Ni med dedikerad ölkyl för jäsning och lagring -

Har en längre tid gått runt med tumstocken och letat efter ett bra ställe att placera en extra kyl här hemma.

Hade tänkt använda en fullstor kyl och på så vis få plats med ett par fat/flaskor
och en jäshink.

Det optimala tänkte jag måste ju vara en kyl och sval?
På så vis kan man ha två olika zoner varav man kontrollerar den ena med en extren termostat.

Fråga 1.
Vad har ni för tips rent allmänt

Fråga 2.
Har ni tips på kylskåp som rymmer en jäshink.

Fråga 3.
Hur är humlegårdens universaltermostat, vet att dom Jamil o co. använder har ngn slags skydd
som gör att kompressorn inte går igång direkt om den nyss har kört. Tror det va ett intervall på 15-20min.
På så vis skulle man undvika på-av-på-av-på-av-på...
Vilket förkortar livslängden på kompressorn betydligt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Ni med dedikerad ölkyl för jäsning och lagring -

Tilläggas kan att jag är en sucker för bilder så lägg gärna upp bilder på era kylar.
Då tror jag inte att jag kan hålla mig mycket längre wink

Fråga 4.
Har någon av er testat att jäsa öppet i kyl?
Det borde ju vara relativt enkelt att med ex. ytdesinfektion fixa en ren o fin miljö för ölet att jäsa i

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Tilläggas kan att jag är en sucker för bilder så lägg gärna upp bilder på era kylar.
Då tror jag inte att jag kan hålla mig mycket längre wink

Fråga 4.
Har någon av er testat att jäsa öppet i kyl?
Det borde ju vara relativt enkelt att med ex. ytdesinfektion fixa en ren o fin miljö för ölet att jäsa i

Har för mig att frågan har varit uppe tidigare, och att det då avråddes p g a vibrationerna från kompressorn. Men om man separerar enheterna borde det väl vara en god idé...

Come to the Dark Side, we have cookies.

4 Senast ändrad av Portugisen (2009-09-27 18:13:51)

Hej Thomas.

Jag har en Whirlpool i källaren som fungerar som ölkyl, både för lagerjäsning såväl som för lagring av ölflaskor. Den är öppen hela vägen ner och har ingen skiljevägg mellan kyl och sval.  I mitt fall gör det inget, har inget behov av en sval, där uppe där jag jäser lageröl kan jag ha 8-10C och där nere där jag lagrar flaskor såväl som dunkar håller tempen samtidigt 3-5C.  När jag lagra närmare 0C använder jag en annan minikyl som ligger på cirka -1C.

Jag har inte använt någon termostat.  När jag ställer in kylen på låg håller den övre delen av kylen som sagt 7-10,5 grader och det räcker för mig. Har varit lite orolig att svängningarna är för stora men har ännu inte tagit mig för att försöka ändra på något.

Här har du en bild, tror att längden är 1.90.  Som du ser har jag både malt, humle och öl i kylen förutom lite mat och min nu jäsande bocköl.    Får ursäkta att det ser lite stökigt ut, "mitt bryggrum" är i minsta laget och håller förutom kylskåp även 1000 tomflaskor för framtida bruk och massa annat junk.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/CIMG1935%20new.jpg

I teorin skulle jag få plats med två samtidigt jäsande jäshinkar ovanpå varandra, men det har jag aldrig provat.  Därimot är det regel att det står minst en jäsdunk på den nedre hyllan med kallagrande lageröl, men eftersom min Märzen gick på flaska för ett par veckor sedan och min Dennys Rye Pale Ale har flyttats till garaget är det bara köpesöl på bottenhyllan just nu.  Men när bocken tappats om på sekundär om ungefär en vecka kommer bottenhyllan ha 10-litersdunk bredvid flaskölen.  Som jag nämnde, kallagringen av flaskor sker i en annan kyl som håller lägre temperaturer.

Kan inte säga att jag specifikt rekommenderar märket Whirlpool, jag är medveten om att det är ett dyrt kylskåp att köpa.  Jag hade tur. Men jag kan rekommenderar modellen, som du säkert kan finna hos andra leverantörer, som är öppen från topp till botten. Nyckeln är givetvis uttagbara hyllor så att du kan organisera om kylen precis som du vill.  Det är jag speciellt nöjd med.   

Det är en lyxinvestering men om du är seriös med lagerbryggningen är det rätt skönt att inte styras av fru natur och hennes nycker.  Jag ångrar det inte och med tre ungar så är en extra kyl ingen dum idé oavsett.  Så länge man har plats....

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

5 Senast ändrad av berglund (2009-09-27 18:38:46)

De flesta termostater har en temperaturdifferans. Dvs en dödzon på exempelvis en grad. Således är termostaten ställd på 7 grader så startar kompressorn först vid åtta och jobbar sig ner till 6 grader. Så att kompressorn står och slår verkar långsökt.

