Vattnets betydelse? särskilt vid extraktbryggning
Hur viktigt är vattensammansättningen (speciellt vid extraktbryggning)?
Jag har försökt sätta mig in i vattnets betydelse för Ölens framgång eller fall. Vad jag förstår så är det viktigast att ha ett bra vattenvärde (pH) vid mäskningen. Detta för att helt enkelt få en bra smak på ölen samt ett bra utbyte vid urlakningen. Mitt vatten har följande värden som kan vara intressanta:
Alkalinitet 390 mg HCO3/l
Kalcium 110 mg/l
Magnesium 8,7 mg/l
Klorid 17 mg/l
Sulfat 29 mg/l
pH 7.7
Använder jag mig av diagram i ”How to Brew” av Palmer så hamnar jag på 6.1 Mash pH. Som ligger i det becksvartaste område på öl man kan brygga. Vattnet ska alltså fungera bra till Stout och Porter. Vill jag brygga en öl i det ljusare segmentet t.ex. en pilsner så måste jag korrigera mäskvattnet (och eventuellt lakvattnet något?). Räknade och fipplade med tabellerna för en öl med mäsk pH 5,68 och hamnade ungefär på:
5mEq/l om man använder mjölksyra (ger ca 6.36ml vid 15l mäskvatten). Hur skulle det påverka ölets smak?
Ett annat alternativ är att tillföra Kalciumsulfat eller Kalciumklorid. Mängden blev dock för stor. Trots om jag använde båda sorterna så skulle Klorid och Sulfatvärdena gå över gränsvärdet. Så det är inte att tänka på då.
Nu till min egentliga fråga: Om jag kör med extrakt och alltså inte mäskar och lakar någon malt, har det någon betydelse att Alkaliniteten är för hög? Behöver jag korrigerea vattnet jag använder i humlekoket?
Om jag kör med Steeping och använder ljusare maltsorter t.ex. karamellmalter ska jag då justera Steepvattnet? Detta skulle vara lättare eftesom jag då tex kan hämta mindre mängd vatten på ett annat håll, alternativt justera det och inte riskera att hamna över några gränsvärden i hela ölsatsen.
Om jag går över till helmaltsbryggning så antar jag att jag antingen får hålla mig till mörka öl eller justera vattnet med mjölksyra eller helt enkelt skaffa annat vatten för brygden. Rätt tänkt?