Cider - val av jäst?
Har köpt äppelmust från kiviks, tänkte jäsa cider av den, har 3 olika jäster hemma:
US-56
T-58
S-33
Vilken blir bäst tror ni?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Cider - val av jäst?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har köpt äppelmust från kiviks, tänkte jäsa cider av den, har 3 olika jäster hemma:
US-56
T-58
S-33
Vilken blir bäst tror ni?
US-56
Snygg och ren ger troligen det bästa resultet.
Övriga är väl mer till för belgiska starka öl?
mm jag orkade inte vänta på att nån svarade så jag resonerade lite med mig själv och kom fram till den jästen jag också. Blir säkert bra.
Appropå S-33 så säger tillverkaren i sina datablad att den passar för belgiska öl. Men alla bryggare jag diskuterat med inklusive jag själv som provat den en gång begriper inte var den beskrivningen kommer ifrån.
Inspirerad av tillverkarens information försöka jag jäsa en belgisk blond med denna jäst, och det blev inte belgiskt för fem öre.
Ölen har absolut inga fenoler alls, zip, nada - vilket är det jag själv håller som en av de typiska karaktärsdragen hos en belgisk öl.
Marginella spår av diacetyl i mitt test (2 flaskor av 15). Det flesta flaskorna hade ingen diacetyl alls.
Jag skulle beskriva S-33 som övermogna päron, med lite dragning åt övermogen banan. Låg utjäsning, lämnar en del restsötma. Låg flockulerande.
Det var inget större fel på jästen men att som fermentis gör rekommendera den för belgiska öl begriper jag inte riktigt. Det enda belgiska jag kunde känna var en viss vinös ton, men det kan bero på en lite del socker jag hade i.
Kommer jag använda denna jäst igen blir det i en mörk maltigare öl där jag tycker fruktigheten fyller en funktion.
Fast å andra sidan i en äppelcider, kanske fruktigheten inte varit helt fel? Fast man kan ju inte alltid utan vidare översätta smakbildningen från en maltvört till en äppeljuice då det skiljer för mycket.
/Fredrik
Övermogna päron låter lite som om man skulle kunna försöka sig på nåt duvel liknande tycker jag.
Har en packe själv jag får testa till nåt.
Jag kollade mina smaknoteringar ang Duvel och jag har noterat en blygsam men ändå klart tydlig fenol. Inte lika kraftig som leffe blond men ändå.
S-33 hade absolut inga fenoler alls, så jag vete tusan vad de fått belgisk ifrån. Och jag hade en helt normal helmäskad vört med ca 11% av extraktet från sackaros (6% räknat på maltvikt).
/Fredrik
Nåväl för att det finns mycket olika jästsorter i belgien men det där verkar skumt. Kan de möjligtvis referera till ursprung. Finns ju fenol lösa öl i belgien också. Martins pale ale minns jag som mest humle med fruktbakgrund. (tror dock att den stammen ses som brittisk)
Eller så lägger de inte ner så mycket krut på korrekta beskrivningar.
Jo jag har iofs också testat öl som kommer från belgien som inte har fenol, men om man nu täker på några av de klassiska ölen som chimay, duvel, leffe etc så är fenolen i mitt tycke iallafall en central del i signaturen. Jag själv är väldigt förjust i fenoler. För mig är skulle en leffe eller chimay helt utan fenol vara ett stort skämt.
Jag har hört med en hel del amerikanska bryggare (mycket erfarna sådana, till skillnad från mig själv) och ingen begriper sig på tillverkarens underliga beskrivning.
T-58 däremot ska enligt vad jag hört vara mer belgisk, men jag har inte hunnit prova den själv, men jag har ett paket hemma. Jag funderade ett tag på om S-33 och T-58 smakbeskrivningarna blandats ihop, men eftersom jag inte provat T-58 ännu har jag ingen uppfattning.
/Fredrik
Det är svårt att veta varifrån jästen kommer ursprungligen. Det är rätt mycket hysch-hysch, rykten och myter runt hela ämnet.
På humlegården står det bland annat "veteöl i belgisk stil" om S33.
Med ledning av Fredriks kommentarer om övermogna bananer och päron så låter det misstänkt likt vissa wit-bier jäster.
Till exempel Dentergems wit-bier jäst. Jag har använt den tagen från flaskan och under jäsningen är den extremt fruktig.
Samma sak med Brewer's Choice 3942 "Belgian Wheat" som jag provat någon gång.
