Kvass är en rysk dricka som man kan köpa typ överallt, och det finns även på fat på gågatorna. Det är en sorts svagdricka som är gjort på rågbröd. Det finns en del som gör det hemma, men de flesta köpar numera kommerciella exemplar, varav Ochakovas är suveränt den bästa (även ett bryggeri som gör riktigt goda lageröl särskild deras schwarzbier som heter cerny vilket betyder svart) och även den mest "ölaktiga". Helt traditionell kvass är att du läggar ned rågbröd i den hink du ska jäsa den i, med vatten, och låter det börja jäsa. De flesta kvasshembryggare, läggar ned rågbrödet ned i hinken, tillsättar lite socker, och bakjäst, och från vad jag har förstås kan bakjäst även konvertera starkelse till socker (därför att det gör att jäsa när man gör bröd). Du ska inte krydda med något. Ochakovas är ju lite annorlunda eftersom det innehåller malt. Då antar jag alltså att de har användt lite malt och mäskas det tillsammans med rågbrödet. Det innehåller även humle. Jag antar även att de har användt sig av vanlig lagerjäst eftersom deras är rätt så ren i smaken och mycket läskande och god. Inte för söt heller motsatt fler andra kommerciella exemplar. Men vanlig hemgjord kvass är det ingen humle. Jag fick ett recept av min styvsons svärmor - minns inte var jag har gjord av det, men det är precis att lägga brödet i en hink, tillsätta vatten, lite socker och bakjäst, och jag har även smakat hennes, och det smakade gott och ett hit i den ryska sommarvarmen.
Det med kolsyra: Ochokovas kvass och fler kommerciella har en del kolsyra i sig - jämför mängden av kolsyra med en vanlig lager. Däremot det som du kan få från fat på gatorna som verkligen påminnar om äkta hemgjord, samt det hemgjorde är det knappast någon kolsyra. Det är bara att buteljera när det är klart utan att prima, men inte heller skaka bort den existerande kolsyra som trots allt finns.
Det att rosta brödet yttligare - kul att killarna här har hittat på det, för det är almänt att de gör så i ryssland, att en del blir närmast rostat svart, medan annat har ursprungsfärgen och andra är rostat lite mer i jämförelse med vanlig bröd.
Vi kan typ jämföra med pilsner + crystal + chokladmalt kombinationen.
Fan att jag inte hade upptäckt den här tråden när den blev aktuellt, men killar - hoppas ni är klara igen på en ny umgång kvass:-)
Mvh
-Jan (som igen experimentera - har en ljungale klar som även är kryddat med tall och gran, nästa blir en välhumlat steambeer med dödens IBU 111 och OG 1065 men vattnet är mycket mjukt och jag anser att lämna ett lokalt touch måste man, så därför behandlar jag inte vattnet och därvid märks dte inte som galet beskt, därnäst - vilket jag även har beställd vara till blir en öl med 100 % münchenermalt, spalter select och saaz humle, samt european ale jäst - vad blir det - münchenale???? - OG blir 1041, och slutligen där jag brytar emot alla reglar; OG 1036, Belgisk ale malt, aromatic, caravienne och biscuit malt, east kent och styrian goldings, blir rätt välhumlat öl särskild i förhållande till OG med OG kring 38, jäst med german wheat - fast ingen vete - mältad eller omältad - ingår i receptet, och ölet karboneras med 8 gr socker per liter vilket är helt tvärtom hur det oftast är med välhumlade öl som oftast har låg kolsyra - låter det inte som en sommarale? . Reglar finns för att brytas annars dör kreativiteten
)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH