Vad behövs till corneliusfat

Jag går i funderingar på att införskaffa ett corneliusfat. Innan jag gör det vill jag veta exakt vad jag behöver för tillbehör i form av slangar, kopplingar, adaptrar och dylikt. Jag tänkte köra med sodastreamtuber för kolsyra till att börja med. Sen kanske man kan uppgradera till riktig kolsyretub i framtiden.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Vad behövs till corneliusfat

Enlligt Humlegårdens webbutik så har de en komplett fatölanläggning (6 kg kolsyretub, regulator, nytt fat, tappkran, slangar, kopplingar) 

--------------------------------------------------------------------------------

Produktnr:    8485 
Beskrivning: 
Fatölanläggningen innehåller följande: 1 st nytt corneliusfat 8818, 1 st kolsyretub, 6 kg koldioxid 8946, 1 st regulator 8951, 1 m kolsyreslang 8741, 2 st slangklämmor 8791, 1 st gaskoppling 8918, 1 st ölkoppling 8919, 1 st tappkran i plast med slang 8920. 

Pris:    3145 kr 
Vikt:    15000 g
----------------------------
Om du ska använda en sodastreamtub så behövs en adapter
artnr: 8953  "Minicols" för regulator till 300 g kolsyrepatron

Vad är det från den kompletta fatanläggningen som jag inte behöver om jag ska köra med sodastreampatroner?

Kolsyretuben!

Tack

Hur länge räcker förresten en 300g kolsyrepatron?

Det beror på om du ska använda den till att kolsyresätta ölet eller bara använda den för att driva ut ölet.
Men den kan kanske räcka till att kolsyresätta 2 fat.
Jag använder en 6 kilostub för kolsyresättning och utdrivning av ölet.
Den räcker till kanske c:a 20 fat.
Sedan har jag en liten 300 grams som jag tar med mig om jag åker iväg med fatet.

Går det att kolsyrejäsa i fatet utan att få med sedimentet när man tappar upp?

ja och nej, det blir alltid lite grums i botten på fatet.
eftersom  ölet tas från botten av fatet så är de första glasen lite grumliga.
men sedan blir det blankt och fint

Tack för all info. Det blir nog ett fat i nästa beställning.

Kenneth skrev:

Om du ska använda en sodastreamtub så behövs en adapter
artnr: 8953  "Minicols" för regulator till 300 g kolsyrepatron

Har ni slutat sälja den?

Jag hade problem med den idag och har efter att lusläst forumet kommit fram till att det beror på den "nya" SodaStream 300g-tuben. Jag fick aldrig tätt och hela tuben gick åt.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Jag har svårt att hitta anläggningen 8485 i nya webbshopen, har den utgått eller gömmer den sig på något nytt ställe? Kanske den bara säljs i butiken?
Annars kan man väl plocka ihop kitet själv, är det någon prisskillnad?

Av praktiska skäl kan vi tyvärr inte ha varupaket längre (dvs artiklar som består av andra artiklar). Så fatölanläggningen har utgått som egen artikel. Vi planerar att istället lägga upp sidor som sammanfattar vilka artiklar man ska beställa för att t ex få till en fatölanläggning.

Här kommer i alla fall en lista på vad man behöver för en fatölanläggning med en 425-grams kolsyrepatron:

8942 kolsyrepatron
8968 Trapetz-adapter med regulator
8741 kolsyreslang
8918 kulkoppling gas
8782 slangklämma, 2 st
8818 corneliusfat
8919 kulkoppling öl
8737 ölslang
8921 tappkran i plast

Sedan finns det förstås alla möjligheter att variera, men det här är en grunduppsättning som fungerar.

-- Svante

Varför har minicols adapter utgått? Är det för att 300 grams tuberna är på utdöende?

Ja, nu är det de nya 425-gramstuberna i aluminium med trapetsgänga som gäller. De är också mycket trevligare att använda, förutom när man ska betala för byte till en fylld... Det är där AGA tjänar pengar.

-- Svante

Fanns det inte större tuber: "1 st kolsyretub, 6 kg koldioxid 8946"
Har dessa utgått?

Vi har fortfarande dessa större tuber, men just nu har vi inga inne i lagret i Götene (det är bara det som finns i lagret där som syns i den nya webbutiken). Här på Humlegården i Vallentuna har vi några stycken fyllda, men vi vill inte släppa ut koldioxiden i atmosfären för att kunna frakta dem. De finns alltså tillgängliga för avhämtning här.

Förhoppningsvis kommer vi snart att få in tomma stora tuber till Götene. De borde egentligen synas i webbutiken men med lagersaldo 0. Jag ska kolla upp detta.

Annars är ett tips att kolla med den lokala brandredskapsfirman. Kolsyretuberna är ju egentligen bara före detta brandsläckare som är rengjorda inuti, fått stigröret kapat, försetts med en ny rattventil och målats om (får inte vara röda).

-- Svante

Jag tycker att detta är helt underbart, att Svante vill ge ett förslag på hur ett problem ska lösas trots att han inte kommer att tjäna en krona på att "Heat" kanske köper sin stora tub på ett annat ställe.
Bra att det inte är profiten som styr överallt

Salle

Jag lär nog bidra till profiten då jag inte känner mig händig nog att kapa rör mm. för att bygga om en brandsläckare själv... (-;

Vad kostar den stora tuben?

1595 kr

Det finns säkerhetsföreskrifter för tryckbehållare. Brandredskapsfirmor har kompetensen och kan bygga om släckare till tuber för fatöl.

-- Svante

Svante, vad kostar den stora tuben?

Ursäkta, nu finns 5kg tuben i butiken såg jag just...