Som grädde på moset blir det väldigt långa äckliga slemmiga strängar av jästen som ser väldigt obehagliga ut.
Om man tar jästen från en Hoegaarden flaska blir det inte alls likadant.
Hmmm Jag har inte provat så väldigt många witbier jäster så det kanske är möjligt! Fast jag skulle nog säga att banan toner är återhållet, alltså det är inte ens i närheten av den stora friska bananighet som finns i många veteöl, detta är en dovare mökrare banan, men mycket ton åt päron... så upplevde jag den iallafall.
Jag brukar färsöka skriva med mina smakbeskrivningar, men fuskar ofta
nu ser jag att jag missat att notera hoegarden, men jag vill minnas att den också hade, svaga men tydliga fenoler, och en viss syrlighet?
De rykten jag har hört från ett antal amerikanska bryggare är att S-33 är samma, elller åtminstone väldigt lik, en jäst som fanns förut som kallades Edme's ale jäst. Jag vet en kille som är förtjust i S-33 och han säger att det är ungefär som Edme's ale jäst rent smakmässigt. Jag har aldrig använt den själv, men Edme är väl nåt englesk företag, men jag tror inte det har jäst själva längre.
/Fredrik
Jag upplevde en brödighet också i den unga ölen, men den visade sig hänga i hop med den låga flockuleringen. När ölen klarnat *helt* så försvann också brödigheten.
/Fredrik
Det är svårt att veta varifrån jästen kommer ursprungligen. Det är rätt mycket hysch-hysch, rykten och myter runt hela ämnet.
På humlegården står det bland annat "veteöl i belgisk stil" om S33.
Vad vi skriver om karaktären för jästsorterna är bara rena översättningar av tillverkarnas egna beskrivningar. Detta gäller både för Fermentis och för Wyeasts jäststammar.
Om vi på detta forum diskuterar karaktärerna och kommer fram till något som skiljer sig från de "officiella" beskrivningarna, så sammanställer jag gärna och kontaktar respektive tillverkare. Då kan vi få deras kommentarer, och kanske t.o.m. justeringar till beskrivningarna.
Jag ber om ursäkt.
Jag syftade inte på att Humlegården skulle sprida rykten eller liknande.
Det var inte min avsikt.
Tvärtom menade jag att S33 troligen är en belgisk veteölsjäst med ledning av den information som finns i webbutiken och av Fredriks beskrivning.
Lite slarvigt av mig att inte tydligare förklara vad jag menade.
Hmmm Jag har inte provat så väldigt många witbier jäster så det kanske är möjligt! Fast jag skulle nog säga att banan toner är återhållet, alltså det är inte ens i närheten av den stora friska bananighet som finns i många veteöl, detta är en dovare mökrare banan, men mycket ton åt päron... så upplevde jag den iallafall.
/Fredrik
Jag tror att du tänker på tysk veteöl och skumbanan.
Belgisk veteöl är inte samma sak, den har andra frukttoner och tysk veteölsjäst och belgisk veteölsjäst uppför sig väldigt olika
Jag har som sagt ingen erfarenhet av just witbeer förutom hoegarden, men jag litar på din.
Det jag menade var att den inte var speciellt utpräglad bananig utan bara svagt, och hade absolute inga fenoler alls, så vet jag inte vad som blir kvar liksom?
Men kanske finns det belgiska öl some varken smakar banan eller fenol?
det är möjligt... men jag som är relativt orutinerad associerar iaf jag ordet "belgisk" i sammanhang där det avses som en smakbeskrivning som iallafall *lite* fenol, men det kan ju likväl bero på mina begränsade erfarenheter av belgiska öler.
Fast jag tror ändå det är nåt skumt då många erfarna bryggare som testat denna jäst säger samma sak.
/Fredrik
Jag ber om ursäkt.
Jag syftade inte på att Humlegården skulle sprida rykten eller liknande.
Det var inte min avsikt.
Tvärtom menade jag att S33 troligen är en belgisk veteölsjäst med ledning av den information som finns i webbutiken och av Fredriks beskrivning.
Lite slarvigt av mig att inte tydligare förklara vad jag menade.
Du behöver inte alls be om ursäkt! Jag trodde inte för ett ögonblick att du anklagade oss för att sprida rykten.
Tvärtom var det snarare så att det var jag som "bad om ursäkt" och försökte förklara att vi från Humlegårdens sida inte skriver vad vi själva tycker om karaktären på de olika jäststammarna, utan bara upprepar vad tillverkaren har skrivit om detta.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Cider - val av jäst?