Jag har en gammal läkemedelskyl som jag har hittat i ett fläktrum. Den går mellan -10 och +10. Dock är den lite för liten. Saknas några centimeter för att kunna ha fat ståendes i den. 30-liters jäshink passar dock som pinnen i hundbajset. Bifogar en bild. Tagen i ett annat syfte men kylmaskinen står ju på kylen så håll till godo.http://www.humle.se/punbb/images/upload/kyl.JPG

/Hans

Gott mos grabbar!
Fan va skoj med bilder!

Håller på att meka om mina bryggprylar, ny gryta, större lak/mäskkärl osv.
Ska fota så fort jag kan brygga.

Portugisen, det är precis en sådan lösning jag är ute efter.
Jag sneglar lite på blocket på beggade kylar, det är många som köper lägenheter här i krokarna
och renoverar sina kök o säljer sina gamla vitvaror.

Säckakärran/pirran/pirren står i hallen beredd på att hämta kylskåp så fort ett lämpligt dyker upp och frugan är bortrest wink

Berglund - Kylare på kylen, är det inte lite overkill;)

Får väl ta med ett lock till en jäshink och testa innan man slår till.
Men som sagt golvytan blir ju den samma om det är hel eller halvstorlek.

www.bryggradio.com

Hej!

Gram heter min kyl. Köpt på Blocket i somras.

Nedre planet klarar 4 st 19lit Cornelius
när jag gjort en permanent hylla framför kompressorn.

Notera gärna balk/sandwich hyllan under jässpannen. (första lagern)
Om två hyllplan, på sina resp. hyllbärare, förbinds med distanser emellan
så blir den hyllan stark så in i .........kylen!
Jag använde 3 tunna träläkt och många plast-straps.
Bredvid gröna flaskan ser man änden av ClasO termometern sticka fram.

30lit Kegen innehåller husets/trädgårdens Rosé från -08
som nu carboneras till angenäm nivå före buteljering.

Mvh Pryl-Raasken

http://www.humle.se/punbb/images/upload/KylenB.jpg

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Koolt!

Hittade en affär i malmö som säljer beggade vitvaror som jag tänkte besöka inom kort.
Bra att se att det finns kylskåp som rymmer lite.

Man blir ju rädd när man tittat på alla nya klass A-modellerna
Man får knappt in ett 6-pack pinkebira.

www.bryggradio.com

thomas
var i malmö hittar jag stället,med beg kylskåp

två kronor tror jag det hette.
kollade aldrig på kartan, hittade de i en annons på blocket.

www.bryggradio.com

11 Senast ändrad av Björn Petersson (2009-09-29 02:16:21)

Ett tips (utan bild) är att använda ett frysskåp och då givetvis med extern termostat. Det är liksom lite mera "drag" i frysskåpet tror jag.

Det är ett alternativ jag själv nu funderar på när min förra ölkyl har pajat. Den köpte jag begagnad på en loppmarknad och den gick i flera år.

Det måste då vara ett utan kylslingor i hyllorna. En frysbox kan också kanske vara ett ännu bättre alternativ, rymmer mycket. Många har byggt upp en en serveringsbänk/pubdisk ovanpå eller ordnat  tappning på annat sätt. Googla på "Kegerator"

Jag har Humlegårdens termostat och den är bra, både till värme och kyla. Man ställer in vid vilken temperatur när strömmen ska slås på och när den ska slås av, alltså två temperaturer och man kan således välja temperaturintervallet emellan. Väljer man en högre temperatur för "av" än för "på" fungerar den för värme resp. högre för "på" och lägre för "av" för kyla.

Jag kör med ett kyl/svalskåp från Electrolux. Tror jag betalade 400:- för det begagnat från blocket. Och till det har jag en universaltermostat från Conrad.
Beroende på hur jag isolerar mellan övre och undre delen så går det att få ca 10'C skillnad, så man kan kan både kyllagra en lager vid 0'C och förvara öl i skåpet samtidigt.
Eller förvara öl vid 10'C och brygga en ale vid 19'C, om det är högsommar.
Just nu jäser det en lager i övre delen av skåpet och då har jag tagit bort mellanhyllan och kör med 10-11'C i hela skåpet.

Har gjort en lager som jag blev nöjd med, men jag är inte intresserad av lagerbryggning.
Vill mest ha en temp på 15-18C och möjligheten att "kall-krascha" ölen då jag i framtiden planerar att
även skaffa filter och beergun.

Nu ska man ju inte tro på allt som Jamil säger, men enligt honom så arbetar en kyl mer i det temperaturregistret
som oftast är onskvärt.

Men jag glädjer mig samtidigt att höra att du använder en frys med gott resultat.
Det är bra med mycket information om öl wink Har någon möjlighet att få/köpa en frys så bör dom inte
tveka med andra ord.

