Vörtkylning - hur funkar en plattvärmeväxlare?
Hejsan.
Har under mina år som hembryggare alltid kylt vörten genom att stoppa kastrullen jag kokat vörten i i diskhon och därefter kontinuerligt fyllt på med kallt vatten tills vörtens temperatur sänkts till 20-25 grader. Därefter har jag tappat över vörten till jäshinken. Mina bryggder är på cirka 10 liter och det tar ändå uppåt en 45 minuter innan vörten kylts ner så pass att jag kan tappa om till jäshinken. Om jag skulle gå upp till att brygga 20-25 liters bryggder skulle jag förmodligen inte få plats med kastrullen i diskhon och kylningen skulle ta betydligt längre tid. Alltså har jag funderat på att införskaffa en kylare.
Här på Humle finns det tre stycken plattvärmeväxlare som kyler vörten. Sorry om jag verkar korkad (det är jag nog också), men hur funkar dessa? I beskrivningen sägs det att de kyler vörten under överföring från kastrull till jäshink, är de så kraftfulla i sin kylning att dom klarar underföringen kyla från nära 100grader till 20, eller krävs det någon kylning innan?
Jag har sett flera bilder på kylare som är kopparspiraler a la de som finns i destillationsapparater - var får man tag på dessa? Finns det någon som tillverkar/säljer sådana i Sverige? Är de f.ö. lagliga, då jag läst någonstans att de är olagligt att ens äga del av destillationsapparat i Sverige?
Tacksam för svar
/Pål