Vattenbehandling

Ännu en fråga om vatten men för mig som fick en tvåa i kemi kan det vara svårt att begripa det här med karbonater och joner.

Nu när jag inte längre är nybörjare skulle jag vilja ta bryggningen ett steg längre och börja vattenbehandla vattnet till mäsken. Mycket pga att de två ölen jag bryggde i somras blev för syrliga. Solnas vatten ser ut att ha ett Ph på ca: 8 och med bryggning jobbar man helst med Ph 7 enligt bryggarwiki. Men nu skiljer sig det sig från hur pass ljus ölen är.
Vilken Ph bör man ha för en ljus respektive röd ale?

De syrliga ölen jag gjorde i somras provade jag att ha i en liten dos bikarbonat varpå syrligheten försvann och ölen blev väldigt rund och god. Men Bikarbonat höjer ju Ph så det är ytterligare en faktor jag ännu inte förstår mig på.

Det vore trevligt om någon kunde kommentera mina funderingar så att allt blir rätt nästa gång jag brygger.
Jag har för övrigt beställt en analys av vattnet så snart har jag fler detaljer. Tack

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-09-26 08:55:52)

Sv: Vattenbehandling

pH är inte det mest kritiska i vattendramat.
Det som är mer kritiskt är själva alkaliniteten. Alkalinitet är vattnets "buffringskapaciteten" rent pH-mässigt.

Ett exempel:
Du har två olika typer av vatten, vatten A med ph8 och hög alkalinitet, vatten B med ph8 och låg alkalinitet.

Tillsätter du ex. 1g citronsyra i vart och ett av proverna så kommer de att få olika pH iom. att alkaliniteten
fungerar som ett "motgift"

När du mäskar är pH 5,2 - 5,7 ett väldigt bra område att befinna sig.
Köp pH-strips och mät i ditt mäskkärl så kommer du att veta ungf. var du ligger och kan därefter vidta lämpliga åtgärder.

Malten, speciellt rostade malttyper sänker ph mer än ex. pale ale-malt gör.
Därför behöver man ofta behandla olika beroende på om man använder "rostade" malttyper i sitt öl.

Det du ska kolla upp är ditt vattens:

1. Alkalinitet
2. Kalcium
3. Klorid
4. Sulfat

Titta sedan på olika vattentyper som folk använder till olika typer av öl och jämför.
Tittar du på amerikanska sidor (vilket jag rekomenderar) så är ppm (parts/million) är samma som mg/L (svenska)

Jag är inte haj på detta alls, men för att du ska få ngt att läsa så skriver jag lite så får andra fylla i och rätta om jag har fel.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av INFORMATION (2009-09-26 21:06:56)

Lyssna gärna till The Brewing Network med Jamil Zainaheff (sp?) och John Palmer, vattenavsnitten i Brew Strong; dvs. ett fyra timmars amerikanskt radioprogram om enbart vattenkemi och bryggning.
http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong

När man har sin vattenprofil är John Palmer's kalkylblad utmärkt för att räkna ut hur mycket man skall tillsätta av varje salt. Det finns nu med metriska mått:
http://howtobrew.com/section3/Palmers_M … _ver2e.xls

Johannes

Hej!

Jag sitter i precis samma sits som cabrón; får syrliga öl med Solnas vatten, och har precis börjat fundera på att göra något åt det; så du får gärna hålla mig uppdaterad.

För övrigt har jag Solnas vattenprofil som jag kan skicka om analysen tar för god tid på sig.

Fridens,
Mattias

Testa bikarbonat kanske.

Men kolla in vattenrapporten och lyssna gärna på JZ & JP's "waterganza" som information nämner.
Skaffa även ph-strips och kolla er mäsk-ph

www.bryggradio.com

I princip betyder ju  lägre pH ju surare. Men om ölet smakar syrligt kan det bero på annat än bara vattnets ursprungliga pH. När man försöker få ett fördelaktigt pH på olika sätt handlar det mera om att få bryggprocessen att fungera bra (utbyte etc.) än att på verka om ölet ska smaka syrligt eller inte.

Men det är klart - något som smakar surt har sannolikt lägre pH än 7 även om annat kan bidra till den subjektiva smakupplevelsen av surt/syrligt.

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-09-29 09:05:29)

Posta analysen här så finns det säkert ngn som kan hjälpa er att klura ut vad som är tokigt.
Annars skjuter man i blindo.

www.bryggradio.com

Hej.

