Sv: Önskelista på utrustning
Vi har Saflager W-34/70 på 11.5 gram på väg hem. Beräknas dyka upp runt 19 september. Kommer givetvis att ingå i vårt standardsortiment!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → Önskelista på utrustning
Vi har Saflager W-34/70 på 11.5 gram på väg hem. Beräknas dyka upp runt 19 september. Kommer givetvis att ingå i vårt standardsortiment!
Om jästen finns i flytande form finns den då i Wyeast sortiment och vad kallas den då i så fall ?
Det anses att Wyeast 2124 Bohemian Lager är Weihenstephan 34/70.
Jamil Zainasheff har en sammanställning över jäststammar från Wyeast och White Labs (gjord av Kristen England) på sin webbplats, med ursprung och korsreferens. Tyvärr finns inte Fermentis med i sammanställningen, men i det här fallet är det ju klart att Fermentis Saflager W-34/70 också är Weihenstephan 34/70.
När det gäller ek - på ställen där de säljer grillar och grillutrustning kan du hitta påsar med flis av Jack Daniels whiskyfat (luktar gott).
Mindre jäskärl på cirka 10 liter hade varit mycket uppskattat. Har sett att det finns på tillexempel Lund Teknik i Danmark: http://beertools.dk/index.php?cPath=734 … athTop=734
Lite fler varianter/dimensioner på John Guest-kopplingar...
Det skriver jag under på. Rak skarv för 9,5mm är det jag känner behov av för närvarande.
9.5 mm är ju egentligen 3/8 tum. Man kan köpa "oljerör" (mjukglödgat kopparrör) på tex dinvvsbutik.se i den dimensionen och göra en kylare av. Det finns även såna rör i 3/16 tum som är samma dimension som sytråden. Jag har redan gjort en kylare av sådant rör och fått sytrådseffekten på köpet. Men ett sådant rör ska ju vara en viss längd (1-2 meter) och jag vill ha längre rör för att få mer kylning.
Så jag behöver alltså koppla mig från vanlig ölslang till 3/8 kopparrör med en rak skarv. Att sen koppla från 3/8 till 3/16 gör jag med den John Guest som Humlegården redan säljer.
Alternativet är John Guest som går från 3/8 till 6, 8, 10 eller 12 mm och sen från den dimensionen till 3/16. Kopparrör i 6 eller 8 mm finns tex på Biltema och kallas bränslerör. 10 och 12 mm är ju vanliga dimensioner i kopparrör för vattenledning.
En kompis tillverkade en nippel med snabbkoppling typ john guest så att man kan köra sytråd direkt utan en övergång.
Kanske inget som finns i handeln men det går ju att fixa för den som har lite verkstad hemma.
Hur gjorde han då?
När det gäller ek - på ställen där de säljer grillar och grillutrustning kan du hitta påsar med flis av Jack Daniels whiskyfat (luktar gott).
http://henriksdalsvingard.se/gpage15.html har ek som används till vin...
tio Pepe, jag har beställt John Guest kopplingar via den engelska ebay. Billigt och kommer snabbt hem till dörren.
Av denna herre har jag beställt av: http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmo … QQ_armrsZ1
Frakten kostar bara något pund. Jag köpte 20 kopplingar bland annat den raka 3/8" som du pratar om för 16,60 pund inkl frakt. Helt överkomligt.
3/8 kopparrör har tydligen blivit mindre vanligt på sistone. Efter att ha googlat en del har jag kommit fram till att både Biltema och Clas Ohlson brukade sälja vad som kallades oljerör eller bränslerör som helt enkelt är mjukglödgade kopparrör, men nu hittar jag det bara på dinvvsbutik.se.
Så frågan är: Kan man trä en John Guest 3/8-koppling (9,5 mm) på ett 10 mm kopparrör?
Jag skulle tippa att det inte går så bra. Men i morgon kan jag prova själv.
Tack för tipset om John Guest-säljaren.
Så frågan är: Kan man trä en John Guest 3/8-koppling (9,5 mm) på ett 10 mm kopparrör?
Det gick inte.
John Guest har en särskild koppling för metallrör som kallas Super-Seal. Det finns sådana med Super-Seal i ena änden och "vanlig" i andra änden.
Det verkar också som att de gråa kopplingarna är för tum-mått. Jag har svarta John Guest-kopplingar som är i metriska mått, 6 och 8mm för mina kolsyreslangar. Gängorna i andra änden på den koppling som jag satt på regulatorn (den från Humlegården) är dock i vanliga tum-mått.
Det kanske finns övergångs-dito från tum till metrisk men jag har inte kollat detta.
Jag har svarta John Guest-kopplingar som är i metriska mått, 6 och 8mm för mina kolsyreslangar.
Var hittar du dem?
Den här långa tråden gäller ju önskelista för utrustning på Humlegården. För c:a 2,5 år sedan lade jag här in önskemålet om fler dimensioner på John Guestkopplingar och passande slangar till dessa, ex. med metriska mått.
De kopplingar jag nu har köpte jag på ett ställe som inte längre har det i sortimentet.
John Guest har ju en egen hemsida - där kan man väl se vad de har totalt att erbjuda - hur man sedan kan få tag på dem har jag inte efterforskat just nu.
Hos www.hobbybrauerparadies.com finns det kopplingar som ser ut som John Guest svarta (det kanske är det). Jag tycker dock det är lite svårnavigerat där men det finns om man letar. Ex. under fliken "Katalog" finns bra lite av det man finner under "Produkte". Där finns också en massa andra kopplingar etc. som kan vara användbara.
