1 Senast ändrad av AndyKaz (2008-07-26 22:46:49)

Lycka i 30 årskris

Hallå!

Snacka om 30 års present min sambo fixat till mig. Tisdag den 5/8 bär det av till Great British beer festival, Earsl court London, och dricka massor av Real Ale. vad sägs om drygt 250 bryggerier under samma tak och allt betalt. Nä nu har 30 års krisen verkligen dämpats.

Ha det gött
norrlänningen i götet

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Lycka i 30 årskris

30 år - vilken ungdom wink Men verkligen fantastisk födelsdagspresent smile Grattis får man ju bara säga smile
/Jan (Dansken hemma i dk men snart tillbaka i umeå)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tackar Jan!

Ja det känns som en helt underbar present, längtar efter att åka dit enormt mycket.

Ha det gött

Hemma igen efter fyra dagar i London och Great brittish beer festival. Jag kommer att lämna en mer utförliga rapport från denna fantastiska upplevelse, när jag vilat upp mig och smält all intryck. Jag och min svåger han dock testa 88 olika sorters öl varav merparten var Real ale, trots att vi sista dagen valde att bara dricka favoriterna.

Ha det gött
Anders

Fick just veta att jag fått en likadan present av min fru till årets GBBF! Borde väl funka som botemedel mot 40-årskriser också?

Har du några tips inför festivalen? Vi har bokat in en tasting session med årets vinnaröl lett av Roger Protz och en session "Meet the Brewers". Kommer att bli fantastiskt kul!

Jag har redan fått en jätteful festival-tshirt som jag har på mig hela dagarna. :-D

Hej!

Får väl börja med att gratulera och garantera att det botar alla typer av kriser, min 30 års kris försvann gansa lätt och fort.

Om du kommer att vara från första dag så är mitt största tips att trots ivern skippa real alen. Kolla istället in vad det finns för flasköl i den interantionella baren. Det bästa och mest udda kommer knappast att finnas mer än första kvällen. Vi gjorde missen att spana in den först kväll tre, allt kul var slut. (förutom drei fontainens gueze)

Det är ganska dyrt med mat där inne, men som vanligt är det den asiatiska maten som är mest prisvärd, man får absolut mest mat för pengarna.

Vill ni han någonstans att sitta så är där tidigt och släpp för guds skull inte i från er det bord och stolar ni fått. (det är tyvärr bristvara på sittplatser och betong golvet känns ganska mycket i hela kroppen efter ett tag)

Skaffa bibeln(festival programmet) det första ni gör, då kan ni i lugn och ro sitta och spana in vad ni ska prova och leta efter öltyper som passar er. Ni kan köpa efter öl efter måtten Pint, Halfpint och third pint. Vi började med att försöka dricka third pints för att hinna testa så mycket som möjligt, men tillslut hade vi ändå traskat hela vägen upp till att dricka Pints.(mest p.g.a. all öl är inte bra och hittar man några riktiga godingar så bör man passa på att njuta av dem, för man lär inte få chansen på hemmaplan)

Mitt sista tips är att bryta av med något kolsyrerikt på flaska, vi svenkar är inte vana md låg kolsyer real ale i allt för stora intag vilket leder till en helt annan mättnad vilket kan ställa till problem för den mest peppade ölprovaren.

Ha en trevlig resa och om du undrar något mer så är det bara att fråga.
Anders

Jag blir mer mätt av öl med hög kolsyrehalt.
Verkar som man sväller i magen av den.
Om inte annat så rapar man mer wink

Min erfarenhet var att kolsyran fixade möjligheten att rapa vilket skapade att Real Ale mättnaden hämmades och möjliheten att pröva mer återupptogs. Jag tror dock att det snarare handlar om vana, och att vi i Sverige är helt enkelt för ovana för Real alens biverkningar på magen.

Pete från Norwich som vi träffade på torsdagskvällen hade dock inga större problem med Real alens påverkan på magen. 13 Pint fram tills vi gick hem var inga problem. Den enda biverkning för honom var nog att hans fru inte riktigt var lika imponerad som vi var av hans förmåga att dricka Real Ale.

Ha det

P.s. Nu har jag blivigt ruskigt sugen på att åka tillbaka till GBBF, tyvärr går det inte i år D.s.

Tack för de värdefulla tipsen! En hel del av det hade jag nog inte tänkt på själv. Återkommer med en rapport i mitten av augusti!

Jag ska prata med min svåger idag om det är något mer du ska tänka på.

P.s. vill du testa en härligt god och bitter engelsk IPA så leta efter Jaipur IPA från Thornbidge brewery(lite osäker på bryggeri namnet.) den tog silver i strong ale klassen ifjol och var en av våra fyra toppbetygs öl d.s.

Låter intressant! Kikade runt lite på nätet och blev lite förvirrad först innan jag insåg att det också finns en öl med samma namn från en bryggpub i Nebraska. Den verkar inte alls vara lika bra.

Bryggeriet har en hemsida på http://www.thornbridgebrewery.co.uk/. Där finns en del intressant information, t.ex. att de tillsätter sista humlegivan när koket är klart och låter humlen dra i 30 min innan kylning. De tillsätter zinksulfat som jästnäring och kyler till 16-18 grader för en jäsning vid 19 grader. Alltid skoj att få reda på sådana detaljer!

De verkar ha vunnit många priser förutom guld på GBBF förra året (de skriver i alla fall guld, inte silver, på hemsidan). Kul, hoppas jag hittar igen deras öl under GBBF!