Safale US-05
Hejsan,
Tanken var att brygga en engelsk humlad IPA med amerikansk alejäststamm.
Jag använde rätt så stora proportioner vete (runt 7-9%, mest för skummförbättring) och rejält stora proportioner humle (350g i 10 min (bryggvolym nästan 25L)). Som jäst använde jag som ni förmodligen förstår Safale US-05.
Ölet blev oerhört fruktigt/estrigt (tropiska frukter, banan, annanas, citrus) och har fått en lättare protein grumling (som håller på och lägger sig i flaskorna). IBU:n blev lite lätt för liten enligt beersmith för att klassas som en IPA vilket inte gjorde mig någonting egentligen och allt humle medförde en oerhört god citrusaktig lukt och en oehört rund men ändå markant beska.
Angående malten så använde jag mig endast utav ljusa maltsorter för variationens skull.
När jag öppnade locket till tappningsdags så hade jag fått någon form utav "hinn"infektion men tog det lungt och tappade upp utan att få med hinnan i ölflaskorna.
Just nu så påminner ölet om ett veteöl i grumligheten och färgen (lite i smak också) men kommer förmodligen sluta som en konstig Pale Ale. Jag använde mig också utav små proprtioner (2-4%) havre, råg och korn (omältat, krossat)
Nu kommer frågorna:
Vad kan man klassa ölet som?
Vad gav upphov till de estriga smakerna (jästen? infektionen? humlet?)?
Men för övrigt, det är riktigt riktigt gott!