Tack för hjälpen till alla. Kul att någon annan också brygger i Solna. Det måste vara gnagarna i kommunen som smutsar ner.:)

Vattenanalysen dröjer. Det är dock viktigt att poängtera att de flesta av mina öl inte blivit syrliga. Ett annat samband är annars att min öl blivit syrlig (bästa ord jag kan komma på) när jag använt London ale jäst och British ale jäst.

Nu i höst ska jag brygga amerikanskt men man vill göra förebyggande åtgärder så gott det går. Ska även låta utrustningen bada i klorin ett dygn innan den tilltänkta bryggdagen.

För övrigt värt att notera att Bikarbonat gjorde susen och det gick bra att använda i efterhand.

Hej!

Här kommer vattenprofilen. Tyvärr har jag den bara inscannar i pdf-format, så jag har bifogat den som en bild.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/vattenprofil%20-%20solna.png

Alla min öl har inte heller blivit syrliga, och jag har inte lyckats luska ut något bra samband.

/Mattias

ps. Det kan vara alla gnagare som ger en lätt bismak...

Jag undrar om inte lite CaCl (kalciumklorid) skulle hjälpa upp det hela.
Det är väldigt lite klorider i vattnet.
Även natrium ligger lite lågt om man jämför med de rekommendationer som finns för olika öltyper.
Så även lite vanligt koksalt (NaCl) kan förbättra resultatet.

Jag skulle definitivt använda CaCl om jag vill brygga en ljus öl.
Även lite karbonater skadar inte, kalciumkarbonat och eller natrium(bi)karbonat för mörkare öl.

Bra med lite siffror eftersom jag nyligen flyttat till Sumpan som troligen har samma vatten som Solna.

Mata in värdena och bekanta dig med excelarket som "INFORMATION" postade. Tyckte det var klockrent om man vill slippa räkna på det själv genom metoden som t.ex. beskrivs i "How to Brew" av John J. Palmer.

Hur jag gör:
Mitt vatten har mycket hög alkalinitet (390mg/l) och hårdhet (Ca 110mg/l, Mg 9mg/l) och fungerar bra obehandlat till mörka öl som stout och porter. Vill jag brygga ljusa öl så behöver jag vattenbehandla med både Kalciumklorid & Kalciumsulfat samt mjölksyra för att komma inom rätt RA-område (Residual Alkalinitet) eller pH utan att överskrida några bryggargränsvärden för klorid (0-250mg/l) och sulfat (50-350mg/l) i ölen. Mäter även med pH-stickor ibland eftersom teori och praktik inte alltid stämmer till punkt och pricka.

Kenneth tänker som jag, kalciumklorid skulle jag också börja med.
Jag ar absolut ingen expert, men tack vare brew strong's "water ganza" (som dom själva kallar det)
Så har jag iallfall fått sån pass koll att jag ser vad som saknas, att kompensera för det tycker jag är knivigare.

Men det handlar eg. bara om simpel addition, det är bara en tröskel man ska över.

Jag skulle beställa hem kalsingklorid och kalsingsulfat och börja där.
Tillsammans med bikarbonat och ev. salt så tror jag du kan få till hyffsat vatten för alla ölstilar.

www.bryggradio.com

13 Senast ändrad av cabrón (2009-10-03 18:56:07)

Sådär. Imorgon är det dagen B. Malten är inhandlad, förkulturen är redo och utrustningen badar i klorin.

Stort tack för vattentabellen Sultan. Men vad står min/medel/max värdena för?? Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka den tabellen. Enkel logik säger mig att jag ska snegla på medelvärdet iaf.

Jag tänkte brygga en american brown ale. Sitter o klurar på lämpligt recept och tvingas tyvärr hoppa över det här med klorid. Precis som du säger Thomas är osäkerheten hur mycket kalciumklorid som ska doseras till en 15-liters batch är lite för stor just nu (plus att jag måste inhandla det). Men det är som sagt ännu en tröskel man ska över.

Hoppas det blir tredje gången gillt nu.

cabrón skrev:

Ännu en fråga om vatten men för mig som fick en tvåa i kemi kan det vara svårt att begripa det här med karbonater och joner.