En annan grej som kanske intresserar dej är att de har som tillbehör/ersättningsdelar till ölkylare mm färdigböjda "spiraler"av rostfritt rör i längd 4 till 7 meter och det till en kostnad av 100-200 kronor per styck. Det fanns bl.a. en "fyrkantig" variant med yttermått bara 10x10 cm och även en slags slangnippel som gick att sätta på röret.
Hos www.hobbybrauerparadies.com finns det kopplingar som ser ut som John Guest svarta (det kanske är det). Jag tycker dock det är lite svårnavigerat där men det finns om man letar. Ex. under fliken "Katalog" finns bra lite av det man finner under "Produkte". Där finns också en massa andra kopplingar etc. som kan vara användbara.
En annan grej som kanske intresserar dej är att de har som tillbehör/ersättningsdelar till ölkylare mm färdigböjda "spiraler"av rostfritt rör i längd 4 till 7 meter och det till en kostnad av 100-200 kronor per styck. Det fanns bl.a. en "fyrkantig" variant med yttermått bara 10x10 cm och även en slags slangnippel som gick att sätta på röret.
Jodå, där finns ett och annat. Jag hittade spiraler, men inte för 100-200 utan runt 700-800. Annars var de nog bra.
EDIT: Nu hittade jag.
Googlade på "pneumatik" och hittade http://www.iag.se/ . Kan man använda såna grejor tro?
Självklart - jag har själv köpt instickskopplingar i metall (förnicklad mässing) samt nylon- och polyuretanslang till kolsyran i en hydraulik- och pneumatikbutik där jag bor istället för metriska John Guest-dito. De funkar lika bra och är dessutom billigare.
Det här företaget som du hittat har ju dessutom livsmedelsgodkända kopplingar och t.o.m. ett stort sortiment rostfritt - klart intressant - det har jag inte hittat förut. Dom hade ju ex. kopplingar av fabrikatet Legris som är en konkurrent till John Guest.
Slang och kopparrör har dom ju också.
Eftersom jag nu lånat den här tråden till att diskutera tekniska lösningar och alternativa leverantörer så ska jag ta tillbaks tråden till ämnet och upprepa ett konkret önskemål till Humlegården:
Rak skarv John Guest 3/8 - 3/8.
När det gäller glödgade kopparrör så har jag lärt mig under mitt googlande att 8 mm är en vanlig dimension, lätt att få tag i. Det är standarddimensionen för gasolinstallationer och det säljs på Biltema och liknande ställen som bränslerör. Därför skulle det vara önskvärt med en enkel koppling från 3/8" till 8mm (och kanske från 8mm till 3/16). Men jag har inte hittat någon.
När det gäller övergångskoppling (i ett stycke) från metrisk till tum så verkar John Guest bara tillverka en dimension - från 15mm till 1/2 tum.
Men det går att lösa - ta bara en metrisk koppling med ex. en hangänga i ena änden och då en tumkoppling med samma men hongänga i ena änden. Skruva sedan helt enkelt ihop dem - voilá - en övergång med metrisk instick i ena och tum i andra änden. Här går det att skapa en hel del kombinationer.
risskal och rostfria slevar i vättig storlek?(skulle uppskatta nått som passar min 36l gryta)
Jäshinkar i plast ~15L , gärna gemonskinliga och samma eller bättre kvalité som de stora (30L) .
en precisions-hydrometer 0.990-1.020, skulle jag vilja ha.
dessutom vore det kul om det fanns nån sån flashig hydrometer med inbyggd termometer, med medföljande trälåda kanske, ni fattar grejen... lite lyx, typ.
3/8 kopparrör har tydligen blivit mindre vanligt på sistone. Efter att ha googlat en del har jag kommit fram till att både Biltema och Clas Ohlson brukade sälja vad som kallades oljerör eller bränslerör som helt enkelt är mjukglödgade kopparrör, men nu hittar jag det bara på dinvvsbutik.se.
Tack för tipset om John Guest-säljaren.
Inser att det var ett tag sen denna diskussion pågick, mn 3/8 och liknande tum-storlekar är fortfarande standard i kyl/värmpumpssammanhang.
Känner du nån kylmontör, alternativt hittar nån firma som håller på med sådant så skall det inte vara några problem att få tag i 1/4-tum 3/8-tum & 1/2-tum.
//mvh - Gusten
Hej,
jag undrar lite om ni kommer att ta hem humlesorten Citra nu under våren?
Mvh Christian
Jag tycker om möjligen att få med en kylklamp med jästen. Dock har jag en egenskap att jag alltid glömmer att lägga den i varukorgen medans allt annat hamnar där.
Så att jag sedan måste gå tillbaks från kassan och "handla" vidare.
Går det att det kan komma upp en liten alternativa ruta typ "Vill du ha kyld jästförsändelse med kylklamp, 12 kr extra"
Detta i kassan så att jag slipper att gå tillbaks och sedan göra om allt i kassan.
/Hans
Det finns renoverade corneliusfat billigt i danmark att få tag på. Kanske kunde vara något för shopen att köpa in och sälja vidare? Borde ju kunna bli billigare än att köpa nya iaf! ![]()
Jag har mejlat och frågat om det går att leverera till sverige, får se om jag får svar snart!
http://www.hjemmebryg.com/product.asp?product=312
// Alex
Humlebladet → Humlegården → Önskelista på utrustning