Använder du torrboll i frysen?

www.bryggradio.com

Thomas.  Till beergun tro jag det är bättre med frys.  Både flaskor och öl(fat) måste få komma ner under noll för att man ska slippa för mycket skum vid tappningen.  Med de flesta kylskåp är det svårt att få ner temperaturen till under +1 grad och sedan ligga där.  Vid lägsta temperaturen i mitt kylskåp pendlar jag mellan 1-4 grader, lägre går inte att få den.  Det är därför jag använder ett annat kylskåp för nollgradig lagring.

Hmm, tänkvärt.

Trodde att man skulle klara sig ändå.
Well i vilket fall så borde resultatet bli bättre än idag när jag kör från rumstempererat.
Ev. får man kanske använda en vanlig slang istället för beergun.

www.bryggradio.com

Hej

Betr flaskfyllning vill jag gärna hänvisa till nedanst, tråd:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2170

Än så länge har jag inte behövt att använda möjligheten med gasprimning i flaskan före ölfyllningen.
Den lilla ölskummning som uppstår i början verkar skapa mottryck som räcker till.
Men den använda ventilen medger primning om det behövs.
Tror det bygget kan bli ganska billigt vem som än bygger!

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Coolt

Ska luska rätt på ngn som kan dra till ahlsell åt mig, tjejen tjatar jämt om att dom har bra shit där.

Hon jobbar med anarobi och deras anläggningar liknar faktiskt ett bryggverk ganska mycket med rostfria cylindertankar med
bottenventiler och grejer.

www.bryggradio.com

tja thomas
jag skaffade en rejäl restaurangfrys (visst kostade några kronor, för den va rätt ny, men....) och den tror jag är värd pengarna....
700 liter, kan ha minst 4st 30 l jäs samtidigt..å massa fat...
styr med termostaten på humlegården....känns rätt...
använder inte flaskor....ska tappa på fat direkt i frysen...känns bäst...göra hål i frysen...
mitt tips....frys o extern termostat....bäst användande...

zak

Zak, har någon någonsin sagt till dig att du är rätt kortfattad ???  Du ödslar verkligen inte mycket tid på kompletta meningar med pronomen och sånt, utan mera pang på rödbetan med informationen. 

lol

Ingen kritik menad, bara ett konstaterande (inga pronomen där heller).

Lev och brygg väl

Hehehe nice!

På jobbet har vi "walk in kyl och frys samt ett par vanliga rostfria kylar och frysar (jobbar som kock)
Du anar inte hur många gånger om dagen man önskar att man kunde fylla upp kylarna med bubblande jäshinkar wink

Bor i lägenhet så jag har den så kallade WAF (whife acceptance factor) att ta hänsyn till också =/

Så fort vi är klara med renoveringen här i stora drag och jag är ingång med bryggningen igen
så blir det baskemig en kyl!

www.bryggradio.com

21 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-29 22:39:12)

Uppdatering, renoveringen är inte klar på långa vägar, men äntligen blev det en kyl nu lagom till sommarvärmen.
Känner mig glad som ett barn smile

Inkopplingen får vänta tills i helgen då den stått till sig, tydligen ska man göra så säger dom som kan.

Är hon inte vacker!
Uppskattningsvis sväljer hon 5 fat och en jäshink samt min samling av "raritetsöler"

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fermtemp.jpg

Funderar på att koppla ur lysröret och att klä dörren med solskyddsfilm iom. att den vätter mot fönster.
Det är iofs. aldrig direkt solljus in på kylen, men man kan aldrig lita på domdär ultraviolerna...

Trevlig valborg på er kamrater!

www.bryggradio.com

Grattis till ölkylen, Thomas.  Enda problemet med att använda en ölkyl till jäsning, lagring, och förvaring är att det inte går att tillfredsställa alla önskade temepraturer.  Vill du jäsa en lager vill du kanske ha 10-12 i kylen, skall du lagra vill du ha ner tempen till noll.  Men, är det för mycket hazzle får man kanske köpa ytterligare en kyl?  wink

Den blir nog bra den där!  Betyder det här tt du kommer börja brygga lager nu i större omfattning, Thomas?

Mvh
Pål

Fy f-n vad jag blir avundsjuk!

24 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-01 16:36:07)

Tackar för gratulationerna!
Kenneth, jag är avundsjuk på mig själv. 
Sorgligt nog verkar det som att kylen gick sönder under flyttningen. Men den ska repareras i veckan.
Ska förhöra mig om detta i en annan tråd.

Min första spontana tanke var att skaffa en värmedyna att svepa in aletunnorna i.
Termostatgivaren sitter längst upp i kylen tillsammans med fläkten. Placerar man ale längst ner och dessutom avgränsar
med lite frigolit eller liknande kanske man både kan ha kakan och äta den wink

Alt. får jag skaffa en husjäst som funkar både till lager och ale-lika öl och köra ett mellanting. 12-15 grader kanske.
Då hamnar ölen på min favoritserveringstemp dessutom smile

Hur gör ni andra som "bara" har ett kylskåp?

På vintern är det lättare för mig, då kan jag jäsa ale i lägenheten med bra temp på 17-18c och ibland lägre.

www.bryggradio.com