Nu när jag inte längre är nybörjare skulle jag vilja ta bryggningen ett steg längre och börja vattenbehandla vattnet till mäsken. Mycket pga att de två ölen jag bryggde i somras blev för syrliga. Solnas vatten ser ut att ha ett Ph på ca: 8 och med bryggning jobbar man helst med Ph 7 enligt bryggarwiki. Men nu skiljer sig det sig från hur pass ljus ölen är.
Vilken Ph bör man ha för en ljus respektive röd ale?

De syrliga ölen jag gjorde i somras provade jag att ha i en liten dos bikarbonat varpå syrligheten försvann och ölen blev väldigt rund och god. Men Bikarbonat höjer ju Ph så det är ytterligare en faktor jag ännu inte förstår mig på.

Det vore trevligt om någon kunde kommentera mina funderingar så att allt blir rätt nästa gång jag brygger.
Jag har för övrigt beställt en analys av vattnet så snart har jag fler detaljer. Tack

Hej

Karbonater och joner ja det är inte jag heller någon Fantom på, oftast så har mina öl blivit ok utan x-ra salter och så. Jag kanske har tur med vattnet. Du skrev inte vad det var för sorts öl som hade blivit syrlig, vad jag kan läsa i varje fall.

Genom alla år jag har bryggt Stout/Porter med en hyfsad stor "svart" malt mängd så har dom blivit syrliga. En Stout skall ju trots allt ha en viss syrlighet, men mina slog det igenom alldeles för mycket.. Dom var goda, men det var den där syrligheten som blev för mycket.

Jag läste i ett inlägg från Kjell, kommer inte i håg när samt om det var här eller på SHBF. Andemeneningen var att tillsätta den "svarta " malten väldigt sent i mäskningen.

Jag har gjort det i några omgångar från 15-10 min. Resultatet är lysande, syrligheten har minskat dramatiskt.

Ett tips bara, sedan så är det kanon att kunna hela "saltregistret", det är min nästa stora uppgift, bortsett att få förra Presidenten i USA, Mr Bush, tillbaka till AA, såg ni inte hans näsa på Ted Kenedys begravning?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

15 Senast ändrad av cabrón (2009-10-04 09:14:36)

Hej.

Jag gjorde två klassiska engelska ales. En brown ale och en ljus ale. Båda blev syrliga, i synnerhet den mörkare alen. Mina stouts jag gjort med vattnet här har blivit helt kanon.

Det långsiktiga målet är att bli en guru på det här med ölbryggning och känna till salter känns som ett måste men det är knappast lockande uppgift nu när man är grön på att vattenbehandla.

Tack för länken information, får se bara vilken dag man orkar viga åt det maratonpasset.

Brygger för övrigt en amerikansk pale ale just nu. Hittills har det gått bra med mäsk o lakning.

cabrón skrev:

Stort tack för vattentabellen Sultan. Men vad står min/medel/max värdena för?? Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka den tabellen. Enkel logik säger mig att jag ska snegla på medelvärdet iaf.

Jag skulle tro att de tar ett antal prover och anger det prov med hösta och lägsta värdet, samt räknar ut medel- och median-värdet. Det är nog lämpligt att använda medelvärdet.

/Mattias

Sådär. Tappade precis upp primären från min amerikanska ale och tog ett prov med hydrometern samt smakade av.
I nuläget smakar ölen helt fantastiskt och den syrliga unkna smaken som drabbat mina två tidigare öl finns inte där.
Det finns väl inget som i efterhand (förutom infektion förstås) som kan ge ölen den unkna karaktär jag försöker undvika? Grejjen är väl att grönölet brukar smaka bra men på flaska nånstans så förändras smaken. Ska man klorinbada flaskorna med tror ni?

Klorin låter som lite overkill tycker jag. Att köra flaskorna i ugnen på 130+ grader ska räcka. Man kan väl gissa att du råkat ut för mjölksyrebakterier, som är bakterier av bacilltyp. Det innebär att de kan finnas kvar länge kring flaskor och utrustning i sporform och sedan "aktiveras" när de får vätska att leva i, vilket gör dem lite svårare att bli av med än andra bakterier (som inte lever vidare i den tåliga sporformen). Dock klarar de inte temperaturer på över 121 grader, så ugnen borde ta hand om dem... Är det rent kring flaskorna, de desinficerade kapsylerna och jäshinken vid tappningen så borde det inte bli några problem.

Jäser: julöl

Mjölksyrebakterier. Det är bra att ha ett namn på sin fiende så är det lättare att åtgärda problemet.
Då väcks frågan om man exempelvis ska tappa om från primären med en hävert som man drar igång med munnen.

