Trasig regulator?
För en vecka sedan kolsyresatte jag min första öl på corneliusfat och haft det inkopplat i omgångar några dagar, inklusive på ett klubbmästerskap. Allt fungerade bra med möjligen lite läckage i fatet. Jag har den regulator som säljs på Humlegården för 495 kr med två manometrar och en separat Trapetz-adapter och en 425 grams wassermaxx-tub (allt härifrån). Efter klubbmästerskapet upptäckte jag när jag kom hem att kolsyran var slut. Eftersom den stått på i kanske 6 timmar under 1 bars tryck så tänkte jag att det väl funnits något läckage på fatet och att det bara var att fylla den. Köpte en ny tub på ClasOhlson identisk med den jag hade och vägde den. Nu visar det sig att det bara skiljer 150 g mellan den "tomma" och den fulla och att tara+kolsyra stämmer väl på den nya tuben. Den "tomma" tuben är sålunda halvfull och borde med andra ord fungera. Det märks också att det är vätska i den. Men jag lyckas inte få ut nåt ur den. Det händer inget när jag vrider på vanliga plastvredet där man reglerar trycket. Jag försökte också fylla kolsyra i ett tomt fat, men ingen gas kom då heller.
Är regulatorn sålunda redan trasig eller är det något obskyrt ställe som det ska skruvas på som har ställt om sig?
Packningen till adaptern har jag väl troligen pajat nu eftersom jag skruvade bort den under tryck (en tub som jag trodde var tom med bara lite gastryck), men den verkade i alla fall täta fortfarande. Så jag vågar inte riktigt skruva på den fulla tuben heller ifall jag måste ta bort den igen...
Vad tror ni?
/Mattias