Trasig regulator?

För en vecka sedan kolsyresatte jag min första öl på corneliusfat och haft det inkopplat i omgångar några dagar, inklusive på ett klubbmästerskap. Allt fungerade bra med möjligen lite läckage i fatet. Jag har den regulator som säljs på Humlegården för 495 kr med två manometrar och en separat Trapetz-adapter och en 425 grams wassermaxx-tub (allt härifrån). Efter klubbmästerskapet upptäckte jag när jag kom hem att kolsyran var slut. Eftersom den stått på i kanske 6 timmar under 1 bars tryck så tänkte jag att det väl funnits något läckage på fatet och att det bara var att fylla den. Köpte en ny tub på ClasOhlson identisk med den jag hade och vägde den. Nu visar det sig att det bara skiljer 150 g mellan den "tomma" och den fulla och att tara+kolsyra stämmer väl på den nya tuben. Den "tomma" tuben är sålunda halvfull och borde med andra ord fungera. Det märks också att det är vätska i den. Men jag lyckas inte få ut nåt ur den. Det händer inget när jag vrider på vanliga plastvredet där man reglerar trycket. Jag försökte också fylla kolsyra i ett tomt fat, men ingen gas kom då heller.

Är regulatorn sålunda redan trasig eller är det något obskyrt ställe som det ska skruvas på som har ställt om sig?

Packningen till adaptern har jag väl troligen pajat nu eftersom jag skruvade bort den under tryck (en tub som jag trodde var tom med bara lite gastryck), men den verkade i alla fall täta fortfarande. Så jag vågar inte riktigt skruva på den fulla tuben heller ifall jag måste ta bort den igen...

Vad tror ni?

/Mattias

Sv: Trasig regulator?

Tjena Mattias!

Välkommen till forumet.

Det var ett riktigt trevligt klubbmästerskap smile (det var jag som hade öl nr 7).

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av 425g tuberna och trapetz-adaptern. Låter ju väldigt skumt att det bara slutar komma kolsyra om tuben inte är tom.
Annars hade nog jag också gissat på läckage i fatet.

Jag skulle provat att skruva på den nya tuben.  Funkar det då så är det ju troligen nåt fel på den förra tuben.

Lycka till.

/Thobbe

Tryck med en skruvmejsel lite försiktigt på knoppen i den gamla tuben kommer det ut gas borde det vara regulatorn som har gått sönder. Det är inte så att skruven till regulatorratten har släppt och att den sådeles inte öppnar själva ventilen? eller finns det någon inställning på trapetz-adaptern så att knoppen i flaskan inte trycks in som den ska?

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Hej Mattias, missade tyvärr KM.

Har du kollat om du får gas ur tuben genom att trycka på "piggen"
När du kopplar på tuben, får du något utslag på den manometern för "tubtrycket" ? Den skall landa på cirka 50 Bar.
Om inte får du nog inte in gas i regulatorn.
Har du adaptern med den gröna eller svarta packningen?

/Peter

Sorry för att jag bumpar tråden, men jag har ett likartat problem, Sedan en tid är det väldigt dåligt flöde på min regulator. Är det bara att kassera den, eller finns det någon känd åtgärd att prova? (Gamla adaptern, regulator med två klockor)

Efter att ha rengjort regulatorn ordentligt med alkohol map allt jag kommer åt uttan att skruva isär den allt för mycket så beter den sig mycket bättre. Undrar vad det var för nåt som växte i den... smile

7 Senast ändrad av drs (2010-02-18 13:32:46)

Hej,

Nu har det verkligen hänt något med min regulator, frågan är bara vad???

Har en regulator liknande den som finns på humlegården. Dock är min av annat märke och har ca 1.5 år på nacken. Det som nu plötligt har hänt är att:

När jag skruvar i tuben fräser den som F-N. När den väl tätat så visar tryckregulatorn till flaskan 0.
Sedan om kranen är stängd börjar det pysa ur övertrycksventilen vid ca 3.2 och detta slutar inte. Kunde ge ett snabbt pys vid flaskbyte annars.

Öppnar jag kranen fyller den tryck-flaskan sakta till 3.2 sen drar övertrycksventilen igång igen.
Tar jag bort flaskan och öppnar kranen kommer nästan ingen gas alls.
Reglerar jag på ratten händer inget alls. Den går som sagt inte att reglera alls.

Jag fattar inte alls vad som hänt? Kan det ha med den där berömda packningen att göra?
Om packningen vore sönder borde det ju läcka mellan tub och regulator eller?

Kan man skicka den på service? Den kostar ju som en mindre vintersemester sad

(Regulator med Grön packning har jag)