John Guest snabbkoppling
Hej,
Hur tåliga är kopplingarna?
Om man (som jag) behöver koppla loss slangen, är det bara att slita loss den, eller?
//ingemar
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → John Guest snabbkoppling
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej,
Hur tåliga är kopplingarna?
Om man (som jag) behöver koppla loss slangen, är det bara att slita loss den, eller?
//ingemar
Om du kollar på kopplingen ser du att där slangen går in finns det en liten fläns, trycker du in den så är det bara att dra ut slangen sedan.
Jag har för egen del helt gått över till Standard PVC gas and beer tubing 4mmid ( http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html ). Det går utmärkt att värma slangänden och trycka på snabbkopplingar till Corneliusfat kranar osv jag använder 3m till min öltapp och det fungerar fint med 1bars tryck känns som att det blir mycket mindre skrymslen där det kan fastna oönskade kusar.
När jag rengör slangarna använder jag ett eget hemmabygge och spolar först med varmt vatten sedan med jodoforlösning som får ligga i slangen tills jag kopplar in det på fatet igen och då spolar jag rent med någon cl öl. se nedan, kan fota delarna separat om intresse finns.
OK,
Tack!
Lånar denna tråd lite...
Mina kopplingar läcker lite hela tiden, precis där man stoppar in sytråden läcker det ut sakta men säkert. Beställde en ny koppling och den läckte den med. Slangarna är helt nya, har testat att kapa slangarna och tittat att det inte finns skador. Vad ska man göra? Har nu 3st som alla läcker.
// MVH
Jag har för egen del köpt 100meter 4mm PVC slang från ESSKA-Teknik går utmärkt att värma i varmvatten och sedan trycka på ölkranar mm och en enkel kattstrypare runt, sitter som berget. Slangarna håller 6,5 bar och kostar 86,70. Blir inga extra skarvar och skrymslen och det känns som att det är överkommligt att byta när dom börjar se sunkiga ut. Står i och för sig att de ej är lämpliga för öl i barmiljö men jag tror att det är sett i en lång tidsaspekt.
/Anders
Lånar denna tråd lite...
Mina kopplingar läcker lite hela tiden, precis där man stoppar in sytråden läcker det ut sakta men säkert. Beställde en ny koppling och den läckte den med. Slangarna är helt nya, har testat att kapa slangarna och tittat att det inte finns skador. Vad ska man göra? Har nu 3st som alla läcker.
// MVH
Har du kollat att slangarna är kapade i 90° vinkel? Om de är kapade lite snett så kan det läcka.
Tack för svaren, ska testa att kapa slangarna bättre.. men det är redan kapat ganska bra! Får se om det fungerar annars kanske det är värt att byta till PVC slang.
//MVH
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → John Guest snabbkoppling