Höja ph-värdet i ölen

Jag och min bryggarkompis bryggde en storsats på 87 liter med IPA nu inför sommaren. Vi har bryggt samma öl en gång tidigare med mycket gott resultat.

Men den här gången gick det lite snett. Ölet smakar liksom syrligt. Först trodde jag att det kunde vara humlen för det här är bara andra gången jag använder cascade. Men sen har jag funderat på att vi räknade nog fel på mjölksyran i mäskvattnet. Vi hade i 6 cl i 55 liter och 21 kg malt. Vi tog inte något ph-värde på mäsken.
Ölen är inte äcklig men väldigt syrlig. Mina kompisar tycker den är god men jag har svårt att se det som något annat än ett misslyckande. Men nu sitter vi här med 5 fat. Går det att justera upp ph-värdet på den färdiga ölen i efterhand?

Tänkte köpa ph-stickor imorgon för att kolla ph-värdet på ölen.

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-07-19 22:25:13)

Sv: Höja ph-värdet i ölen

Eller så får ni tillsätta lite sockerlag i varje glas.
Koka en halvliter och ställ i kylen wink

Tänk "faro" eller lambic för den delen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Öka pH borde gå bra med natriumbikarbonat.
Det är lättlösligt och lätt att jobba med.

Lämplig mängd per liter bör ni prova er fram till.
Tappa upp en deciliter eller halvliter och tillsätt lite smaka av, tills ni är nöjda.
Jag rekommenderar att ni mellan varje smakprov sköljer ur munnen med vatten så att era smaklökar är fräscha.

Tack så mycket för era svar. Jag ska prova med natriumbikarbonat.

thobbe skrev:

Tack så mycket för era svar. Jag ska prova med natriumbikarbonat.

Det skulle nog jag också gjort wink
Kenneth har koll, jag har bara livlig fantasi wink

Bikarbonat är roligt att leka med i mat och användbart när man kokar eller blancherar gröna grönsaker.
Så mycket har jag lärt mig iallfall.

Hoppas ölen smakar bättre iallfall.
Här i skåne är det höstrusk mitt i sommaren, en perfekt kväll för en rochefort 10.

Skål

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag provade att tillsätta bikarbonat och det blev helt klart skillnad i smak. Men jag tyckte faktiskt att den var godare som den var. Sen tog jag ett phvärde på ölen utan bikarbonat och det låg på mellan 4 och 5. Är inte det ganska normalt? Ölen med bikarbonat hade samma phvärde det tyckte jag var konstigt. Jag provade med 1/5 dels kryddmått på en halvliter.
Kanske kan vara humlen iaf? Vi är fortfarande osäkra på om vi hade i för mycket mjölksyra eller inte.

Hur mäter du pH?
Med sticka eller någon mer noggrann metod?
Om du har en metod som inte ger mer nogrannhet än 4-5 så är det nog så att tillsatsen av karbonat inte höjde så mycket att det gav utslag.

För ett antal år sedan så testade jag och en kompis några olika öl och kollade vilket pH värde de hade.
Nu minns jag inte exakt men har för mig att de flesta öl låg mellan 4 och 5.

Jag använde stickor. Vi använde ett smalt hydrometerrör som mått och jag provade igår att hälla upp 6 cl i ett liknande mätglas och så mycket mjölksyra hade vi inte i.
Jag tror att vi hade i rätt mängd men att vi trodde att vi hade i mer. Alltså gjorde vi fel men det blev rätt smile
Förra gången vi bryggde denna öl hade vi i gigs men ingen mjölksyra. Denna gång hade vi i mjölksyra men inget gips. Så det kan ju oxå ha gjort att vi fick en anan smakbild.
För övrigt så var det ditt recept  som vi använde Kenneth, Docs Nutcracker.
Jag tror att det bara är jag som inte är van vid cascade humlen och blev lite nojig.

Visst ger det en annan smakbild om du inte hade gips i denna gång.
Mjölsyra kan också ge ett visst smakbidrag, jag minns en gång när jag gjorde en ljus lager och jag använde lite för mycket mjölksyra.
Det blev inte någon höjdaröl.
Cascade ger också en viss syrlighet i smaken.
Kan det vara så att ni fick lägre restsötma denna gång?
Det ger också ett bidrag till att ölet upplevs som syrligare än det är om man har högre restsötma.

FG på första satsen låg på 1012 och på den senaste 1010, så lite mindre restsötma är det ju.