Hej Thomas.
Jag har en Whirlpool i källaren som fungerar som ölkyl, både för lagerjäsning såväl som för lagring av ölflaskor. Den är öppen hela vägen ner och har ingen skiljevägg mellan kyl och sval. I mitt fall gör det inget, har inget behov av en sval, där uppe där jag jäser lageröl kan jag ha 8-10C och där nere där jag lagrar flaskor såväl som dunkar håller tempen samtidigt 3-5C. När jag lagra närmare 0C använder jag en annan minikyl som ligger på cirka -1C.
Jag har inte använt någon termostat. När jag ställer in kylen på låg håller den övre delen av kylen som sagt 7-10,5 grader och det räcker för mig. Har varit lite orolig att svängningarna är för stora men har ännu inte tagit mig för att försöka ändra på något.
Här har du en bild, tror att längden är 1.90. Som du ser har jag både malt, humle och öl i kylen förutom lite mat och min nu jäsande bocköl. Får ursäkta att det ser lite stökigt ut, "mitt bryggrum" är i minsta laget och håller förutom kylskåp även 1000 tomflaskor för framtida bruk och massa annat junk.

I teorin skulle jag få plats med två samtidigt jäsande jäshinkar ovanpå varandra, men det har jag aldrig provat. Därimot är det regel att det står minst en jäsdunk på den nedre hyllan med kallagrande lageröl, men eftersom min Märzen gick på flaska för ett par veckor sedan och min Dennys Rye Pale Ale har flyttats till garaget är det bara köpesöl på bottenhyllan just nu. Men när bocken tappats om på sekundär om ungefär en vecka kommer bottenhyllan ha 10-litersdunk bredvid flaskölen. Som jag nämnde, kallagringen av flaskor sker i en annan kyl som håller lägre temperaturer.
Kan inte säga att jag specifikt rekommenderar märket Whirlpool, jag är medveten om att det är ett dyrt kylskåp att köpa. Jag hade tur. Men jag kan rekommenderar modellen, som du säkert kan finna hos andra leverantörer, som är öppen från topp till botten. Nyckeln är givetvis uttagbara hyllor så att du kan organisera om kylen precis som du vill. Det är jag speciellt nöjd med.
Det är en lyxinvestering men om du är seriös med lagerbryggningen är det rätt skönt att inte styras av fru natur och hennes nycker. Jag ångrar det inte och med tre ungar så är en extra kyl ingen dum idé oavsett. Så länge man har plats....
Mvh
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.