Hjälp med jästen?
Satte min första batch någonsin på jäsning i går kväll men jästen uppförde sig inte som väntat. Eftersom det var första gången för mig så gick jag ut lätt och följde humle.se's recept på Bishop Benny's Best Bitter. Jag la jästen i rumstemperatur i torsdags och i lördags spräckte jag innerpåsen. På söndagskvällen hade påsen svällt upp och jag satte igång bryggningen.
Gjorde en förkultur (igen enligt humle.se) av 0,5l vatten och 1 dl maltextrakt som kokats i ca 20 min och sedan avsvalnat till 23 grader i en glasflaska. Jag decinificerade jästpåsen med en bommuls-topp doppad i vodka, öppnade påsen och töm den den i glasflaskan. Jästen var skummig. Flaskan hade en skruvkork som jag försiktigt satte på utan att dra åt för att låta koldioxiden avgå. Sedan satte jag flaska åt sida och fortsatte koka min malt.
Problemet är att när jag var färdig att tillsätta min förkultur till hade den inte börjat skumma. Enligt instruktionen ska man "vänta tills skumbildning kan iakttas" men det står inte hur lång tid detta tar. Min förkultur hade stått i rumstemperatur i ca 2 timmar utan att en enda bubbla hade bildats. Vid detta laget var klocka så mycket att jag ändå beslutade att hälla i jästen och hoppas på det bästa.
I morse (ca 7 timmar senare) när jag kollade till min bryggd sågs inte ett enda tecken på jäsning. Ingen aktivitet i jäsröret och inte en enda bubbla i hinken. Jag undrar nu om detta innebär att jag misslyckats och vad som i så fall kan ha gått fel. Jästen verkade ok när jag hällde den ur påsen. Om jästen är död kan jag i så fall rädda ölen genom att tillsätta ny jäst?
Tacksam för hjälp.