Problemet md vattnet behöver inte vara så pass stort att det är det som producerar oönskade bismaker.
Nu har jag inom loppet av 8 dagar bryggt en amerikansk ale och en stout så det ska bli mycket intressant att se resultatet om en månad.

20 Senast ändrad av cabrón (2009-10-30 10:35:53)

Utifrån tabellen om Solnas vatten, är det något ni kan rekommendera att jag tillsätter nästa gång jag ska brygga? Tänkte brygga en ljusbrun ale med ca: 5% chrystal malt, annars ha pale ale malt som bas. Följdfrågan blir givetvis hur mycket av vad i sådana fall.

p.s. Har inte lyckats ladda ner den tabelluträknare Johannes länkar till, min mac vill inte läsa den men misstänker att den kan vara mycket nyttig.

21 Senast ändrad av geandhei (2009-10-30 11:43:57)

Som svar till Måns: Bara för att vara en liten mechersmitt vill jag inflika att det är en ohygglig skillnad mellan att sterelisera torrt och ångsterelisera dvs autoklavera. Vid fuktig sterelisering under tryck dödas allt inklusive sporer vid 121c i 15min eller 134c i 5 minFör att få en säker sterilisering i hålrum i t.ex. instrument eller luftfickor i textilier,flaskor, bör en autoklav med förvakuum användas. I mottsatt fall kan det vara risk för, att inte ångan tränger in i hålrummet, dvs. att man bara får en uppvärmning av hålrummen.

Om du torrstereliserar krävs en temperatur på 160c i minst 2 timmar men detta är för att få operationssterelitet annars på sjukhusen där vi använder ren rutin kan man decinficera i en diskmaskin där temperaturen kommer upp över 75c det tar kål på nästan alla sjukdoms alstrande bakterier, virus svampar osv men sporer avdödas inte.

Jodofor är ett utmärkt medel att få saker helt sterila och användes tidigare i stor omfattning på våra sjukhus men detta har tags bort på många sjukhus pga att många i personalen utvecklade allergier och att den röda färgen är svår att tvätta bort

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Skulle det här vara en fungerande vattenprofil för att brygga en Dark Mild/Brown Ale? Värdena är ungefärliga.

Calcium(Ca): 57 ppm
Magnesium(Mg): 12 ppm
Sodium(Na): 72 ppm
Sulfate(SO4): 86 ppm
Chloride(Cl): 62 ppm
biCarbonate(HCO3): 163 ppm

Är det något jag bör minska eller öka på?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

utan att vara nån expert på vatten , så tror jag att det vattnet passar utmärkt till de typer du nämner.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag har planerat att göra min första helmaltsbryggning i helgen. Jag hade tänkt göra en Imperial Stout löst baserat på det här receptet på SHBF:

http://shbf.se/recept/Utskrift_av_recep … tavling=ja

Jag har inte funderat så mycket på vattenbehandling, men det kanske är extra viktigt eftersom det är ett såpass "extremt" öl. Jag letade runt lite och hittade vattenprofilen för mitt vatten (jag bor i Lund):

http://www.sydvatten.se/files/Tabell%20 … 090901.pdf

Tyska hårdhetsgrader: 7.5 dH
Alkalinitet: 125 mg/l HCO3- (102 omräknat till CaCO3, stämmer det?)
Kalcium: 46 mg/l
Magnesium: 4.4 mg/l
Natrium: 23 mg/l
Klorid: 17 mg/l
Sulfat: 59 mg/l
pH: 8.2

Om jag knapprar in de siffrorna i excel-arket som INFORMATION länkade till så får jag:

Effective Hardness: 35
Residual Alkalinity as CaCO3: 67
Est EBC (Low): 21
Est EBC (High): 31
Chloride to Sulfate Ratio: Very Bitter

Vad betyder det egentligen? Vad är "effective hardness", och hur förhåller sig det till de i vattnet angivna tyska hårdhetsgraderna?

Betyder "High Est EBC 31" att jag helst inte ska brygga något mörkare än 31 EBC utan tillsatser? Stouten jag siktar på är ju bra mycket mörkare.

Jonte, du verkar ha ett medelhårt vatten med ganska mycket natrium. Det liknar vattenprofilen min far brygger på i Getinge, tolv mil söder om Götet. Det funkar garanterat till alla typer av öl utom de allra allra mörkaste, då bör man tillsätta kalciumkarbonat.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.