycka till.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Angående mitt steepande av malt...
Kan man mala malten i en kaffekvarn? För jag antar att man får ut socker och smak bättre om malten är krossad?
Om inte, hur gör man om man inte har en maltkross?

Kokningen och kylningen och allt annat gick bra och portern står nu i damajanne.
Problemet är att den har jäst sjukt mycket de första 30h och har nu stannat av helt.
Vad kan det bero på? Behöver lite hjälp smile

moonryder skrev:

Kokningen och kylningen och allt annat gick bra och portern står nu i damajanne.
Problemet är att den har jäst sjukt mycket de första 30h och har nu stannat av helt.
Vad kan det bero på? Behöver lite hjälp smile

Vad hade du för temp på vörten när du tillsatte jästen? Temperaturen i rummet där det jäser? Hur mycket jäst har du tillsatt? En påse S-33 är väl anpassad till en sats på ca 20 liter, och du gör 7,5 liter, eller?
Har själv aldrig använt S-33 till annat än efterjäsning, men vissa jästsorter är grymt effektiva.
Har den avstannat helt? I så fall är det väl läge att kolla FG. Kan ju vara så att den är utjäst.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Old Gowrie skrev:

Vad hade du för temp på vörten när du tillsatte jästen? Temperaturen i rummet där det jäser? Hur mycket jäst har du tillsatt? En påse S-33 är väl anpassad till en sats på ca 20 liter, och du gör 7,5 liter, eller?
Har själv aldrig använt S-33 till annat än efterjäsning, men vissa jästsorter är grymt effektiva.
Har den avstannat helt? I så fall är det väl läge att kolla FG. Kan ju vara så att den är utjäst.

Tempen på vörten var ungefär 25 grader när jästen tillsattes. Rumstemperaturen är ca 20 grader.
Angående jästen använde jag inte hela påsen, eftersom jag hört att det kan skapa dålig smak om man har för mycket.
Mätte med min hydrometer och fick värdet +32, så den är inte precis utjäst tongue