Humle Svalöf korsning 85, Mauritz

Vad kan man brygga med detta humlet? Det odlas i östra göinge i skåne av humleföreningen. Man kan köpa det där i Humletorkan.

Det är smak-arom humle. Nån som har förslag?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Humle Svalöf korsning 85, Mauritz

Aldrig testat dem, men kör förbi där ofta.
Dock är det bara jag i bilen som vill stanna hmm

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

hävda förtryck av minioritet

Hahaha
Ja, jag får nog göra det.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag skulle bryggt en ljus eller halvljus pale ale så att humlearomen får chans att framträda. Det är vad jag själv planerar att brygga när jag väl har skördat min egen Mauritz wink. Förra året blev det nästan inga kottar och året dessförinnan bryggde jag en "svensköl" med rökmalt och honung. Den gången fegade jag dock och blandade Mauritz med Hallertauer Tradition.

När jag hämtade mina plantor vid humletorkan så passade jag på att köpa nån flaska av Slottskällans Näsumaöl. Den var aningen för dåligt humlad för att man skulle kunna göra någon djupare analys. Smakmässigt tycker jag att den, lite grovt, påminner om de tyska humlesorterna med sin runda örtiga smak. Tyckte mig också märka en svag träighet.

Någon form av lager hade säkert varit alldeles ypperligt om man har tillgång till sådana faciliteter.

Jag har också vid några tillfällen gästbryggt pale ale där hela smak- och aromgivorna bestod av hemodlad humle av okänd typ. De smakade fantastiskt gott.

Arakun skrev:

Förra året blev det nästan inga kottar.

Fick en planta i jorden ( växtzon 1) tidigt i somras, och den är nu knappt två meter hög.
Vilket år kan man räkna med skörd?
Skall den klippas ner till hösten eller skall jag bara låta den stå?

undrar Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Golfkompis skrev:

Fick en planta i jorden ( växtzon 1) tidigt i somras, och den är nu knappt två meter hög.
Vilket år kan man räkna med skörd?
Skall den klippas ner till hösten eller skall jag bara låta den stå?

undrar Mats

Humlen ska helst i jorden i april för att den ska hinna växa till sig. Mina två satte jag i mitten av maj och kunde senare skörda 2 hg (färsk) humle samma år. Skördetiden för Mauritz är i skiftet augusti/september; för andra sorter kan det vara några veckor senare. Förhoppningsvis ska du kunna få ihop ett hekto i år. Rankorna dör på hösten och klipps därför ner. Enklast är att klippa ner plantan samtidigt som man skördar kottarna – men man kan också vänta och hoppas på att det kommer fler kottar efter den första skörden.

Denna humle är ju smak humle. MEN... Vilken alfasyra har den tro? Svårt att komponera recept om man inte vet hur mycket man ska använda ju..... å hur lång kokningstid

Var på humletorkan i dag å fikade å köpte ett halvt hekto humle från fjolårets skörd.
Nästa helg skördar dom årets....

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

scaryeyes skrev:

Denna humle är ju smak humle. MEN... Vilken alfasyra har den tro?

Det är svårt att säga då alfasyrahalten inte är uppmätt – bara att den är låg. Jag har för mig att Humlegården angav 2–4%.

Arakun skrev:

Jag skulle bryggt en ljus eller halvljus pale ale så att humlearomen får chans att framträda. Det är vad jag själv planerar att brygga när jag väl har skördat min egen Mauritz wink. Förra året blev det nästan inga kottar och året dessförinnan bryggde jag en "svensköl" med rökmalt och honung. Den gången fegade jag dock och blandade Mauritz med Hallertauer Tradition.

När jag hämtade mina plantor vid humletorkan så passade jag på att köpa nån flaska av Slottskällans Näsumaöl. Den var aningen för dåligt humlad för att man skulle kunna göra någon djupare analys. Smakmässigt tycker jag att den, lite grovt, påminner om de tyska humlesorterna med sin runda örtiga smak. Tyckte mig också märka en svag träighet.

Någon form av lager hade säkert varit alldeles ypperligt om man har tillgång till sådana faciliteter.

Jag har också vid några tillfällen gästbryggt pale ale där hela smak- och aromgivorna bestod av hemodlad humle av okänd typ. De smakade fantastiskt gott.

Till en 25 liters batch, ska man då kasta i ordentligt me den humlen tro? Tycker mej känna att den är lite svag i sin lukt i alla fall. Dessutom lagras den helt öppet utan förslutna förpackningar.

Jag plockade en kasse humle hos mossan i går å torkade i ugnen. Misstänker att den brutala torkningen drar ut all smak och arom. Men håller på med ett test nu där jag kokade 4 kottar i 3dl vatten i 5 min. Samma med både mauritz å no-name humlen hemifrån. Ska kolla smaken och jämföra.
Nu kommer jag inte brygga nåt me dom sorterna ännu, men ganska intressant ifall det skulle funka. Ska först bygga upp ett lager som man kan dricka under tiden av erkända recept, så man inte står på bar backe å måste dricka brännvin rätt va det är......

glaset till vänster är Svalöv å till höger är det hos mossan
Svalöv är starkare å bittrare i smaken, men det andra smakar godare. Ska göra fler test och även med kända märken

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00214.JPG